در گفتگو با یک جامعه شناس مطرح شد؛

رابطه مستقیم موفقیت و نشاط اجتماعی/ باور کنید موفق هستید

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۵:۲۹:۱۴
کد خبر: ۸۸۲۹۲۷
رابطه مستقیم موفقیت و نشاط اجتماعی/ باور کنید موفق هستید
موفقیت و خوشحالی از به دست آوردن برخی از مواردی که جامعه آن را موفقیت بداند و نه خود شخص، موقت و ناپایدار است. در واقع اگر می خواهید حس شوقِ موفقیت خود را برای مدتی طولانی حفظ کنید، آن کاری را انجام دهید که از نگاه خودتان و البته بر پایه انتظارات و شرایط زندگی‌تان، موفقیت معنا دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آیا آدم‌های موفق خوشحالند؟ اصلا موفقیت را چگونه معنی می‌کنید؟ و مهمتر اینکه آیا این خوشحالی دائمی است یا فقط حاصل شوقی هیجانی در لحظه‌ای خاص است؟

شاید خرید یک گوشی موبایل یا ماشینی که مدت‌ها از پشت ویترین نمایشگاه به آن چشم دوخته‌اید را موفقیت معنی کنید، شاید هم دامنه موفقیتتان را بزرگتر ببینید و بگویید دسترسی به کار محبوب با درآمد نسبتا خوب را بزرگترین موفقیت می دانم. اما باید بدانید که 90 درصد آدم ها پس از رسیدن به هدف خود پس از مدتی دیگر آن نشاط روز اول را ندارند. این موضوع می تواند به اشتباه در انتخاب اهداف، باور غلط اجتماعی، ناپایداری رفتاری و یا فطرت سیری ناپذیر انسان ها در پیشرفت‌شان مربوط باشد.

حقیقت این است که موفقیت در هیچ یک از ابعاد زندگی، مانا و پایدار نیست! ماشین یا گوشی جدید، خانه نو، و شغل و سمت محبوب پس از مدتی از بین می‌رود و زرق‌وبرق‌ روز اول را نخواهد داشت.

موفقیت و خوشحالی از به دست آوردن برخی از مواردی که جامعه آن را موفقیت بداند و نه خود شخص، موقت و ناپایدار است. در واقع اگر می خواهید حس شوقِ موفقیت خود را برای مدتی طولانی حفظ کنید، آن کاری را انجام دهید که از نگاه خودتان و البته بر پایه انتظارات و شرایط زندگیتان، موفقیت معنا دهد.

البته در این میان عوامل گوناگونی مانند فقر، حسادت ها، تعارض ها و ناملایمات اجتماعی می‌تواند شما را از دستیابی به موفقیت‌تان ناامید یا دلسرد کند اما باید بدانید که اصل «صبور بودن» مبنای رسیدن به تمام خواسته های شماست.

دراین راستا با یک جامعه شناس درباره رابطه موفقیت و خوشحالی افراد به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید: 

رابطه مستقیم موفقیت و نشاط اجتماعی

دکتر امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس، با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد وقتی جامعه‌ای الگوهای شاد زیستن را بیاموزد، راحت‌تر و آسان‌تر به خواسته‌هایش می‌رسد و توسعه یافته‌تر خواهد بود گفت: موفقیت افراد رابطه مستقیمی بر نشاط اجتماعی آن‌ها در جامعه دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی موفقیت همان احساس سعادت است. در واقع همان اتفاقی که موجب می شود انسان احساس لذت و پیروزی کند.

حریرچی استمرار حس نشاط بر موفقیت را در خواسته قلبی افراد عنوان کرد و افزود: ممکن است در مواردی ما موفقیت برخی افراد را مسخره یا کم ارزش بدانیم در صورتی که برای خود شخص به این دلیل که خواسته درونی‌اش بوده و امروز به سرانجام رسیده بسیار لذت بخش است و برایش موفقیت معنا می دهد.

اعمال سلیقه دیگران موفقیت معنا نمی دهد

وی ادامه داد: این درحالی است که می‌بینیم موفقیت در برخی از افراد موقتی است و زندگی پس از مدتی برایش کسالت آور می شود. دلیل این اتفاق این است که شخص معیار موفقیتش را بر اساس سلیقه دیگران قرار داده است و نه خواسته فردی و آرزوی شخصی اش.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: برای موفقیت تعریف خاصی وجود ندارد چراکه موفقیت در نگاه افراد معنا می‌گیرد. ما موفقیت را عاملی می‌دانیم که افراد در راه رسیدن به آن و پس از آن با سربلندی و افتخار آن را اعلام می‌کنند.

حریرچی گفت: مهم نیست چند ساله هستید، کجا زندگی می کنید یا چه شغلی دارید، یک چیز بین همه ما انسان ها مشترک است ، تمایل به موفقیت.  

وی افزود: این درحالی است که همانطور که گفته شد موفقیت از دید هرکسی یک معنا دارد ؛ ممکن است فردی آرامش، داشتن خانواده خوب، همسر دلسوز و والدین خوب را موفقیت در زندگی بداند و از داشتن آن ها لذت ببرد و دیگری به دست آوردن ثروت، شهرت و قدرت را مترادف با موفقیت بداند.

باور کنید که موفق هستید

این جامعه شناس با اشاره به اینکه در موفقیت افراد عوامل متعددی نقش دارد عنوان کرد: یادداشت اهداف، برنامه ریزی دقیق، ریسک پذیری، تلاش، کمک گرفتن از افراد با تجربه، و غیره از جمله مواردی است که فرد در راه رسیدن به مو.فقیت باید در نظر داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راه رسیدن به موفقیت و دستیابی به آن این شما هستید که خود را موفق تصور می کنید یا ناموفق. در واقع حتی دیگران هم نمی توانند به شما بگویند خوشبخت یا موفق هستید در حالی که خود باور ندارید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز