صنعت موتورسیکلت کشور، ارزشی برای سلامت مردم قائل نیست

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۸:۴۹:۰۹
کد خبر: ۸۸۰۳۴۱
صنعت موتورسیکلت کشور، ارزشی برای سلامت مردم قائل نیست
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ارتباط با درخواست برای شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری گفت: صنعت موتورسیکلت نه تنها دستاوردی برای تکنولوژی کشور نداشته بلکه برای سلامت مردم نیز هیچ ارزشی قائل نیست.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ یکی از مسائلی که در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مطرح بوده موضوع ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری است؛ موضوعی که از سوی این کارگروه در هیئت دولت مطرح شد تا در نهایت با پیگیری‌های فراوان به این نتیجه منتهی شد که شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شود.

در زمان تصویب این طرح در سال ۹۵ مقرر شد تا مهلت پنج‌ماهه‌ای به صنایع موتورسیکلت‌سازی داده شود تا به تولید خود ادامه دهند.

با وجودی‌که از ابتدای سال ۹۶ با پیگیری دولت و پلیس موتورسیکلت کاربراتوری دیگر در کشــور تولید نشد، اما در همین مهلت پنج‌ماهه تا پایان ســال ۹۵، بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت‌ کاربراتوری پلاک‌گذاری و وارد خیابان‌های کشور شد، در حالی‌که تولید موتورسیکلت در کشور در بالاترین میزان سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه بود.

اخیراً درخواستی از سوی صنعت موتورسیکلت‌سازی مطرح شده که بتواند ۱۲ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری دیگر را شماره‌گذاری کند، موضوعی که با واکنش‌های فراوانی همراه بود.

محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به این خبر می‌گوید: یکی از دلایل افزایش آلاینده ازن در تابستان امسال ناشی از خروجی موتورهای کاربراتوری است که میزان آلایندگی آن ۵ برابر یک خودروی با استاندارد یورو ۲ است.

وی معتقد است ما در تلاش برای از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری هستیم و این درحالی‌ست که موتورسازان به‌دنبال شماره‌گذاری مجدد این نوع موتورها هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص تصمیم دولت در این خصوص می‌گوید: من بعید می‌دانم دولت دیگر بخواهد فرصتی به موتورسیکلت‌سازان بدهد.

بر همین اساس مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خبر درخواست موتورسیکت‌سازان برای شماره‌گذاری ۱۲ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: صنعت موتورسیکلت در شرایط حاضر به‌جای تحقیق و توسعه و بهبود فناوری در راستای ارتقاء استانداردهای زیست محیطی بَد عمل کرده و مشخص نیست این تعداد موتورسیکلت را کجا پنهان کرده و از کجا آورده است؟

وی با بیان این‌که میزان آلایندگی ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه آلایندگی تردد یک میلیون خودروی سواری است، گفت: من متعجب هستم که سلامت مردم چقدر برای صنعت ما بی‌اهمیت است که حاضر است آن را به خطر بیندازد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: قطعاً دولت در برابر این درخواست موضع‌گیری خواهد کرد ولی به‌نظر می‌بایست این سؤال را از صنایع پرسید که چطور می‌توانند شرایط را به‌گونه‌ای ببینند که بخواهند هر کار غیرقانونی و بدون توجیه زیست محیطی را انجام دهند.

تجریشی با اشاره به این مطلب که در شرایطی که هزینه‌های سلامت مردم تا این اندازه سرسام‌آور است صنایع چطور به خود اجازه می‌دهند تا چنین درخواستی را به دولت مطرح کنند، گفت: پاسخ نامه دولت در ارتباط با درخواست صنایع موتورسیکلت‌سازی ۱۰ روز پیش از جانب سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است و این در حالی است که در مرتبه قبل نیز که این درخواست مطرح شد با مخالفت کارگروه زیربنایی دولت و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست همراه بود.

وی در پایان اذعان کرد: آنچه از موضوعات مطرح شده برمی‌آید حاکی از آن است که صنعت موتورسیکلت ما یک صنعت حرفه‌ای نیست و نه تنها دستاوردی برای تکنولوژی کشور نداشته بلکه برای سلامت مردم نیز هیچ ارزشی قائل نیست و همه خواسته‌هایش ضدسلامت مردم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز