در دیدار سفیر اتریش با شهردار تهران مطرح شد

تاکید حناچی بر استفاده از تجربیات وین در توسعه حمل و نقل عمومی

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۱۵:۲۵:۵۵
کد خبر: ۸۸۴۳۱۴
صبح امروز شهردار تهران در دفتر خود میزبان اشتفان شلتس سفیر اتریش در ایران بود تا درباره زمینه‌های همکاری میان پایتخت‌های دو کشور تبادل نظر کنند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛  اشتفان شلتس سفیر اتریش در ایران، صبح امروز در راستای حمایت از پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» بخشی از مسیر خود تا شهرداری تهران را رکاب زد و با تقدیم دعوت‌نامه رسمی شهردار وین به شهردار تهران، با پیروز حناچی به گفت و گو پرداخت.

دو طرف در این دیدار ضمن صحبت درباره محورهای اصلی سفر شهردار تهران به وین، درباره زمینه‌های بالقوه و بالفعل همکاری میان دو پایتخت به تبادل نظر پرداختند.

پیروز حناچی، شهردار تهران در این دیدار با اشاره به همراهی همیشگی خود با پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو گفت: آثار و نشانه هایی مبنی بر افزایش تمایل و تقاضای مردم به دوچرخه سواری در تهران دیده می شود. حمایت از صنعت دوچرخه‌سازی و توسعه استارتاپ‌های فعال در این حوزه از نتایج مفید این رویه بوده است.

وی ادامه داد: شرکت خصوصی پیمانکار دوچرخه‌ها نیز این امکان را فراهم کرده است که مردم بتوانند در هر نقطه از شهر دوچرخه‌ها را تحویل گرفته و در هر نقطه از شهر که می‌خواهند، آن‌ها را رها کنند تا مورد استفاده شهروند بعدی قرار گیرد. همین ویژگی باعث شده است بسیاری از افراد دوچرخه را به استفاده از تاکسی ترجیح ‌دهند و کاربران آن افزایش پیدا کند.

حناچی عنوان کرد: درصدد هستیم این سرویس را توسط بخش خصوصی در حوزه‌های دیگر مخصوصاً برای جوانان توسعه دهیم. قدم بعدی ما توسعه دوچرخه‌های برقی برای شهروندان است، چرا که تهران شهری شیب‌دار و فاصله سطح شمال تا جنوب آن قابل توجه است. تحت این شرایط، دوچرخه‌های برقی می‌توانند تاثیر بسزایی در توسعه فرهنگ دوچرخه سواری میان شهروندان داشته باشد.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به بهبود وضعیت هوای پایتخت در سال گذشته نسبت به سال های قبل از آن گفت: در سال ٩٧ هیچ روز اضطراری از نظر آلودگی هوا نداشتیم که مجبور به اعلام تعطیلی عمومی شویم؛ این خبر خوبی است و امیدواریم این مسیر با همکاری مردم ادامه پیدا کند.

وی خطاب به سفیر اتریش که صبح امروز با دوچرخه به دیدار شهردار تهران آمد، عنوان کرد: اقدام امروز شما در همراهی با پویش «سه شنبه های بدون خودرو» نیز بسیار موثر خواهد بود.

حناچی ضمن اشاره به سفر آتی خود به اتریش گفت: یکی از مواردی که می‌تواند جزو مصادیق تبادل تجربیات باشد، موضوع شهر هوشمند است که وین چند سال است جزو شهرهای برتر در این زمینه به شمار می‌رود. در حقیقت، استفاده از تجربیات هوشمندسازی شهری مانند وین برای ما ارزشمند است.

وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل شهری نیز به موضوع مترو و ال‌آرتی توجه ویژه داریم. یکی از شرکت های فعال اتریشی در ایران «دوپنمایر» است که علاقمندیم به شکل سرمایه‌گذاری یا اجرا، گستره فعالیت‌های خود در تهران را وسیع‌تر کند.

شهردار تهران تصریح کرد: ما در دل کوه‌های شمال‌غرب تهران مکان مقدسی به نام امامزاده داوود (ع) داریم که سال‌های سال است مردم با پای پیاده به آن‌جا می‌روند. در حال حاضر جاده‌ای به آن‌جا کشیده شده، اما مسیر قدیمی است. محله فرحزاد نیز ماموریت یک ده زیارتی ٢۴ ساعته را برای این منطقه داشت. ما علاقمند هستیم که از تهران به امامزاده داوود (ع) یک مسیر تله‌کابین ایجاد کنیم.

حناچی گفت: ارتفاعات شمالی و توسعه گردشگری در این منطقه از تهران نیز از موضوعات مورد علاقه ما درهمکاری‌های مشترکمان است، چرا که می‌خواهیم ظرفیت‌های گردشگری تهران را افزایش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه سیمان ری عنوان کرد: می‌خواهیم ماموریت جدیدی برای کارخانه سیمان که ٢٠ سال است غیرفعال شده، تعیین کنیم. شما در وین تجربه خوبی در تبدیل فضاهای صنعتی قدیمی به فضاهای جدید دارید که می‌تواند مورد استفاده ما نیز قرار گیرد.

حناچی ادامه داد: در زمینه احیای مرکز تاریخی شهر نیز وین جزو شهرهای سرآمد دنیاست و تجربیات شما در این مورد برای ما قابل استفاده خواهد بود. وقتی برای بازدید به وین آمدم، از کار هنرمندانه‌ای که در هتل کوبورگ انجام شده بود مشعوف شدم؛ در آن هتل احترام به تاریخ و زندگی امروز کاملا در کنار هم مشهود بود.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: اگر بتوانید کاری کنید که شرکت «دوپنمایر» نه به عنوان تامین‌کننده قطعات، بلکه به عنوان یک سرمایه‌گذار به موضوع پهنه شمالی تهران وارد شود، ما نیز زمینه‌های حضور و فعالیت آن را به طور کامل فراهم خواهیم کرد.

اشتفان شلتس سفیر کشور اتریش در تهران نیز در این دیدار ضمن اشاره به این‌که امروز با دوچرخه به شهرداری تهران آمده ام، عنوان کرد: می‌خواستم با این کار احترام خود به پایداری سیاست شما در این زمینه را ابراز کنم. شما با این کار یک وسیله نقلیه را به وسایل نقلیه تهران اضافه کردید. این اقدام شما ضمن حمایت از محیط زیست، سلامت شهروندان و توسعه صنعت دوچرخه‌سازی، در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری نیز است.

وی گفت: اتریش و به خصوص وین مایل است از تجربیات شهر تهران بهره‌مند شود؛ به همین دلیل خوشحالیم که شما قرار است به زودی سفری به اتریش داشته باشید.

شلتس عنوان کرد: وین اولین پایتخت در سطح اروپاست که اتوبوس‌های کوچک خودران و اتوبوس‌های بزرگ با محرک باتری را به کار برده است. با کمال میل گزارش تجربیات این موارد را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

وی ادامه داد: بین تهران و وین توافقنامه‌ای تدوین شده است؛ این توافقنامه در چند بخش به دستاوردهایی رسیده است. برای مثال شرکت تصفیه‌خانه‌های «واواگ» اتریش در ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه بزرگ شهر تهران مشارکت داشت. تبادل تجربه و همکاری بسیار نزدیک با سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران را هم مدتی است که آغاز کرده‌ایم. در ضمن افتخار بزرگی برای اتریش به حساب می‌آید که در منطقه ٢٢ تهران میدانی به نام اتریش وجود دارد.

سفیر اتریش در ایران گفت: بسیار خوشحالیم مطلع شدیم قطعه‌سازان اتریشی توانستند در توسعه بخش‌هایی از مترو شرکت داشته باشند.

وی افزود: در ٣ حوزه ظرفیت های بسیاری برای همکاری وجود دارد؛ اتریش تنها کشور اروپایی است که انجمن فرهنگی در تهران دارد و سال گذشته بیش از ١٣٠ برنامه در تهران برگزار کرد. با ابتکار عمل اتریش، هفته فیلم اروپایی در تهران و بسیاری از شهرهای ایران برگزار شد که در نتیجه آن ١٣ فیلم اروپایی در سینماهای تهران به نمایش درآمد. مایل هستیم با حمایت شما این مراسم را امسال نیز به صورت وسیع‌تر برگزار کنیم. هفته فیلم این هفته در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد و وزارت خارجه نیز مجوز آن را صادر کرده است.

سفیر اتریش در تهران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: وین و تهران در زمینه‌های مختلفی می‌توانند به تبادل تجربه و همکاری بپردازند. یکی از این حوزه‌ها برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری و توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری است؛ حوزه دوم مدیریت پسماند به صورت مدرن و حوزه سوم نیز توسعه انرژی‌های جایگزین و نو است. حوزه معماری و فضای شهری، همکاری با سازمان مدیریت بحران در امداد و نجات شهری و نیز حوزه بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی در این تعاملات قرار می گیرند.

اشتفان شلتس عنوان کرد: صحبت‌هایی با مجموعه شرکت البرز و توچال داشتیم و توانستیم با پیگیری مشکل تله‌کابین اردبیل در تامین قطعات را حل کنیم. شاید همین موضوع وجه تمایز اتریش باشد، چرا که شرکت‌های اتریشی حضور بلندمدت در ایران داشته‌اند و سفارت اتریش همیشه برای پیگیری مشکلاتشان کاملا حاضر و آماده است.

وی به مکالمه اخیر خود با شهردار وین نیز اشاره کرد و گفت: در مکالمه با شهردار وین نقل‌قول شما را منتقل کردم که «کلان‌شهری مثل تهران نیاز به سوپرمن ندارد» و به ایشان گفتم تهران در عوض به مدیر مدبری مثل دکتر حناچی نیاز دارد تا با جمع کردن یک تیم متخصص و تشکیل «سوپرتیم» به مشکلات شهر رسیدگی کند.

سفیر اتریش در تهران به موضوع فعالیت شرکت‌های خصوصی در تهران نیز پرداخت: من نماینده شرکت دوپنمایر در ایران را می‌شناسم؛ می‌توانیم جلسه‌ای با ایشان برای شما ترتیب دهیم. در سال‌های اخیر دوپنمایر در جنوب آمریکا و شهرهای پرجمعیت آن منطقه راه‌حل‌های مناسب و موفقی برای حمل‌ونقل عمومی ارائه کرده است.

شهردار تهران نیز در پایان سخنان سفیر اتریش در ایران ضمن تاکید بر این‌که شاید بتوان از این شکل حمل‌ونقل در تهران به عنوان یک مود استفاده کنیم، گفت: این امکان از این جهت وجود دارد که به‌خاطر عدم تعلق یارانه، امکان حمایت، همکاری و فعالیت بیشتر در این زمینه‌ها فراهم است.

وی در پایان این دیدار خاطرنشان کرد: امیدوارم این سفر منشأ همکاری‌های بیشتر و بهتر میان تهران و وین باشد. ایران و اتریش همیشه در شرایط سخت کنار هم بودند و همکاری‌های زیادی داشتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز