شمارش معکوس برای آغاز پنجمین نمایشگاه بین المللی« ایران فارما»/ بیش از ۵۵۰ شرکت خارجی در ایران فارما حضور می یابند

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۹:۳۳:۰۱
کد خبر: ۸۸۳۳۹۶
شمارش معکوس برای آغاز پنجمین نمایشگاه بین المللی« ایران فارما»/ بیش از ۵۵۰ شرکت خارجی در ایران فارما حضور می یابند
نخستین نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما، نوزدهم مرداد ماه در مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو با هدف معرفی ظرفیت های صنعت دارو و افزایش فرصت های جذب سرمایه گذاری و انتقال دانش و تکنولوژی های نوین در این حوزه برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛  پنجمین نمایشگاه ایران فارما با حضور دکتر عباس کبریایی زاده؛ نایب رئیس و رئیس کمیته آموزشی پژوهشی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ، دکتر مرتضی خیرآبادی؛ عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ، دکتر مهرداد علیمیان؛ رئیس کمیته صادرات و عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، دکتر شهرام شعیبی؛  سرپرست روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو، غلامرضا اخوان فرید؛  عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و کمیته کنترل و نظارت بر بازار دارو دکتر محمدرضا زرگرزاده؛ رئیس کمیته قوانین و مقررات و عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ، مهرشاد کاظمی؛ معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و رئیس چهارمین نمایشگاه کتاب های پزشکی و دارویی و سومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور نمایشگاه ایران فارما، لیلا چگینی؛ مدیر نمایشگاه ایران فارما برگزار شد.

دکتر عباس کبریایی زاده؛ نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در ابتدای برگزاری نشست طی سخنانی با تبریک روز خبرنگار گفت این روز ما را به یاد خبرنگاران دوران جنگ تحمیلی می اندازد که در گیر و دار آتش جنگ از خبررسانی نگذشتند تا تصویر درستی از رخدادهای جنگ ارائه دهند. خبرنگاران ما بدون برخورداری از تسلیحات نظامی، فعالیت کردند. او با گرامیداشت یاد این خبرنگاران گفت امیدواریم خبرنگاران امروز رقم زننده رخدادهایی بزرگ باشند.

او درباره رویکردهای ایران فارما گفت برای برگزاری این نمایشگاه چهار هماهنگ کننده با یکدیگر همکاری می کنند که یکی از آنها سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران است که فعالیت های مربوط به نمایشگاه ایران فارما را از شش سال قبل در هیئت مدیره تبیین کرد. سه نهاد دیگر اداره کل فرهنگ و ارشاد، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هستند. نمایشگاه ایران فارما به عنوان رخداد ملی ثبت شده و صنعت ما پویاتر خود را در این نمایشگاه نشان می دهد. او با اشاره به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه از ابتدا حوالی نیمه سپتامبر در نظر گرفته شده گفت اوایل مهر زمان خوبی برای بر گزاری این نمایشگاه است چرا که با بقیه نمایشگاه ها تداخل ندارد. او افزود نمایشگاه پنجم ایران فارما در تاریخ دوم تا چهارم مهر در مصلی امام خمینی برگزار می شود. او گفت نمایشگاه ایران فارما یکبار به طور اتفاقی در مصلی برگزار شد و بازخورد خوبی از سوی شرکت های خارجی نسبت به فضا و همکاری مسئولان مصلی دریافت شده بر همین اساس نمایشگاه های بعدی در همین محل برپا می شود. براورد می شود این نمایشگاه در پنجمین سال برگزاری بیش از 550 شرکت کننده داشته باشد.

 

کبریایی زاده؛ نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت همکاری سازمان غذا و دارو به عنوان سیاستگذار، نهاد ناظر و پشتیبان صنعت دارو تا کنون بسیار موثر بوده و سبب شده این صنعت بروز و ظهور داخلی و خارجی پیدا کند. او افزود با همکاری اداره کل ارشاد تهران نمایشگاه تخصصی کتب پزشکی و دارویی در مجاورت ایران فارما راه اندازی خواهد شد. به گفته کبریایی زاده در زمان برگزاری نمایشگاه چهارم، تعداد زیادی دانشجو از فضای نمایشگاه بازدید کردند و امسال هم حضور دانشجوها پررنگ تر خواهد بود.  

 دکتر کبریایی زاده ادامه داد در این نمایشگاه، تولیدکنندگان داروهای آماده مصرف، مکمل های رژیمی غذایی، ورزشی و مواد اولیه دارو، صنایع بسته بندی و پشتیبانی ازجمله ماشین الات دارویی شرکت خواهند داشت. او ضمن اشاره به حمایت و پشتیبانی مردم از داروی داخلی گفت این روزها با وجود  اعمال تحریم در حوزه های مختلف، صنعت داروسازی ما پویاتر و با عمق دانش و فناوری بیشتر فعالیت می کند. نمایشگاه  ایران فارما که سال گذشته در مساحت 25هزار متر مربع طراحی و اجرا شده بود در این دوره در وسعت 43 هزار متر مربع برپا خواهد شد. به گفته دکتر کبریایی زاده تعداد شرکت ها به خصوص شرکت های خارجی در پنجمین دوره این نمایشگاه افزایش یافته است. این در حالی است که به دلیل اعمال تحریم ها انتظار می رفت شرکت های خارجی کمتری در این نمایشگاه حضور یابند.

 دکتر کبریایی زاده گفت تا امروز بیش از 3۰ کشور همچون استرالیا، کانادا، چین، انگلستان، آلمان، هند، ایتالیا،  لهستان، پرتغال، اسپانیا، سنگاپور، سوییس، هلند، ترکیه و... برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.

 او با اشاره به اینکه اپلیکیشن «ام فارما» برای ثبت نام و حضور در این نمایشگاه تدارک دیده شده، گفت در این دوره، حضور انجمن های تخصصی را خواهیم داشت همچنین سی سمینار، کارگاه تخصصی  نیز در طول برپایی نمایشگاه برگزار خواهد شد. علاوه بر این امتیاز بازآموزی برای پزشکان و داروسازان واجد شرایط نیز در این نمایشگاه تدارک دیده شده به طوریکه ارتقا دانش و مهارت همکاران در بعد صنعتی را محور قرار دهد. او افزود  دارودرمانی شخصی جزو حوزه های مورد پردازش در این نمایشگاه است و امیدواریم  ایران بتواند در این زمینه پیش قراول دیگر کشورها باشد.

بر اساس این گزارش، پنجمین نمایشگاه ایران فارما در ساعت ۹ صبح روز دوم مهرماه امسال با حضور وزرای بهداشت، صنایع و تعدادی از نمایندگان مجلس افتتاح خواهد شد. علاوه بر این، نمایشگاه تخصصی نشر نیز در کنار این نمایشگاه برپا می شود. همچنین دکتر شهرام شعیبی؛ سرپرست روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در بخشی از این نشست گفت شرکت های دارویی از کشورهای مختلف برای حضور در نمایشگاه ایران فارما امسال دعوت شده اند تا فرایند تبادل اطلاعات و صنعت با حضور آنها انجام شود. او افزود حضور دانشجویان در ایران فارما  هم دستاوردهای خوبی  به همراه خواهد داشت.

دکتر مهرشاد کاظمی؛ معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره ارشاد اسلامی استان تهران و رئیس چهارمین نمایشگاه کتاب های علوم پزشکی و دارویی و سومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور طی سخنانی گفت همکاری ما با نمایشگاه ایران فارما به نوعی بی نظیر است چرا که توانسته پیوند بین فرهنگ و ارشاد را با سازمان دیگری برقرار کند. او گفت دوره های قبلِ نمایشگاه کتاب های علوم پزشکی و دارویی به گفته ناشران موفق برگزار شده و به لحاظ حضور دانشجویان و فروش هم موفقیت آمیز بوده است. کاظمی گفت «دانشجویان سال گذشته از محل یارانه ارشاد 196 میلیون تومان  خرید داشتند. امسال تلاش می کنیم همین مقدار را از طریق افزودن شش باجه بانک شهر در فضای نمایشگاه اضافه کنیم. علاوه بر این اسکان دانشجویان شهرستانی جزو تسهیلاتی است که به دانشجویان ثبت نام کننده در ایران فارمای پنجم ارائه می شود. این دانشجویان در هتل حرم مطهر اسکان داده می شوند و می توانند با استفاده از خدمات مترو به مصلی برسند.» او افزود در حاشیه این نمایشگاه، سومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور نیز برگزار می شود.

کاظمی گفت برای اولین بار نمایشگاه چاپ و صنایع بسته بندی برگزار می شود این اتفاق با استقبال اتحادیه چاپخانه داران مواجه شده است. او افزود با اختصاص هزار متر از فضای نمایشگاه به چاپخانه داران و هزار متر به نمایشگاه کتاب و رسانه  در ایران فارما مجموع فعالیت های فرهنگی در این دوره به دو هزار متر می رسد. او افزود صاحبان چاپخانه هایی که در دوره کلاس های اموزشی ارشاد شرکت کرده باشند می توانند در این نمایشگاه شرکت کنند او با اشاره به اینکه در بخش قوانین حوزه چاپ با دانشگاه علمی کاربردی هماهنگ شده تا دوره پودمانی برگزار شود گفت برای انجام تبلیغات شهری و محیطی با زیباسازی شهر تهران مکاتبه شده تا بیلبوردهای شهری در سطح شهر به نمایش دراید.

دکتر مرتضی خیرآبادی ؛ عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در سخنان کوتاهی گفت نمایشگاه امسال هوشمند سازی  شده و ثبت نام از طریق اپلیکیشن «ام فارما» انجام می شود. علاوه بر این برنامه ریزی شده تا  روز جهانی داروساز هم در محل برگزاری نمایشگاه گرامی داشته شود.

