گردش مالی مواد مخدر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان است

۱۳۹۸/۰۵/۲۱ - ۱۹:۳۳:۱۷
کد خبر: ۸۸۳۹۳۵
گردش مالی مواد مخدر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان است
مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از گردش مالی ۱۶۷ هزار میلیارد تومانی مواد مخدر خبر داد،‌ درحالی‌که به گفته وی بودجه کشور ۴۰۸ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ محمد ترحمی در سومین نشست اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: اقتصاد مواد مخدر به مثابه یک اقتصاد در سایه اما بسیار پویا است.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در امر مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر باید به بنیان های اقتصادی قاچاق ضربه وارد کرد چرا که بزرگترین عامل انگیزش قاچاقچیان به سوداگری مرگ در جامعه انگیزه اقتصادی است.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه وضعیت اعتیاد در کشور مطلوب نیست اظهار داشت: هر چند معتاد متجاهر و مناطق آلوده به مواد مخدر نداریم ولی نباید به این وضعیت خوشبین و دلخوش بود چراکه زیر پوست این آمار مطلوب، معضلات و آسیب هایی نهفته است.

ترحمی اضافه کرد: بررسی زندگی معتادان متجاهر و فاقد سرپناه نشان می دهد که در برخی از زمان ها می شد دست این افراد را گرفت و یاری گر آنها بود ولی به علت بی توجهی به این قشر، جرائمی ناخواسته از معتادان رخ می دهد.

وی افزود: مصرف مواد صنعتی همچون شیشه در مواردی موجب شده که فرد معتاد به همسر و فرزندان خود آسیب زده و والدین خود را به قتل برساند.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: اعتیاد همانند اسب «تروا» است که امپریالیسم جهانی آن را در کشور ما رها کرده و ما دلخوش به کنترل آن هستیم در حالیکه روزی سربازها از داخل آن بیرون آمده و به جوان ها آسیب می زنند.

ترحمی گفت: امروزه در حالی دسترسی به تریاک محدود شده که دستیابی به روان گردان صنعتی شیشه با ماده تشکیل دهنده «مت آمفتامین» با قدرت توهم زایی قوی، افزایش می یابد و افغانستان درصدد تولید شیشه ارزان برای مردم است.

وی با بیان اینکه قیمت ماده روان گردان شیشه ارزان شده است، ادامه داد: علت کاهش شدید قیمت شیشه چیست؟ آیا نرخ پیش سازها کاهش یافته یا افغانستان پیش ساز تولید می کند؟ افغانستان برای تولید یک کیلوگرم هروئین به ۲۰ کیلوگرم «انیدرید استیک» نیاز دارد.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: افغانستان «انیدرید استیک» را چگونه به دست می آورد؟ آیا جز این است که هواپیماهای نظامی آمریکا از بنادر کشورهای عربی برای این کشور تانکر تانکر «انیدرید استیک» می آوردند.

ترحمی تاکید کرد: آنهایی که داعیه حقوق بشر دارند امروز به حقوق بشر توهین و آن را پایمال می کنند با این شیوه که اعتیاد که عامل اصلی طلاق، جرایم خشن، همسر آزاری، کودکان کار و کودک آزاری است را ترویج می دهند.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر اولین معضل اجتماعی کشور است و پس از آن پدیده نامبارک طلاق و حاشیه نشینی قرار دارند.

وی ادامه داد: نتیجه اعتیاد به موادمخدر، خانمانسوزی، ویرانگری، از بین بردن چهره شهرها، از بین بردن فرهنگ و تمدن و تباهی فرهنگ کار و تلاش است بنابراین همه باید در مقابل دسیسه های امپریالیسم جدی تر تلاش کنند.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: دست های مافیای مواد مخدر اسم ها و روش ها را عوض می کند؛ با شنیدن اسم «گُل» به انسان حس خوب دست می دهد چرا که گل سمبل و نماد مهربانی است بنابراین دشمنان برای رخنه مواد مخدر به دبیرستان ها و دانشگاه ها این اسم مبارک را جایگزین «بَنگ» کردند.

ترحمی افزود: متادون فقط در صورت تجویز توسط مراکز درمانی دارو تلقی می شود و از این رو در صورت کشف متادون، در حالیکه باید پرونده آن در دادگاه انقلاب بررسی شود در تعزیرات حکومتی تحت عنوان عرضه خارج از شبکه پرونده را رسیدگی می کنند.

وی اضافه کرد: در صورت رسیدگی به این قبیل پرونده ها در تعزیرات حکومتی، فرد متخلف به خاطر عرضه خارج از شبکه تنها به پرداخت جریمه نقدی محکوم می شود.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بر اساس پرتکل، علت حضور نظامی در افغانستان تغییر این کشور از حالت جنگ و خرابی به توسعه یافتگی است و در این راستا ۵۰ برابر کشت مواد مخدر افزایش یافت و الگوی ترانزیت از تریاک به هروئین تبدیل شد.

ترحمی افزود: بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان نه تنها کنترل نمی شود بلکه با حضور آمریکایی ها ۵۰ برابر به تولید موادمخدر در این کشور افزوده شده است.

وی گفت: ملت ایران با میدان جنگی روبرو هستند که هدف آن جوان ها و مردم ما هستند؛ پس باید برای توفیق در این جنگ با افزایش مداخلات اجتماعی، ارتقای مهارت های زندگی، مهارت نه گفتن و مهارت حل مساله توسط جوانان، با اعتیاد مقابله کرد.

نظر شما