در گفتگو باعضو هیات رئیسه مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان کشور مطرح شد؛

سیستان، خوزستان و هرمزگان دارای بالاترین آمار قاچاق انسان در کشور/ بردگان جنسی و طعمه‌های داعش محصول شبکه‌های قاچاق / موج تازه‌ای از فریب دختران در شبکه‌های مجازی

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۵:۲۹:۰۹
کد خبر: ۸۸۵۴۱۴
سیستان، خوزستان و هرمزگان دارای بالاترین آمار  قاچاق انسان در کشور/ بردگان جنسی و طعمه‌های داعش محصول شبکه‌های قاچاق / موج تازه‌ای از فریب دختران در شبکه‌های مجازی
ایمان محمدی نرگسی گفت: متاسفانه استان‌های سیستان، خوزستان و هرمزگان بالاترین میزان قاچاق انسان در کشور را دارند که در این رابطه نیازمند مراقبت و محافظت بیشتر از مرزهایمان هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نوع تازه‌ای از قاچاق دختران و پسران جوان و انتقال آنها به کشورهای عربی شکل گرفته و این‌بار فضاهای مجازی پاتوق قاچاقچیان شده است.

 طعمه‌های تازه باندهای قاچاق از خانواده‌های فقیر نیستند، جوانانی هستند که اغلب به قصد یافتن کار و ادامه زندگی به دنبال فرصتی برای رسیدن به کشورهای اروپایی به خصوص انگلیس هستند.

اعضای این باندهای قاچاق با شناسایی دختران و پسران، به آنها وعده می‌دهند می‌توانند از مسیر دبی به سرزمین‌های مورد نظر خود در قاره اروپا انتقال یابند. 

اما ورود به دبی، پایان خط سفر است و سقوط در دنیای سیاه.

دختران به گرداب فساد گرفتار شده و پسران بر سکوهای مدلینگی جای می‌گیرند که انتخابی به اجبار است نه به خواست...

بن‌بست رویا

  هر روز راه‌های رسیدن به آرزویش را مرور می‌کرد و به در بسته می‌خورد تا اینکه یک روز در دانشگاه با دختری آشنا شد که مانند سایرین از شکل و شمایلش تعریف کرد اما این بار با یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز و شاید کمی ترسناک!

پیشنهاد سفر به دبی برای رفتن به انگلیس و آمریکا تا رسیدن به یک مدل معروف جهانی حس شوق را در دلش قلقلک می‌داد اما می‌ترسید، چراکه از آینده‌ای که انتظارش را می‌کشید تنها خیالش را در سر داشت. پا پس کشیدنی وجود نداشت؛ سال‌ها بود که خود را در شمایل یک مدل معروف دیده بود و حالا نمی‌توانست از کنار چنین پیشنهاد وسوسه انگیزی به آسانی عبور کند. باید به هر طریق که می‌شد می‌رفت؛ حتی بی اذنِ پدر...

راهش را انتخاب کرد و با دختری که چند روز پیش در دانشگاه این فکر را در سرش انداخته بود تماس گرفت.

او شماره مردی را داد که می‌توانست در غالب سفر، از کشور خارج‌اش کند. به هرترتیب مقدمات کار انجام شد و به دبی رسید. پسری که به دنبالش آمد به گفته خودش رابط او و مدل مورد علاقه‌اش بود. پس راهی جز اعتماد به آن مرد جوانِ غریبه نداشت.

مرد جوان لهجه‌ای عربی داشت اما می‌توانست دست و پا شکسته فارسی صحبت کند؛ تا او را دید گفت: «مثل همیشه؛ سلیقه‌اش حرف ندارد!» عرقی سردی بر بدنش نشست، قرار نبود به چشم یک کالا به او نگاه کنند، سعی کرد از شر نگاه هرزه مرد خلاص شود و بالاخره تاریخ مهاجرتش به انگلستان را از او پرسید. اما پاسخ یک جمله کوتاه بود؛ عجله نکن، می‌روی!.

سه روز از آمدنش به دبی گذشته بود و از مرد جوان خبری نبود تا اینکه به او زنگ زد و گفت مشکلی در گرفتن ویزای تو به وجود آمده بهتر است با یک مرد عرب ازدواج کنی تا بتوانی به شکل سوری به انگلستان بروی... عرق سرد بر پیشانی‌اش نشست... خشمگین بود و مستاصل اما شرایطی که در آن قرار داشت برایش نه راه پس گذاشته بود و نه راه پیش.

غروب که شد مرد جوان به دنبالش آمد و او را به یک محله اعیان‌نشین برد؛ شیخی 40 ساله که باید دعا می‌کرد تا او را بپسندد اما نه برای همسری...

حبس، کنیزی و برده جنسی شیوخ عرب، بهای اعتماد و  خیال‌پردازی بچه‌گانه‌ای بود که دیگر راه گریزی از آن نداشت...

در این راستا با یکی از اعضای مجمع ملی جوانان  در جنوب کشور به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید؛

بردگان جنسی و داعشی محصول شبکه های قاچاق انسان

ایمان محمدی نرگسی، عضو هیات رئیسه مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان کشور، با بیان اینکه اکثر شبکه‌های قاچاق دختران در جنوب و سایرین در غرب کشور فعالیت می‌کنند به برنا گفت: این باندهای قاچاق هرچند وقت یک‌بار مکان خود را بین نواحی جنوبی کشور تغییر می‌دهند تا شناسایی نشوند.

وی موضوع قاچاق انسان را تنها مختص به جامعه زنان ندانسته و افزود: این درحالی است که مردان نیز با وعده کار و پول به این شبکه‌ها می‌پیوندند و پس از تغییر باور دینی و فرهنگی آن‌ها طی مدت زمانی به دام گروهک‌های داعش می‌افتند.

نرگسی وجود شبکه وهابیت در جنوب کشور را یک خطر جدی دانست و ادامه داد: متاسفانه این گروهک‌ها از موضوعاتی مانند اشتیاق جوان‌ها یا بحث‌های آزادی جنسیتی و پوشش برای گرفتار کردن دختران‌مان استفاده می‌کنند.

وی آرزوی مدلینگ را بزرگترین نوع گرفتاری زنان به دام قاچاق انسان دانست و عنوان کرد: بسیاری از این باندها با وعده کارآسان، حقوق بالا و سفر بی‌خطر بسیاری از جوانان ما را به دام تباهی کشانده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان کشور به فقر نواحی جنوبی مردم کشور اشاره کرد و توضیح داد: آمارها گویای این است که میزان فقر بالا در نواحی جنوبی کشور چه برای زنان و چه مردان بزرگترین علت مراجعه و گرفتاری آنان به دام قاچاق انسان است.

3 استان مهم کشور در قاچاق انسان

نرگسی ادامه داد: متاسفانه استان‌های سیستان، خوزستان و هرمزگان بالاترین میزان قاچاق انسان در کشور را دارند که در این رابطه نیازمند مراقبت و محافظت بیشتر از مرزهایمان هستیم.

وی شیوه فریب دادن این باندها را به شکل موقت عنوان کرد و گفت: این گروهک‌ها با پرداخت‌های مالی مکرر در بازه زمانی نسبتا طولانی به افراد، آن‌ها را جذب کرده و پس از تغییر تفکرات دینی و اعتقادی‌شان باعث جذب افراد و انتقال آن‌ها به خارج از کشور می‌شوند.

دختران ابزار سوءاستفاده شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس

نرگسی بزرگترین آسیب خروج زنان از کشور توسط باندهای قاچاق را سوءاستفاده از آن‌ها برای شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس دانست و تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از دختران ما که گاها از خانواده‌های مرفه جامعه هستند درگیر این مسائل می‌شوند چراکه چشم‌های خود را روی حقایق می‌بندند و سرنوشت‌شان را به تباهی می‌کشند.

بر اساس این گزارش؛ نوع تازه‌ای از فریب دختران به کشورهای عربی در شبکه‌های مجازی به بهانه کار و رفاه و ادامه زندگی به شیوه مرفه و لاکچری شکل گرفته است.

مخاطبان این قاچاقچیان دختران ثروتمندی هستند که بدون اطلاع و آگاهی به این شبکه‌ها اعتماد کرده و زندگی‌شان را به تباهی می‌کشانند.

به نظر می‌رسد در این راستا نیازمند قوانین سهل کننده‌ای در زمینه اشتغال جوانان و دسترسی هموارتر آنان در خصوص رسیدن به خواسته‌هایشان در داخل کشوریم چراکه هرچه سعی کنیم تا با اعمال خشونت قشر جوان جامعه را وادار به عقب‌نشینی و حذف آرزوهایشان کنیم، علاقه‌مندی عضویت آن‌ها در گروهک‌های قاچاق برای دسترسی به خواسته‌هایشان را بیشتر کرده‌ایم.

نظر شما
پرونده ویژه