مهرداد علیمیان رییس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در سخنانی گفت: صادرات مواد مختلف در کشور تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته بر همین اساس تلاش کردند تا صادرات دارو به صفر برسد اما موفقیت نداشته اند البته صادرات دارو افت داشته اما تمام شرکت های دارویی حضور ثابت برای صادرات دارند. او گفت درخواست ما به عنوان تولیدکننده دارو این است که تصمیم گیری در مورد صادرات را تعدیل شده و تکلیف ارز دارو مشخص شود. در بازارهای خارجی دست هایی است که تلاش می کنند صادرات ما را محدود کنند اما کمک کنیم که مسیر فعالی با کمک داخلی ها ادامه یابد.

دکتر محمدرضا زرگرزاده؛ عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت جامعه خبرنگاری سلامت را به نمایشگاه فرا می خوانیم چرا که  بهترین پاسخ عملیاتی به تحریمها  و نشان دادن  کیفیت و توانایی رقابت داروهای داخلی همین مایشگاه است.تصویر کردن این کار با خبرنگاران حوزه سلامت است  او گفت امیدواریم بتوانیم نظر شرکت های داخلی و خارجی ها را به این معطوف کنیم که سرپا هستیم و مردم را در حوزه سلامت حمایت می کنیم کبریایی زاده در ادامه سخنان زرگرزاده افزود شعار امسال ایران فارما «تجلی رونق تولید در کشور» است او گفت حوزه دارو با افتخار حوزه با عمق دانش و فناوری بالاست و  بیش از 67 درصد مواد اولیه با دانش بومی در داخل تولید می شود.  

او در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت رویکرد ایران فارما به سمت  معرفی و فضا دادن به تولیدکننده دارو و بسته بندی و... در داخل کشور است. سیاست ایذان فارماست به واردکنندگانی که محصول وارد می کنند غرفه داده نمی شود.

او گفت «هیچ صنعتی در هیچ کشوری غیروابسته به صنایع سایر کشورها نیست صنعت داروی ما هم وابسته به صنایع داروسازی دنیاست. شعار فریبکارانه امریکا که کالاهای غیرسلامت را تحریم کردیم درست نبوده و برای تهیه کوچکترین تجهیزات دچار مشکل هستیم. صادرات ما اسیب دیده چون روابط ما با کشورهای مقصد اسیب دیده است. تحریم بانکی روی کالاهای سلامت اثر داشته و شرکت های دارویی اسیب دیده اند اما مقابل زورگو تسلیم نمی شویم.» او افزود به صراحت می گویم تحریم ظالمانه امریکا بر سلامت مردم تاثیرگذار بوده و آسیب زاست.

زرگرزاده نیز گفت «ایران در مورد مواد دارویی صنایع جانبی اقلام کنترلی تحریم است. صنایع دارویی ما در زمان جنگ همینگونه بود اما توسعه داشتیم ما مکلفیم دارو را با کیفیت تایید شده تامین کنیم. طی چند سال اخیر دارو بدون تغییر قیمت و کیفیت خاص در کل کشور قابل دسترس بوده و تلاش ما این بوده که این شرایط حفظ کنیم.»

 

مهرداد علیمیان در پاسخ به تاثیر ایران فارما روی صادرات گفت « بخشی از بازدیدکنندگان خارجی در کشورهای همسایه ایران فعالیت تجاری دارویی دارند  و با حضور در ایران قفارما شرکت های توانمند  دارویی را نتخاب می کنند تا مراوده تجاری برقرار کنند. تولیدکننندگان ما در غرفه ها توانایی شان را در این نمایشگاه نشان می دهند. و نمایندگان جدید هم در نمایشگاه می یابیم. از مسئولان سطوح بالای وزارت بهداشت بازدیدکنندگانی از کشورهای خارجی داشتیم که در تصمیمی گیری شان درباره مصرف داروی ایرانی تاثیر داشته است.»

کبریایی زاده در پایان گفت ما به مناسبت روز داروساز نشست هم اندیشی با غرفه داران خواهیم داشت. همچنین در ایام برگزاری نمایشگاه ایران فارمای امسال، نشست گرامیداشت روز جهانی داروساز را مصادف با سوم مهر ماه برگزار می کنیم. او افزود از بین شرکت های حاضر شرکت هایی که در حوزه انتقال تکنولوژی فعالیت کرده باشند یا به عنوان اسپانسر حضور دارند مورد تشویق قرار می گیرند. او گفت چندین سرمایه گذاری موفق در صنعت داروسازی داشتیم که در زمان بهره برداری اعلام می شود. او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تاکید کرد «با  ارائه آمار و ارقام می گویم که اعتماد با اثربخشی ایجاد می شود. 99 و هشت دهم درصد داروهای کنترل فشار خون در ایران تولید می شود. بیش از 99 درصد از داروهای درمان دیابت تیپ دو تولید داخل است. نزدیک به صد درصد آنتی بیوتیک خوراکی و تزریقی تولید داخل است. ما یکی از موفق ترین کشورهای پیشرو در کنترل بیماری های عفونی بوده ایم. تا کنون نظام سلامت کشور کارآمد بوده است.»

پنجمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما( دارو و صنایع وابسته) دوم تا چهارم مهرماه سال جاری در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز