سخنگوی شورای شهر تهران:

سازوکار ارتباط شورایاری با شورا مشخص نیست/ ضعف شورای شهر در دریافت گزارش از شورایاران

۱۳۹۸/۰۶/۰۱ - ۰۶:۳۵:۱۰
کد خبر: ۸۸۴۲۹۰
سازوکار ارتباط شورایاری با شورا مشخص نیست/ ضعف شورای شهر در دریافت گزارش از شورایاران
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به نبود سازوکار مشخص برای ارتباط دو سویه شورا و شورایاران، از حضور شورایاران در صحن علنی شورای شهر طی ماه های آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ مدیریت شهری حدود 6 میلیارد تومان برای انتخابات شورایاری ها در نظر گرفت و تا کنون هزینه ی زیادی برای شورای محلات صرف کرده است و از سوی دیگر تمرکز زیادی بر انتخابات شورایاری ها داشته اما به نظر می رسد در تمام این ادوار، شورایاری ها تاثیر آنچنانی بر بهبود شرایط محلات نداشته و نبود این کارنامه روشن اما و اگر های زیادی را در بر دارد. بر این اساس خبرنگار برنا به سراغ علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران رفت تا از دلایل عدم شفافیت در شورایاری ها اطلاع کسب کند. اعطا با اشاره به اینکه نباید شورایاران در مسائل اجرایی و مالی مداخله کنند به لزوم ارتباط دوسویه شورا و شورایاری تاکید کرد.

سخنگوی شورای شهر تهران  در پاسخ به این سوال که شورایاری عملکرد مشخصی نداشته و هزینه زیادی بر مدیریت شهری تحمیل شده است به برنا گفت : فارغ از اینکه اساسنامه و شرح وظایف چیست، مشکل اصلی این است که شورایاری ها باید در تداوم فعالیت شورای شهر در مناطق و محلات فعالیت کنند.

وی افزود: شورایاری ها سازوکار روشنی ندارند و مشخص نیست  که چطور باید با شورا در ارتباط باشند. درست است که ستاد هماهنگی شورایاری ها وجود دارد اما واقعا سازو کاری وجود ندارد که در محلات و مناطق ارتباط منسجمی وجود داشته باشد تا نظارت را از طریق شورایاری ها انجام بدهیم یا نقطه نظرات اهالی منتقل شود. اگر منطقه و محله ای ارتباطی بر قرار نکنند سازوکاری وجود ندارد که کسی بپرسد چرا ارتباط مشخصی برقرار نشده است.

اعطا تاکید کرد: باید در این دوره که انتخابات برگزار شده و حال که هیئت مرکزی نظارت نظر خود را داده  این مسئله را حل کنیم. بدین ترتیب ارتباط دوسویه بین شورا و شورایاران مشخص شود. ارتباط حال حاضر بر اساس علایق اعضای شورای شهر و از طرف دیگر فعالیت شورایاران بوده است. برخی همکاران ما علاقمند بوده که در محلات و مناطق مختلف حضور پیدا کرده و طی جلسات با شورایاران مسائل را به شورا منتقل کنند اما اگر این علاقمندی وجود نداشته باشد مشخص نیست چطور باید با آن ها ارتباط برقرار کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: ارتباط شورایاری و شورای شهر باید به صورت سیستماتیک و با سازوکار روشن وجود باشد و معتقدم این سازوکار باید اصلاح شود.

وی با اشاره به سایر دلایلی که سبب شده شورایاری ها ارتباط مشخصی با شورا نداشته باشد عنوان کرد:  بخش دیگر این است که اشکالاتی در اساسنامه وجود داشته که این بخش را اصلاح کرده ایم. در اساسنامه به صورت صریح گفته نشده که شورایاران در چه زمینه هایی ورود پیدا نکنند که این نکته خود سبب آسیب هایی شده بود.

اعطا اضافه کرد: صراحتا مشخص کردیم شورایاران در مسائل اجرایی و مالی مداخله نکنند. علت آن است وقتی عضو شورا شهر نمی تواند در مسائل اجرایی و مالی شهرداری مداخله  کند به همان ترتیب شورایاری هم نمی تواند مداخله کند. گرچه در گذشته این روند وجود نداشته است کسانی مداخله  می کردند اما ما این نکات را در اساسنامه آوردیم و به نظر می رسد در این دوره پالایشی صورت گرفته است.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا شورایاران تا کنون در صحن شورا گزارشی ارائه نداده اند اظهار کرد: این امر ضعف شورای شهر بوده که این اتفاق رخ نداده است. قبول دارم که دوره قبل این کار انجام می شده و اتفاق خوبی بوده است .

وی در پایان تاکید کرد: وقتی ساختاری به عنوان شورایاری پیش بینی می کنیم و برای آن هزینه می شود باید گزارشات خود را به صحن بیاورند و در صحن و کمیسیون ها گزارش  ارائه شود. در حال حاضر کارگروهی ایجاد کرده ایم که هر محله 4 کارگروه و هر منطقه همان 4 گروه محیط زیست، مشارکت مردمی، عمران وشهرسازی و... دارد و لازم است نمایندگان کارگروه در کمیسیون ها گزارشی ارائه بدهند و ارتباط برقرار شود. از این رو در این دوره ارتباط دو سویه باید برقرار خواهد شد.

نظر شما