جغرافیای جدایی‌های پایتخت‌نشینان از نگاه وکیل دادگستری

طلاق در شرق تهران بیشتر است/ رابطه مستقیم آمار بیکاری و گرانی با جدایی زوجین

۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۰۵:۳۸:۲۵
کد خبر: ۸۸۷۶۲۰
طلاق در شرق تهران بیشتر است/ رابطه مستقیم آمار بیکاری و گرانی با جدایی زوجین
براساس تجربیات و همچنین پرونده‌هایی که روی آن کار انجام داده‌ایم، بسیاری از طلاق‌هایی که به وقوع می‌پیوندد به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی است و در حال حاضر با قاطعیت می‌توان گفت تنها مبحثی که در خصوص طلاق‌هایی که در کشور وجود دارد مطرح نیست، بحث‌های عاطفی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طلاق را یکی از مهم‌ترین پدیده‌های حیات انسانی تلقی می‌کنند. این پدیده دارای اضلاعی به تعداد جوانب جامعه انسانی است. نخست یک پدیده روانی است، زیرا نه تنها بر تعادل روانی دو انسان، بلکه بر روح و روان فرزندان، بستگان، دوستان و نزدیکان آنان اثر می‌گذارد.

در سال‌های اخیر نابسامانی‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه‌های شهری روندی رو به رشد دارد. در این میان، تهران در قیاس با دیگر شهرهای کشور به دلیل شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی دارای بالاترین آمار آسیب‌های شهری از جمله طلاق است. بررسی تعداد موارد ازدواج و طلاق در شهر تهران طی سال های 1345 تا 1375 نشان می‌دهد تعداد موارد طلاق همواره افزایش یافته است. گرچه افزایش طلاق با عنایت به رابطه مثبت رشد جمعیت و آسیب‌های شهری می‌تواند تابعی از افزایش کمّی جمعیت در شهر تهران تلقی گردد.

زهرا نادری، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان، در خصوص جغرافیای طلاق سطح شهر تهران در حال حاضر به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در این زمینه متاسفانه آمار دقیق و رسمی وجود ندارد اما بر اساس برآوردهایی که در این زمینه انجام می‌گیرد، که البته قطعی نیست، در محدوده شرق تهران به دلیل جمعیت بیشتر و همچنین متراکم بودن، میزان طلاق نسبت به باقی مکان‌های سطح شهر تهران بیشتر است.

این وکیل دادگستری در ادامه به تغییر دلایل برای طلاق از سوی طرفین پرداخت و گفت: بر اساس تجربیات و همچنین پرونده‌هایی که روی آن کار انجام داده‌ایم، بسیاری از طلاق‌هایی که به وقوع می‌پیوندد به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی است و در حال حاضر با قاطعیت می‌توان گفت تنها مبحثی که در خصوص طلاق‌هایی که در کشور وجود دارد مطرح نیست، بحث‌های عاطفی است.

نادری تصریح کرد: البته اگر مبحث اصلی طلاق موضوعات عاطفی باشد بازهم شاهد خواهیم بود فقط بستر موضوع عاطفی است اما چیزی که به آن نمود می‌بخشد بازهم مباحث مالی و اقتصادی است.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: پرونده‌های طلاق ریشه و دلایل مختلف دارد که هر کدام از این دلایل و ریشه‌ها نیاز به ساعت‌ها بحث و واکاوی دارد و باید کارشناسان این حوزه به صورت جدی به دنبال راه حل‌هایی در این خصوص باشند، برای مثال اعتیاد خود یکی از عواملی است که می‌تواند باعث طلاق فروپاشی یک زندگی شود، اما زمانی که اعتیاد را مورد بحث قرار می‌دهیم می‌بینیم هزاران دلیل برای به وجود آمدن پدیده ناهنجار اعتیاد وجود دارد و در یک مبحث خلاصه نمی‌شود و نمی‌توان نتیجه‌گیری درستی را داشت، باید دانست آمار بالای بیکاری، گرانی رابطه‌ای مستقیم را با پرونده‌های طلاق، که در راهرو دادگاه‌ها به وفور یافت می‌شود، دارد که زنگ خطری برای جامعه حال حاضر ماست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز