مدیران خیریه های کمک به بیماران سرطانی :

جدال همزمان با سرطان و گرانی، نبود دارو و بیمه/ عدم مشکل در تهیه دارو کذب است/ خیریه‌ها توان کمک‌رسانی ندارند

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۵:۳۲:۱۱
کد خبر: ۸۸۰۵۹۵
جدال همزمان با سرطان و گرانی، نبود دارو و بیمه/ عدم مشکل در تهیه دارو کذب است/ خیریه‌ها توان کمک‌رسانی ندارند
این روزها بازار دارویی ایران روزگار سختی را سپری می‌کند؛ از یک سو تحریم‌های یک جانبه آمریکا و از سوی دیگر کمبود و گران شدن بسیاری از داروها. این موضوع شاید برای بیماری‌های معمولی چندان مورد توجه قرار نگیرد اما وقتی پای بیماران صعب العلاج وسط می‌آید همه چیز متفاوت است.​

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قیمت داروهای وارداتی در ایران همزمان با تحریم‌ها به شدت افزایش یافته است به طوری که سعید نمکی، وزیر بهداشت، چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود: «کاهش بودجه به دلیل افت شدید صادرات نفت تاثیر زیادی بر وزارتخانه او داشته و این ادعای آمریکایی‌ها که می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی در معرض تحریم‌ها نیستند یک دروغ بزرگ و فاحش است».

با این وجود اکثر پزشکان به بیماران سرطانی توصیه می‌کنند که حتما نمونه خارجی دارو را تهیه کنند چراکه نمونه داخلی آن اصلا کیفیت داروهای خارجی را ندارد. به این ترتیب بیماران در به‌ در دنبال داروهای خارجی هستند و مجبورند در بازار آزاد آن را با قیمت نجومی بخرند.

در این میان دولت ترامپ اگرچه مدعی است که واردات دارو به ایران را در لیست تحریم ها قرار نداده است، اما عملا با بستن راه‌های ارتباطی و قرار دادن بانک های ایرانی در لیست سیاه، واردات تجهیزات پزشکی و دارو را به کشور مشکل کرده است. هرچند بر اساس آمارها در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از داروها در داخل تولید می‌شوند اما ۵۰ درصد مواد اولیه این تولیدات، وارداتی است و این مساله تهیه دارو را با چالش روبه‌رو می‌کند.

ادعا وزارت بهداشت مبنی بر عدم مشکل در تهیه دارو کذب است

در این رابطه حامد محسن، مدیر خیریه نور، با بیان اینکه قیمت داروها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است گفت: با افزایش قیمت دارو توان کمک موسسات خیریه به شکل محسوس کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: کیفیت داروهای خارجی به هیچ عنوان قابل مقایسه با داروهای مشابه ساخت ایران نیستند چراکه اغلب این داروها پر عوارض بوده و در بهبودی بیمار تاثیر منفی ایجاد می کند.

این خیر با اشاره به اینکه در حال حاضر دارو به راحتی پیدا نمی شود افزود: قبل از برجام دارو بسیار راحت‌تر پیدا می شد و در این رابطه ادعا وزارت بهداشت مبنی بر عدم مشکل در تهیه دارو کذب است.

وی خبر داد: در میان بیماران سرطانی داروهای سرطان پستان با عنوان هرسپتین بیشترین استفاده را دارد که درحال حاضر با قیمت 385 تومان نمونه ایرانی و نمونه خارجی حدود 2میلیون تومان است.

محسن عنوان کرد: داروی اوستین نیز یکی دیگر از داروهای بیماران سرطانی است که برای اکثر بیماران مبتلا به این بیماری تجویز می شود اما از زمستان سال گذشته، بیمه فقط برای سرطان روده این دارو را پوشش می‌دهد. این درحالی است که قیمت هر دانه از این دارو حدود 4 میلیون تومان است و این رقم برای بیماری که چندین جلسه نیاز به این دارو دارد مبلغ بسیار بالایی است همین موضوع باعث شده بسیاری از بیماران دچار مشکل یا از ادامه درمان منصرف شوند.

دغدغه بیماران سرطانی: بیمارستان، دارو، بیمه

در ادامه بیتا خاکیاری، مددکار و خیر بیماری‌های صعب‌العلاج، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا با بیان اینکه در چند ماهه اخیر با افزایش رقم دارو بیماران خاص مواجه بوده‌ایم اظهار کرد: این درحالی است که پزشکان نیز به نسخه‌های خارجی برای درمان بیماران اصرار دارند چراکه حقیقتا داروهای ایرانی مشابه خارجی تاثیر چندانی بر روند درمان بیماران ندارند.

وی ادامه داد: درحال حاضر مردم به لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند و از طرفی استرس برای آن‌ها حکم مرگ را دارد. این درحالی است که یک بیمار باید هم نگران هزینه‌های درمانی بیمارستان باشد، هم به کمتر شدن تعرفه‌های بیمه فکر کنند و هم باید نگران پرداخت پول دارو باشند.

خاکیاری در پایان کوچک شدن جیب خیران را تایید کرد و ادامه داد: مشکلات اقتصادی و رقم بالای تورم بر موسسات خیریه هم اثر گذاشته و موجب شده تا حجم کمک‌های مردمی کاهش پیدا کنند که در ادامه کاهش کمک خیران و موسسات را به همراه می‌آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز