مشاور معاونت هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور:

چابهار حاشیه‌ای بر کمب/ اعتیاد ، کودکان بدون شناسنامه، و فحشا در شیرآباد/ موظف شدن ۲۴ دستگاه دولتی برای محرومیت زدایی از بلوچستان

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۶:۲۸:۲۷
کد خبر: ۸۸۲۴۸۸
چابهار حاشیه‌ای بر کمب/ اعتیاد ، کودکان بدون شناسنامه،  و فحشا در شیرآباد/ موظف شدن ۲۴ دستگاه دولتی برای محرومیت زدایی از بلوچستان
خالقی گفت : سند اضطراری محرومیت‌زدایی از منطقه بلوچستان با 486 بند از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور تهیه و با پیگیری های این معاونت، از سوی ریاست جمهوری به 24 دستگاه اجرایی ابلاغ شد.این موضوع به این معناست که 24 وزارت خانه و دستگاه موظف شدند تا در ارتباط با منطقه بلوچستان تکالیفی که در این سند برایشان مشخص شده را انجام داده و گزارش دهی دوره ای و منظم به وزارت کشور داشته باشند .

مینو خالقی، مشاور معاونت هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور بابیان اینکه در این معاونت دو سند به صورت مجزا برای منطقه سیستان و بلوچستان تهیه شده است به خبرنگار برنا گفت:  سند اضطراری محرومیت‌زدایی از منطقه بلوچستان با  486 بند  از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور  تهیه و با پیگیری های این معاونت، از سوی ریاست جمهوری به 24 دستگاه اجرایی ابلاغ شد.این موضوع به این معناست که 24 وزارت خانه و دستگاه موظف شدند تا در ارتباط با  منطقه بلوچستان تکالیفی که در این سند برایشان مشخص شده را انجام داده و گزارش دهی دوره ای و منظم به وزارت کشور داشته باشند .

وی به عنوان مسئول نظارت و پیگیری سند موصوف اذعان کرد: در این راستا از دستگاه های ذی ربط، درخواست نمایندگانی حداقل در سطح مدیر کل نمودیم که به عنوان نماینده و رابط دستگاه اجرایی دارای تکالیف و وزارت کشور در ارتباط با این سند باشند .

خالقی در ادامه افزود: یکی از مواردی که در این سند تکالیفی را برعهده معاونت عمرانی و سازمان امور اجتماعی وزرات کشور همچنان  وزارت راه و شهرسازی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و برخی دیگر از  بخش های دارای تکالیف این سند می گذارد؛ موضوع حاشیه نشینی در  منطقه بلوچستان است.

وضعیت اسفبار 3 سکونتگاه غیر رسمی در بلوچستان

وی با بیان اینکه به جای کلمه حاشیه‌نشینی بهتر است از واژه سکونت‌گاه‌های غیر رسمی استفاده کنیم ادامه داد:  3 مورد عمده از سکونت‌گاه غیر رسمی  در منطقه بلوچستان که دارای شرایط نامناسبی هستند شیرآباد در زاهدان ، کمب در چهابهار و چادران در کنارک هستند . البته جای ذکر دارد متاسفانه شیرآباد عملا در مرکز شهر واقع شده است که شاید لفظ حاشیه نشینی اصلا در ارتباط با شیرآباد صحیح نباشد، چرا که خود به عنوان یکی از محلات مرکزی شهر محسوب میشود. مورد دیگر کمب در چابهار است که حدود 70 هزار جمعیت و 17 هزار خانوار ساکن دارد. جمعیت کمب به قدری زیاد است که متاسفانه برخی از افراد به کنایه بیان می کنند که چابهار حاشیه ای است بر کمب!

مشاور معاونت هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: در شیرآباد سال‌هاست که وضعیت استعمال مواد مخدر ، کودکان بدون شناسنامه و بسیاری آسیب های اجتماعی، بدون رسیدگی باقی مانده و اکنون آنقدر عیان است که انسان متعجب می ماند که چطور در مرکز یک استان و در مرکز شهر، چنین سکونت‌گاه‌هایی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: همین اتفاق در شرایطی بدتر درکمب افتاده که یکی از دلایل آن مهاجرت ساکنان مناطق جنوبی بلوچستان، جهت یافتن شغلی در  منطقه آزاد چابهار است که در نتیجه نبود امکانات مناسب مالی، در کمب ساکن شده‌اند. می دانیم که در بخش بسیاری از این مناطق  وضعیت دسترسی به آب شرب و امکانات کشاورزی و حداقل‌های زندگی تامین نشده و مردم روستاهای این مناطق با تصور اینکه در چابهار وضعیت شغلی و معیشت بهتری دارند به این منطقه کوچ کرده و هنگامی که نتوانستند محلی را متناسب با  تواناییشان  برای سکونت پیدا کنند به سمت حاشیه این شهر حرکت کردند. البته دلایل بسیار دیگری نیز از جمله عدم مشخص بودن مالکیت زمین های آن مناطق نیز عاملی برای به وجود آمدن چنین سکونتگاه های غیررسمی شده اند .

وی با اشاره به اینکه در کمب مردم در میان تایرهایی که روی یکدیگر چیده شده است زندگی می‌کنند گفت: این در حالی که به عنوان مثال در  فصل گرما پشه های خاصی  در این تایرها به وجود می آیند که گزش آنها دارای عوارض سنگینی برای سلامتی کودکان است.

 بعلاوه در کمب وضعیت بهره مندی از حداقل های رفاهی زندگی همچون آب و برق بسیار کم است. البته در سال‌های گذشته باپیگیری هایی که صورت گرفته تاحدودی این منطقه ساماندهی شده که امید می رود با توجه به پیگیری تکالیف سند اضطراری محرومیت زدایی از منطقه بلوچستان این سیر سرعت گیرد.

وی تاکید کرد: در راستای مشکلاتی که در کمب وجود دارد نیازمند  همکاری و تلاش مجدانه ستاد بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی هستیم. چراکه متاسفانه در برخی موارد دیده شده از سوی افراد منفعت طلب بعضی در آنجا استقرار یافته اند تا زمین های منطقه را غصب کنند .

خالقی تاکید کرد: به صورت کلی بعضا ظواهر پیشرفت و ترقی در شهرها عوارضی را دارد که افراد را ترغیب به مهاجرت می کند و به این ترتیب موجب افزایش حاشیه نشینی و فاصله طبقاتی می شود.

ورود مظاهر تمدن بدون مطالعه دردسرساز است

وی گفت: ما در حالی مظاهر تمدن را وارد منطقه ای می کنیم که هیچ مطالعه ای در مورد آن نداریم و به این ترتیب ناچاریم تا عوارض این عدم آگاهی را به بدترین شکل بپردازیم.

خالقی ادامه داد: در این رابطه در دو هفته گذشته با حضور مسولان استانی و ملی جلسه ای مرتبط با حاشیه نشینی بلوچستان در دفتر وزیر کشور برگزار شد که با برنامه ریزی های انجام شده از طرف وزارت کشور و تکالیف تعریف شده برای وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و همینطور پیگیری های استانداری بر اساس سند محرومیت زدایی  اضطراری از منطقه بلوچستان ؛ تصمیماتی اتخاذ شد که امیدوارم در کوتاه مدت با پیگیری های صورت گرفته به ثمر بنشیند .

نگاه پررنگ به تعاونی های بلوچستان

مشاور معاونت هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور ادامه داد: نبود امکانات اقتصادی و عدم آموزش های کاربردی دو عامل مهم در ایجاد شرایط کنونی است. در واقع ما تنها آموزش داده ایم اما توانمند نکردیم و ای کاش به جای تمام مدارکی که بدون هیچ مهارتی به افراد دادیم آنان را در یک زمینه خاص توانمند می کردیم تا به عنوان مثال یک زن بلوچ یا بدون سواد نباشد و یا اگر مدرکی هم از مدرسه و دانشگاه گرفته، حداقل بداند که از راه سوزن دوزی که از کودکی تکنیک های آن را یاد گرفته، می تواند درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشد.

خالقی تاکید کرد: اگر تولید و فروش را کانالیزه کرده بودیم و زنانی که توانمندی تولیدات خانگی دارند را آموزش داده و حمایت نموده بودیم  ،   حتی اگر به تعاونی‌های بلوچستان پررنگ‌تر نگاه کرده بودیم تا از این طریق افراد بتوانند در عضویت این تعاونی‌ها بدون دغدغه برای فروش، محصولات‌شان را تولید کنند ، اتفاقات خوبی را شاهد بودیم.

بلوچستان، طلای گردشگری ایران

مسئول نظارت و پیگیری سند اضطراری محرومیت زدایی از منطقه بلوچستان اظهار داشت:به اعتقاد من ، بحث گردشگری این استان مانند راه نجاتی برای آن است. طلایی مانند سیستان و بلوچستان از جهت گردشگری در ایران در اولویت قرار نگرفته و به عنوان مثال اکنون با وجود قیمت های بسیار بالای بلیط خطوط هوایی هیچ مشوقی برای بازدید این مناطق به مردم ارائه نمی شود و متاسفانه مبالغ بلیط سیستان و بلوچستان با بلیط سفر به کشورهای همسایه برابری می کند .

وی افزود: متاسفانه ما تنها در زمینه گردشگری چابهار حرف می زنیم در صورتی که کمترین زیرساخت ها از  جمله مکان های اقامتی و راه های مواصلاتی مناسب را فراهم نکرده ایم .

خالقی بیان کرد: از طرف دیگر اگر آمایش سرزمینی در این استان صورت نگیرد شاهد تغییرات اساسی و پیشرفت در زمینه تولید و صادرات نخواهیم بود و همچنان متاسفانه یک جوان بلوچی برای رفع مخارج اقتصادی زندگی به نقاط برخوردارتر کوچ خواهد کرد . وی در زمینه امنیت مرزها ومناطق مرزی ایران در این نقاط بیان کرد: امنیت مرزهای ایران به واسطه مردم ساکن در آن مرزها است. زمانی که امکانات زندگی ، کار و تولید در این مناطق وجود نداشته باشد؛ ساکنان آن مناطق کوچ می کنند که نه تنها حاشیه نشینی را به دنبال دارد بلکه عملا امنیت مرزها را نیز به خطر می اندازد .

وی در پایان از وضعیت نابسامان ورزشگاه های این استان گله کرد و گفت: یکی دیگر از نکاتی که مردم بلوچستان چه مردان و چه زنان از آن گله دارند، وضعیت امکانات ورزشی این استان است .در این راستا خواستار نظارت و عملکرد بیش از پیش  و اتمام طرح های نیمه تمام وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزشگاه های بلوچستان هستیم. خصوصا وضعیت ورزشگاه ها برای بانوان، بسیار کم و تاسف بار است . تصور می کنم موضوع ورزش زنان در استان سیستان و بلوچستان سال هاست که مغفول مانده است.

نظر شما