رئیس سازمان بهزیستی کشور:

خانه نشینی معلولان در صورت نبود مناسب سازی

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۱۲:۴۲:۴۱
کد خبر: ۸۸۲۰۳۹
خانه نشینی معلولان در صورت نبود مناسب سازی
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به حادثه سقوط یک نابینا در چابهار به دلیل نبود حفاظ روی پل عابر پیاده و اهمال پیمانکار، گفت: همین خبر و اهمال کاری ها در مناسب سازی، می تواند موجب شود تا فرد دارای معلولیت در خانه محبوس شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ وحید قبادی دانا در هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور افزود: نکات ریزی در حوزه مناسب سازی در سیستم حمل و نقل و معابر وجود دارد که باید رعایت شود. همچنین ساز و کارهای لازم برای تدوین اصول مناسب سازی باید در تمام نقاط کشور برقرار باشد.

وی در ادامه با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت:‌ کمیته ای در این قانون برای پیگیری و نظارت بر اجرای قانون پیش بینی شده که تاکنون تشکیل نشده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: ریاست این کمیته برعهده معاون اول رئیس جمهور و اعضای آن، چند تَن از وزرا خواهند بود؛ نخستین جلسه تشکیل این کمیته طی هفته های اخیر با حضور اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

قبادی دانا اضافه کرد: بهزیستی نیز مکلف است گزارش عملکرد وزارتخانه ها را ارائه کند که آنها تا چه حد در حوزه مناسب سازی، برنامه اجرایی داشته اند.

وی با اشاره به برگزاری هشت جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی از زمان تشکیل این ستاد، خاطرنشان کرد: نخستین جلسه این ستاد در سال ۹۳ تشکیل شد اما بهتر است که مانند جلسات شورای اجتماعی کشور، جلسات ستاد مناسب سازی نیز با حضور وزیر کشور و به طور منظم برگزار شود.

قبادی دانا، خواستار ثابت بودن نمایندگان سازمان های ذیربط در جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی شد و گفت: سیاست بهزیستی این نیست که مراکز نگهداری را گسترش دهد و آسایشگاه ها را بزرگ تر کند بلکه هدف اصلی ما این است که فرد دارای معلولیت، زندگی به طور مستقل همراه منزلت در بستر جامعه و خانواده را تجربه کند بنابراین مناسب سازی در برنامه های بهزیستی حیاتی است که بخشی از آن نیز جزء وظایف دستگاه ها به شمار می رود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: ساز و کارهای مناسب سازی که تدوین و مصوب می شود، باید قابلیت اجرایی داشته باشد و یکی از پیشنهادات برای ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی این است که مکان های فاقد مناسب سازی لازم، شناسایی و به مسئولان مرتبط اطلاع رسانی شود.

وی خواستار این شد که سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران، فایلی را برای گزارش موارد مناسب سازی نشده، باز کند.

مجوز واردات ۵۰۰ خودروی مناسب سازی شده

رئیس سازمان بهزیستی کشور از صدور مجوز واردات ۵۰۰ خودروی مناسب سازی شده در سال خبر داد و گفت: این مجوز از هیات وزیران اخذ شده تا افراد ذیربط بتوانند با استفاده از موقعیت های گمرکی، خودروی مناسب سازی شده، وارد کنند.

قبادی دانا افزود: سهمیه جانبازان برای خودروی مناسب سازی شده جداگانه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تهیه کلیپ هایی از سوی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور شد و گفت: طبق قانون اینگونه کلیپ ها باید به طور رایگان در سالن های سینما و شبکه های صدا و سیما پخش شود.

رئیس سازمان بهزیستی با انتقاد از وضعیت مناسب سازی فرودگاه ها و نبود خدمات ویژه معلولین در این اماکن گفت: به گفته یکی از افراد دارای معلولیت نخاع گردن که به کربلا سفری داشت، وضعیت مناسب سازی و خدمات ویژه معلولان در فرودگاه نجف به رغم محدودیت ها از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بهتر است.

نظر شما