در گفت و گو با مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد مطرح شد:

شیوع ناس کشی به جای سیگار/ از اعتیاد زنان تا تولد نوزادان زودرس

۱۳۹۸/۰۶/۰۱ - ۰۶:۰۱:۲۰
کد خبر: ۸۸۵۷۱۳
شیوع  ناس کشی به جای سیگار/ از اعتیاد زنان تا تولد نوزادان زودرس
فروشنده یک حجره در دل بازار قدیمی است که در کنار بساط تسبیح و فندک و انگشترش بسته های سبز رنگی را عرضه می کند؛ بسته هایی با عنوان ناس که خود فروشنده می گوید:«مخدر نیست؛ مخلوطی از تنباکو و آهک است، اگر می خواهی سیگار را ترک کنی بهترین راه همین است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ ناس ماده‌ای است که در سال‌های گذشته طرفداران آن مهاجران افغان، هندی و پاکستانی بودند و تنها در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان عرضه می‌شد اما امروز در شهرهای دیگر هم به راحتی قابل دسترس است و در برخی بازارهای قدیمی نیز بی‌دغدغه به فروش می‌رسد!

اعتیاد به ناس مشابه اعتیاد به نیکوتین است. در واقع ناس جایگزینی برای نیکوتین محسوب نمی‌شود، بلکه درست مانند تنباکوی سیگار برای بدن مضر است و شما نبایستی فریب مقدار کم نیکوتین موجود در آن را بخورید. مصرف‌کنندگان برای حل این مشکل، مواد تشکیل‌دهنده و مقدار آن را تغییر می‌دهند. نتیجه این که نیکوتین سیگار باعث آسیب به ریه‌ها شده ولی نسوار به غشاء مخاطی دهان و معده آسیب وارد می‌کند.

طریقه مصرف ناس به دو شکل جویدنی و مکیدنی است که پس از ایجاد حالت سرخوشی آن را از دهان بیرون می‌آورند.

اخیراً نیز ماده جدیدی به نام پان پراگ وارد کشور شده است که به طور مختصر به آن پان می‌گویند. این ماده با عناوینی مانند ناس خارجی و یا ملوان زبل به شکل‌های آدامس، پاستیل و خوشبوکننده دهان در بازار کشور به فروش می‌رسد و عوارضی مشابه نسوار دارد.

در این رابطه با علیرضا نوروزی مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد در خصوص مصرف ناس به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

ناس به جای سیگار و قلیان

نوروزی با با بیان اینکه ناس را نمی توان یک مخدر عنوان کرد بلکه عوارضی مانند قلیان بر بدن دارد گفت: ناس از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌ همین خاطر سبز رنگ است ساخته می‌شود. این برگ‌ ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان می‌گذارند.  برخی از ناسی‌ ها هم ناس را با دستمال کاغذی در دهان می‌گذارند.

وی ادامه داد: عوارض مصرف آن تقریبا مشابه مصرف سیگار و قلیان است با این تفاوت که در دفعات اول فرد احساس سرگیجه و سردرد و تهوع و غیره را دارد و در صورت استفاده شدید این ماده، اختلالات رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قرچه و لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری‌ها و سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ و نارسایی کلیوی دیده می شود.

فروش ناس در مراکز عمومی

نوروزی با بیان اینکه امروزه انواع مختلفی از این ماده در بازار دیده می شود گفت: این درحالی است که این ماده در برخی از شهرهای کشور به شکل آزادانه در بسته بندی های کوچک پلاستیکی به فروش می رسد. البته گاهی هم دیده شده که برخی از تولیدکنندگان با هدف ترغیب و وسوسه افراد، ازطعم‌دهنده‌هایی، برای خوشبو کردن این مواد استفاده می کنند.

وی با اشاره به این‌که راه درمان ناس پیچیده و دشوار است زیرا مشکلات روحی و روانی برای شخص مصرف کننده ایجاد می‌کند،‌ تصریح کرد: اغلب مراجعه‌کنندگانی که برای ترک این ماده به مراکز اعتیاد مراجعه می‌کنند، ناس را به عنوان جایگزین سیگار مصرف کرده‌اند و متاسفانه این نشان می‌دهد مردم آگاهی لازم در خصوص این ماده را ندارند.

نوزاد زودرس نتیجه مصرف ناس در زنان باردار 

مدیر درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد در پایان به شیوع مصرف این مواد در میان کودکان و زنان اشاره کرد و گفت: با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای جنوبی کشور مصرف این ماده در بین زنان هم شایع است افزود: متاسفانه مشاهده می شود که ناس در میان برخی از مادران و کودکان مناطق جنوبی کشوربه واسطه خانواده هایی که دارند شایع بوده و استعمال می شود. ناگفته نماند که در این میان آمارها نشان می دهد که در خانم های باردار، مصرف کننده تنباکوی بدون دود موجب تولد زیر وزن و نوزاد زودرس  می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز