نویسنده کتاب «تاریخچه صنعت داروسازی در کشور»

نیاز به کتابی مرجع در زمینه تاریخچه صنعت داروسازی حس می‌شد

۱۳۹۸/۰۵/۲۹ - ۱۰:۴۴:۴۲
کد خبر: ۸۸۷۱۲۴
نیاز به کتابی مرجع در زمینه تاریخچه صنعت داروسازی حس می‌شد
دکتر کمال لطفی احمدی از پیشکسوتان صنعت داروسازی کشور درباره ایده اولیه نگارش کتابی با محتوای تاریخچه صنعت داروسازی کشور توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ دکتر کمال لطفی احمدی از پیشکسوتان صنعت داروسازی کشور درباره ایده اولیه نگارش کتابی با محتوای تاریخچه صنعت داروسازی کشور گفت: از گروه علوم دارویی فرهنگستان علوم پزشکی این ضرورت تشخیص داده شد که کتابی درباره تاریخچه صنعت داروسازی تهیه و تنظیم شود و بنده را برای این کار نامزد کردند تا تحقیق و نوشتن این کتاب را بر عهده بگیرم. من از ابتدای تحول صنعت داروسازی نوین در این حرفه حضور داشتم و با توجه به تجربیات گذشته نگارش این کتاب را بر عهده گرفتم.

او افزود: نگارش این کتاب حقیقتا کار پر زحمتی بود. جمع‌آوری اطلاعات کاری وقت‌گیر و دشوار بود. ما نامه‌ای به کارخانه‌های داروسازی و موسسات دارویی نوشتیم و از آنها خواستیم که اطلاعات کاملی از تاریخچه و تولیدات و... برای ما ارسال کنند. همچنین مکاتباتی با وازرتخانه، نهادها، ادارات، موسسات و... داشتیم تا اطلاعلاتی کامل و با جزئیات داشته باشیم. برخی از این نهادها و شرکت‌ها به خوبی همکاری کردند اما برخی از آنها اطلاعات و آماری ارسال نکردند و من شخصا به دفاترشان مراجعه کردم.

دکتر لطفی اظهار کرد: برای این کار انگیزه فراوانی داشتم چراکه جای خالی چنین مرجعی در صنعت داروسازی کشور حس می‌شد و برای گردآوری و نگارش آن تلاش بسیاری کردم.

دکتر لطفی با اشاره به اینکه روند گردآوری و نگارش کتاب تقریبا سه سال به طول انجامیده گفت: به صورت پیوسته در این سه سال روی کتاب کار کردم و زمانی را از دست ندادم. در روند نگارش این کتاب همیاری و کمک دو نفر از بهترین مدیران کشور آقایان نیل‌فروشان و آذرنوش را نیز همراه داشتم. این عزیزان کمک بسیاری در جهت غنی‌سازی کتاب داشتند و بدون زحمات‌شان کتابی با این کیفیت آماده انتشار نمی‌شد. همچنین در روند ویرایش و انتخاب عکس و حتی صفحه‌بندی نیز حضور داشتم و اگر بگویم شب و روز نداشتم اغراق نکرده‌ام. البته همکاران فرهنگستان نیز همکاری بسیاری خوبی با من داشتند و درواقع مالک معنوی کتاب این نهاد است.

دکتر لطفی گفت: کتاب «تاریخچه صنعت داروسازی ایران» شامل ده فصل است. ابتدای کتاب مقدمه‌ای به قلم من نوشته شده است. در این بخش تجارب شخصی خودم در زمینه مشاوره به کارخانه‌های داروسازی  و کارهایی که در این سال‌ها در صنعت داروسازی انجام داده‌ام و همچنین تاریخچه تک تک کارخانه‌های داروسازی که من در خدمت‌شان بودم عنوان شده است. من در اغلب کارخانه‌های داروسازی به عنوان مشاور حضور داشته‌ام و امکان اینکه همه تجاربی که داشتم را در کتاب بیاورم نبود و به اشاره‌ی مختصری بسنده کردم.

او در همین زمینه افزود: «انستیتو پاستور» و «واکسن و سرم‌سازی رازی» حدود صد سال قبل فعالیت‌شان را آغاز کردند و با بیماری‌های واگیر به مقابله پرداختند. به همین جهت یکی از فصول کتاب را به این بخش اختصاص دادیم. برایم بسیار مهم بود که اطلاعات دقیقی در مورد این دو موسسه قدیمی در کتاب گنجانده شود و خواننده با پیشینه داروسازی نوین کشور آشنا شود چرا که این دو موسسه گام‌های بزرگی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار در انسان و دام داشتند.  

دکتر لطفی گفت: یکی دیگر از فصل‌های مهم کتاب نیز شامل تحولات علمی و آموزشی و تحقیقاتی و تولیدی و صنعتی در زمینه داروسازی است. همچنین فصل دیگری از کتاب در مورد نحوه ورود دانش فنی به کشور است. در این فصل درباره چگونگی ورود تکنولوژی نوین داروسازی از سال 1335 تا 1357 صحبت شده است. در این سال‌ها با کشورهای اروپایی و آمریکایی همکاری‌های خوبی داشتیم و در این بخش از کتاب حتی نام کارخانه‌ها و موسسات دارویی که با آ‌ن‌ها همکاری داشتیم درج شده است.

دکتر لطفی خاطرنشان کرد بعد از انقلاب اسلامی صنعت داروسازی وارد حیطه جدید و تحولی مثبت شده است و گفت: در فصلی از کتاب به تحولاتی که پس از انقلاب در زمینه صنعت داروسازی در کشور داشتیم پرداخته شده است. در این دوران بخاطر طرح ژنریک توسعه داروسازی در کشور رشد چشم‌گیری داشت و ما هم از نظر کمی و هم از نظرکیفی شاهد رشدی بی‌نظیر بودیم. همچنین ما در زمینه بیوتکنولوژی پیشرفت‌های خوبی داشته ایم که در کتاب منعکس شده است.

 دکتر لطفی گفت: خوشبختانه این کتاب مرحله چاپ را پشت سر گذاشته و به زودی به مرحله انتشار خواهد رسید.

دکتر لطفی با بیان اینکه کتاب «تاریخچه صنعت داروسازی ایران» مرجع بسیاری خوبی برای دانشجویان کشور است، گفت: یکی از کارهای مهمی که در صنعت داروسازی اتفاق افتاده دانش بیوتکنولوژی و تولید پروتئین‌های نوترکیب است. در این راستا مطالب مفیدی در کتاب وجود دارد که می‌تواند حکم راهنما را برای دانشجویان داشته باشد.

دانشجویان با بهره‌گیری از مطالب مختلف کتاب می‌توانند به پیشرفت داروسازی در کشور کمک کنند.

او افزود: لیست داروهای سنتی که در کشور تولید می‌شود، لیست مواد اولیه، مراحل تولید اشکال مختلف دارویی و گیاهان سنتی و...از دیگر مطالب کتاب هستند که هرکدام از اینها را با دقت و وسواس بسیار زیادی نوشته‌ام و دانشجویان می‌توانند از همه این نکات به عنوان سوژه برای نگارش پایان‌نامه و یا پژوهش‌های‌شان بهره ببرند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نحوه حضور در نمایشگاه می‌توانند با شماره‌های ۸۸۲۰۳۸۴۵-۶ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی  www.iranpharmaexpo.com  مراجعه کنند.

پنجمین نمایشگاه ایران فارما، دارو و صنایع وابسته  از ۲ تا ۴ مهر ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز