ساماندهی فروش حیوانات در فضای مجازی

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۱۵:۰۹:۲۴
کد خبر: ۸۸۴۲۹۹
ساماندهی فروش حیوانات در فضای مجازی
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اخیراً در خصوص موضوع قاچاق حیوانات و مدیریت فضای مجازی با فرمانده نیروی انتظامی صحبت‌های کرده ایم و قرار شد تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حمید ظهرابی در نشست خبری که امروز در سازمان محیط زیست با حضور عیسی کلانتری برگزار شد،  درپاسخ به سوال یکی از  خبرنگاران درخصوص وضعیت باغ وحش‌های کشور گفت: تا پنج سال پیش  ۷۰ درصد باغ وحش‌ها هیچ مجوزی از سازمان محیط زیست نداشتند. دستورالعمل‌هایی برای صدور مجوز به باغ وحش‌ها تهیه شد و باغ وحش‌ها موظف شدند که حداقل استانداردها را رعایت کنند. در همان برهه فعالیت تعدادی از باغ وحش‌ها متوقف شد، تعدادی هم تلاش کردند که خود را استانداردها برسانند.

ظهرابی با تاکید بر  اینکه در شرایط حاضر بخش عمده باغ وحش‌ها به استانداردها پایبندند، ابراز داشت: ۹۰ درصد باغ وحش‌های کشور براساس این ضوابط توانستند، مجوز بگیرند.

وی خاطرنشان کرد:  استانداردهای مربوط به باغ وحش‌ها پایین است و به دنبال ارتقای این استانداردها مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستیم اما فراموش نکنیم که فعالیت‌های اصلاحی باید به تدریج و گام به گام صورت گیرد.

ظهرابی در مورد تلفات ببر در باغ وحش مشهد با اشاره به اینکه سال گذشته نیز موضوع مشابهی در این باغ وحش اتفاق افتاد. البته به‌طور طبیعی تعدادی از ببرها هنگام تولد تلف می‌شوند. خاطرنشان کرد: پیش از این در مواقع مورد نیاز تذکرات لازم به باغ وحش مشهد داده شده است. خبر تلف شدن هفت ببر در باغ وحش مشهد را دیروز دریافت کردم. بلافاصله از دفتر حیات وحش درخواست کردم که این موضوع را بررسی کنند. هنوز نتیجه بررسی مشخص نشده و موضوع در دست تحقیق است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص  انتقال دو قلاده شیر به باغ وحش ارم و دلایل اجرای این طرح نیز توضیح داد: شیر ایرانی در ایران منقرض شده و باغ وحش ارم با اتکاء به استانداردها و ارتباطات بین‌المللی که داشته توانسته دو قلاده شیر را به باغ وحش ارم وارد کند. بررسی‌های انجام شده توسط سازمان محیط زیست نشان می‌دهد که هیچ یک از زیستگاه‌های ایران قدرت پذیرش شیر را ندارند و در شرایط حاضر امکان تکثیر شیر و انتقال آن به زیستگاه‌ها وجود ندارد.

ظهرابی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای مطالعات امکان سنجی ورود گونه‌های گربه‌سان منقرض شده به زیستگاه‌های ایران وجود دارد، گفت: چون تا الان منابع مالی مورد نیاز وجود نداشته نتوانسته‌ایم این برنامه را برای شناسایی زیستگاه‌هایی که امکان ورود گونه‌های گربه سان منقرض شده وجود دارد؛ اجرایی کنیم.

ظهرابی ادامه داد: چون باغ وحش فعالیت اقتصادی مهمی به حساب نمی‌آید داشتن اسپانسر برای باغ وحش‌ها موضوع خیلی پیچیده‌ای نیست.

ظهرابی همچنین در مورد ساخت دلفیناریوم در منطقه آزاد انزلی اینطور توضیح داد که درخواستی برای ایجاد دلفیناریوم در منطقه آزاد انزلی به سازمان محیط زیست ارسال نشده است و در شورای عالی مناطق آزاد این موضوع را مطرح کرده‌ایم که برای چنین پروژه‌هایی حتما مجوز سازمان محیط زیست را بگیرند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در خصوص مساله قاچاق حیوانات نیز با اشاره به اینکه بعد از مواد مخدر قاچاق حیوانات پرسودترین قاچاق دنیا است، و همیشه این مشکل وجود داشته اما اصلاح برخی ساختارها در سازمان محیط زیست می‌تواند قاچاق گونه‌های حیات وحش را کاهش دهد.

ظهرابی به ذکر یک مثال پرداخت و گفت: افزایش جرایم حمل و نقل و شکار و همچنین افزایش خسارات حیات وحش در سازمان محیط زیست انجام شده و همچنین اخیرا موضوع قاچاق حیوانات و مدیریت فضای مجازی با فرمانده نیروی انتظامی مطرح و قرار شده تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد شود.

به گفت معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به امضای تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه از سوی یگان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: به طور کامل نمی‌تواینم قاچاق حیوانان را کنترل کنیم اما رصد فضای مجازی کمک کننده است.

نظر شما