راه‌حل‌هایی ساده و فوری برای مقابله با حالت تهوع

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۲۱:۴۰:۳۱
کد خبر: ۸۸۶۵۲۹
راه‌حل‌هایی ساده و فوری برای مقابله با حالت تهوع
حالت تهوع یک مکانیزم گوارشی و احساس ناخوشایند است، که نشان دهنده آمادگی دستگاه گوارش برای بروز استفراغ است. معمولا پیش از استفراغ ظاهر می‌شود. حالت تهوع ممکن است ناشی از وجود یک ویروس در دستگاه گوارش، یک بیماری گوارشی، بارداری یا حتی استشمام یک بوی ناخوشایند باشد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ از آنجا که حالت تهوع برای همه ناخوشایند است و برای هر کسی هم ممکن است به وجود بیایید، بر آن شدیم که راه کارهای موثر مقابله با حالت تهوع را در این مقاله برای شما گردآوری کنیم. ۸ راه حل مقابله با این حالت ناخوشایند گوارشی در ادامه توضیح داده شده است.

۱ . هنگام مواجه با حالت تهوع به جای دراز کشیدن، سریع بلند شوید

تقریبا همه جا شنیده‌ایم که پس از صرف غذا برای مدتی دراز نکشید. حرف حساب جواب ندارد. زمانی که غذای زیادی می‌خورید و دراز می‌کشید، اسید معده به راحتی به مری برمی‌گردد. تحریک مری توسط اسید معده باعث احساس حالت تهوع می‌شود. به خصوص زمانی که بیماری ریفلاکس دارید بیشتر شاهد حالت تهوع خواهید شد.

خوابیدن و دراز کشیدن به ویژه خوابیدن روی شکم و معده حالت تهوع را تشدید می‌کند. هنگامی که تهوع شدید دارید، قسمت فوقانی دستگاه گوارش و مری خود را بالاتر نگه دارید. (شیب دار دراز بکشید)

۲ . پنجره را باز کنید یا جلو یک پنکه بنشینید

افرادی که در ماشین دچار تهوع و استفراغ می‌شوند برای جلوگیری از این وضعیت شیشه ماشین را پایین کشیده و سر خود را  کمی بیرون می‌برند. این کار تقریبا به کاهش علایم کمک می‌کند. اگرچه هنوز مشخص نیست که چرا، ولی هوای تازه و مطبوع باعث کاهش علایم تهوع و استفراغ می‌شود.

سعی کنید هنگامی که احساس بالا آوردن یا احساس مشابهی داشتید پنجره را باز کنید و کمی هوای تازه استشمام کنید. قرار گرفتن جلو یک پنکه یا باد کولر نیز می‌تواند موثر باشد. مخصوصا اگر هوا گرم است.

۳ . استفاده از کمپرس یخ

استفاده از یک کمپرس یخ (یک کیسه پلاستیکی حاوی قطعات یخ یا یک ظرف پر از آب سرد و با دمای پایین) می‌تواند باعث کاهش و سرکوب حالت تهوع شود. دمای بدن هنگام احساس بالا آوردن کمی افزایش پیدا می‌کند. اگر کمپرس را روی گردن یا شانه ها قرار دهید بدن به وضعیت نرمال خود باز می گردد.

پیشنهاد امروز:

گم شدن نوزاد در بیمارستان خصوصی تهران

همه چیز درباره پدیده مگس‌پران چشم؛ دلایل، نشانه‌ها و درمان

شایع ترین دلایل درد در پهلوها را بشناسید

متلاشی شد صورت یک آبادانی در حمله شبانه

ژاپنی ها دم در می‌آورند

با ۱۵ دانشمند دیوانه تاریخ آشنا شوید

در روزهای گرم قبل از بروز هرگونه حالت تهوع و یا استفراغ از این کمپرس برای چند دقیقه روی گردن حتما استفاده کنید.

۴ . اعمال فشار به وسیله ماساژ

طب فشاری یا ماساژ درمانی یک درمان جایگزین پزشکی است که به منظور کاهش برخی علائم ناخوشایند، به مناطق خاصی از بدن فشار وارد می شود (ماساژ داده می‌شود). نقطه فشار برای کاهش علایم تهوع،  مرکز مچ دست و تقریبا ۲.۵ اینچ بین دو تاندون بزرگ دست است. برای تسکین و کاهش علائم بالا آوردن برای چند دقیقه بصورت دایره ای مچ دست را ماساژ دهید.

۵ . مراقبه کنید یا نفس های عمیق بکشید

انجام مدیتیشن یا مراقبه برای آرام کردن ذهن ممکن است به کاهش تهوع کمک کند. مراقبه و مدیتیشن یک نوع روش آرام سازی است که ممکن است به خصوص برای تهوع ناشی از استرس و اضطراب مفید باشد.

تمرین تنفس عمیق نیز یک روش مراقبه است. از طریق بینی به آرامی نفس بکشید، نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی آن را رها کنید. برای چند دقیقه انجام تمرین تنفس عمیق می‌تواند شما را از این احساس ناخوشایند نجات دهد.

۶ . روی چیزهای دیگر تمرکز کنید

معمولا هنگامی که حالت تهوع دارید بیشتر روی دستگاه گوارش تمرکز می‌کنید تا چیزهای دیگر. هرچقدر بیشتر روی این وضعیت متمرکز شوید، حال شما بدتر می‎شود و احتمالا بالا خواهید آورد.

بنابراین اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که روی چیز دیگری تمرکز کنید. تا حواس شما از وضعیت و علایم تهوع پرت شود. دفعه بعد که حالتان بد شد، یک کتاب بخوانید، تلوزیون روشن کنید. اگر تحرک و فعالیت حال شما را بدتر نمی‌کند، بلند شوید و به کارهای خانه برسید. یا با کودکانتان بازی کنید. یا هر کار دیگری که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود را انجام دهید.

اگر در محل کار هستید و با حالت تهوع مواجه شدید، برای یک مدت کوتاه خود را با روزنامه‌ای که هر روز روی میزتان است و شما هیچ توجهی به آن نمی‌کنید سرگرم کنید! اگر وضعیت جدی بود و حالتان اورژانسی شد، فوری به مراکز درمانی مراجعه کنید. برای کار شما مساله‌ای پیش نمی آید اما ممکن است جان شما در خطر باشد.

۷ . آب بخورید و خود را هیدراته نگه دارید

اگر نمی‌توانید چیزی بخورید و دچار حالت تهوع شده‌اید احتمالا بدن شما کم آب شده است. در اصل تهوع یکی از علایم کم آبی بدن است. فقط به اندازه کافی آب بنوشید. نوشیدن بیش از حد آب، حتی باعث بدتر شدن علایم تهوع و ناراحتی معده می‌شود.

برای پیشگیری از این وضعیت در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید. مخصوصا در روزهای گرم تابستان حتما تلاش کنید که بدن دچار کم آبی نشود. علاوه بر آب سعی کنید چای، آب میوه های خنک و حاوی تکه های میوه نیز بنوشید.

۸ . چای بابونه بخورید

دمنوش یا چای بابونه یک روش قدیمی میان مردم است که معمولا برای درمان تهوع تدراک دیده می‌شود. دمنوش بابونه خاصیت آرام‌بخش دارد و باعث تسکین حالت تهوع ناشی از استرس و اضطراب می‌شود. حتی اضطراب شدید را نیز سرکوب می‌کند.

نظر شما