حج تجلیگاه إشراق و عرفان

۱۳۹۸/۰۵/۲۱ - ۱۱:۴۰:۱۳
کد خبر: ۸۸۳۸۲۰
حج تجلیگاه إشراق و عرفان
یادداشت- دکتر علی اصغر شعردوست

 زاسماعیل جان تا نگذری مانند ابراهیم

به کعبه رفتنت تنها نماید شاد شیطان را

کسی کو روز قربان، غیر خود را می کند قربان

نفهمیده است هرگز معنی و مفهوم قربان را

 

حج، همایش عظیم و شکوهمند مسلمانان از ملیتهای مختلف است، در واقع بازگشت دوباره به پاکی و پارسایی و بیعت دوباره با ابراهیم حنیف که در پیمان خویش با خداوند آزمونهای دشوار از سرگذراند و سربلند بیرون آمد. سعی میان صفا و مروه حضور هاجر است بر بستر زمان. میلیونها کس به تأسی از وی به هروله فاصله بین صفا و مروه را طی می کنند. در مراسم حج همه چیز در مقابل عبردیت و بندگى رب العالمین رنگ می بازد.  

در حج باید پاک و بی آلایش و ساده در پیشگاه حضرت باری ظاهر شد؛ چراکه در اینجا شکسته دلی می خرند و بس. ارباب سرمستی و غرور را بر درگاه بی نیاز او جایی نیست. رنگها به بی رنگی بدل می شود، سفید و سیاه، سرخ و زرد همه و همه در یک صف رو به « او » می آرند. چشمها در چشمخانه در طلب دیدار اویند، گامهای شتابنده و بی قرار سراغ از سر منزل معشوق ازلی می گیرد. قلبها در سینه ها محبت او را دارد و نفسها در هوای اوست.

جلال و جمال خداوند در حج متجلی است. حج سفر به ژرفای تاریخ است. بوی عبیرآمیز وحی را می توان از فضای مدینه و مکه به دماغ جان استشمام کرد.اگر نیک نگریسته شود هنوز دستهای نورانی پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص) را که در حال نصب حجرالاسود است می توان دید که براى وحدت امت اسلام مى کوشند، هنوز  چکاچاک شمشیرهای مجاهدانی را که مکه را فتح می کنند و در ایام خوف و خطر به دفاع از مدینه برخاسته اند می توان شنید. نخلستانهای اطراف مدینه هنوز راز دردناک تنهایی پیشوای پرهیزگاران علی مرتضی (ع) را در خلوت خود نجوا می کنند. قبرستان بقیع هنوز از خون گرم سربازان پاکباخته لاله گون است. هنوز ناله های دردناک فاطه زهرا (س) را می توان از پس دیوارهای مدینه شنید. شرح غربت غمناک او از زبان شبهای مدینه شنیدنی است. حج روایتگر همه تاریخ اسلام است. از آن هنگام که، رسول خداوند با بار رسالت سنگین خویش از غار حرا فرود آمد و بر زمان و مکان خویش شوریده و جهان را و عصرها و نسلها را در معرض نفحات رحمانی قرار داد، اما در چنین روزى باید یاد شهداى منا را گرامى داشت. شهداى مظلومى که در لباس احرام در اثر اهمال کسانیکه خود را "خادم الحرمین" مى دانند، در کنار خانهٰ خدا، لبیک گویان جان به جان آفرین تسلیم کردند. از نظر راقم این سطور شهداى منا، مظلوم ترین شهیدان اسلام هستند و نباید یادشان به بوته نسیان نهاده شود. دولتمردان در هرگونه مذاکره و مراوده با حاکمان حرمین شریفین از طرح یاد شهداى منا موضوع مهم تشکیل جمعى از معتمدین جهان اسلام براى اداره حرمین شریفین را مطالبه کنند. مردم نیز در این روز شریف که یکى از چند عید بزرگ جهان اسلام است، یاد شهداى منا را گرامى بدارند. حج تجلی گاه اشراق است.و عید سعید قربان ، اوج آن است. این عید بزرگ بر همه مسلمین مبارک باد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز