معاون نظام پزشکی:

تحمیل هزینه های زیادی به بیماران با افزایش ظرفیت های پزشکی

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۱۰:۱۹:۳۴
کد خبر: ۸۸۴۵۷۵
تحمیل هزینه های زیادی به بیماران با افزایش ظرفیت های پزشکی
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: ممکن است با افزایش ظرفیت های پزشکی که از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است،‌ هزینه های درمانی زیادی به بیماران تحمیل شود چون خدمات القایی بدون اولویت بندی به این افراد پیشنهاد می شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ محمد جهانگیری افزود: با افزایش ظرفیت های  پزشکی هزینه های زیادی به بیماران القا می شود و اولویت های بیماران به هم می خورد از طرفی اتفاقاتی رخ می دهد که شاید برای  بیمار بسیار خوشایند نباشد و حتی هزینه های بیشتری برای آن فرد به همراه داشته باشد که بیمار توان پرداخت آن‌ها را نداشته باشد.

جهانگیری افزود: باید به این مساله نیز به صورت ویژه توجه شود که اگر ما ظرفیت های رشته های پزشکی را اضافه کردیم چه تضمینی وجود دارد که آن پزشک برای ارائه خدمت به بیماران تمایل به حضور در مراکز شهرهای بزرگ را نداشته باشند، چون یکی از مشکلاتی که مناطق محروم و شهرهای کوچک دارند این است که برخی از پزشکان تمایل به حضور در این مناطق را ندارند.

وی تصریح کرد: برای آموزش مولفه هایی وجود دارد که کیفیت، زمان بر بودن آموزش پزشکی با ۷ سال و هزینه های مترتب با آن است و وقتی زمینه و مبانی کیفی آن وجود نداشته باشد،‌ پزشکی که به عرصه سلامت وارد می شود، نمی تواند اقدامات درست داشته باشد و مردم متضرر می شوند. آیا ما فقط می خواهیم شاخص های سلامت را با درمان بگذرانیم و نمی توانیم با هزینه های کمتر مانند حوزه پیشگیری این شاخص ها را گذراند.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که باید بدانیم که سیستم و تدارک ارائه خدمات چه مشکلاتی دارد که آیا با اضافه کردن این موضوع در حوزه سلامت که با یقین می گویم که براساس آمارها اعلام می شود وقتی تراکم در حوزه پزشکی باشد به کلانشهرها بیشتر نفوذ می کند، این مشکلات حل می شود چون اگر پزشک زیاد باشد باید از اول آنها را به مناطق محروم بفرستیم تا تراکم در مناطق شهری به ویژه کلانشهرها بیشتر نشود پس اگر ظرفیت زیاد باشد چرا از ابتدا آنها را ترغیب به رفتن به مناطق محروم نکردیم تا مشکلات حوزه سلامت حل شود.

معاون فنی و نظارت  سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اگر ظرفیت های حوزه پزشکی افزایش یابد، انحراف خدمت به بیماران رخ می دهد به عنوان مثال القا این نیست که کسی خدمتی را لازم نداشته باشد و به آن فرد خدمت ارائه می شود بلکه موضوع این است که این خدمت شاید اولویت آن بیمار نباشد.

وی درباره ظرفیت های رشته های پزشکی نیز گفت: تا سال ۱۴۰۴ به طور یقین با این برنامه ای که داریم در بسیاری از حوزه ها از کشورهایی که همتراز ما هستند جلوتر میافتیم  و اگر سهمیه اضافه شود تا آن موقع تغییری نخواهد کرد و ضمن اینکه باید ظرفیت ها به صورت بهینه جلو برود و باید در حوزه سلامت همه مولفه ها بهینه شود و باشاخص های بین المللی خوانده شود.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز پیشتر در یک نشست خبری گفته بود که  افزایش دو برابری دانشجویان رشته های پزشکی هزینه ٨٠ هزار میلیارد تومانی را دارد. اگر این امکانات فراهم نشود، سقوط سطح سلامت را شاهد خواهیم شد.

وی درخصوص بحث دو برابر شدن ظرفیت های پزشکی که اخیرا از سوی مجله شورای اسلامی مطرح شده است، اظهار داشت: حوزه سلامت در همه ابعاد نیاز به کار کارشناسی دارد و هر تغییر ناگهانی که مبتنی بر بحث کارشناسی نباشد، عواقب و نتایج سوئی را به دنبال خواهد داشت. امیدواریم در مورد مسائل مختلف بر اساس مبانی علمی و کارشناسی تصمیم گیری شود تا نتیجه خوبی حاصل شود. همیشه تعادل بین کمیت و کیفیت وجود دارد. معتقدیم اگر کمیت باشد، کیفیت فدا می شود و در این زمینه تامین زیرساخت ها و استاندارد ها حرف اول را می زنند؛ زیرا مردم حاضر نیستند در جایی فرزند خودشان را درمان کنند که دارای کیفیت نباشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در مجموع ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی، ١۴ هزار و ۵٠٠ دانشجوی دندانپزشکی، ١١ هزار دانشجوی داروسازی، ۵٠ هزار دانشجوی پرستاری و ٩ هزار دانشجوی مامایی در حال تحصیل در کشور هستند.

وی همچنین در نامه ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سطح سلامت کشور به دنبال طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت دانشجوهای پزشکی سقوط خواهد کرد و خواستار نگرش علمی و کارشناسی در این مقوله مهم به دلیل نبود ساختارهای آموزشی و تجهیزات بالینی مورد نیاز شد.

یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود که طرح دو فوریتی افزایش پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی تقدیم مجلس شد. وی از طراحان طرح دوفوریتی افزایش پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی گفته بود که با توجه به نیازسنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پایین بودن میزان دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی تعدادی از نمایندگان طرح ۲ برابر شدن پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی  آینده را به هیات رئیسه ارائه کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز