در گفت‌وگو با فعال و کارشناس آموزش و پرورش مطرح شد:

معلمان کشور دانش به روز شده‌ای ندارند/ آموزش ضمن خدمت موفق نداریم

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۵:۲۵:۱۴
کد خبر: ۸۸۸۵۰۹
معلمان کشور دانش به روز شده‌ای ندارند/ آموزش ضمن خدمت موفق نداریم
مقصر عقب ماندگی معلمان از علم روز چه کسی است؟ تکنولوژی مقصر است یا ضریب هوش بالای کودکان امروزی؟ کاستی‌ها از سیستم آموزش ضمن خدمت نشات می‌گیرد یا مدارسی که به لحاظ علمی و محتوایی به سمت عقب افتادگی حرکت می‌کنند؟ البته ممکن است این تنبلی از اطمینان شغلی بی‌قید و شرط 30 ساله معلمان برآید و...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دانایی لازمه عصر انفجار تکنولوژی است چراکه به موازات پیشرفت فناوری دانش لحظه به لحظه در حال پیشرفت است. در این راستا اهمیت به روز بودن دانش معلمان بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد.

در کشورهای توسعه یافته معلمان هر سه ماه یک بار به روز می‌شوند و آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی را می‌آموزند چراکه در غیر این صورت نمی‌توانند شغل خود را حفظ کنند.

بعلاوه دو هفته قبل از شروع سال تحصیلی نیز باید در دوره‌های آموزشی برای یادگیری آخرین متد آموزشی مطابق با پیشرفت‌های روز دنیا حضور پیدا کنند.

این آموزش‌ها برای این است تا معلمان به عنوان افرادی که چارچوب مدارس را بر پایه دانش استوار نگه می‌دارند همواره یک گام از دانش‌آموزان جلوتر باشند. البته این به منزله برتری کودکان نسبت به معلم نیست. چراکه هوش کودکان مانند یک زمین بایر آماده دریافت هر محتوای جدید و به روزشده‌ای است بنابراین بهتر است تا به جای آموزش‌های قدیمی، دانش روز و جدید را در اولویت قرار داده و ارجح بدانیم.

این درحالی است که هم اکنون معلمان ما در کشور همانند سالیان گذشته به بچه‌ها آموزش می‌دهند بدون آنکه دغدغه‌ای برای به روز شدن محتوای دانش خود داشته باشند. از سوی دیگر دوره‌های ضمن خدمت ما به آموزش کتب غیر تخصصی و فقط مذهبی اکتفا می‌کند! لذا چگونه انتظار به روز بودن معلومات از معلم می‌رود؟

امروزه معلمان دیگر صرفاً مخابره کننده اطلاعات نیستند بلکه راهبران آموزشی هستند. در حال حاضر معلم باید از نقش همواره ثابت بودن و در صحنه حضور داشتن خارج شده و به عنوان یک راهنما در مدرسه حضور داشته باشد؛ او باید توانایی‌های جست وجوگری و پرسش گری و پژوهش گری دانش آموزان را تقویت کند و به همین دلیل نیازمند کسب دانش و مهارت جدید است.

در این راستا با فعال و کارشناس آموزش و پرورش به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

در انتخاب معلمان دست و پا شکسته عمل می کنیم

محمد داوری با بیان اینکه در سیستم مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش که معلمان در ذیل این سیستم هستند ضعف‌های بسیاری وجود دارد گفت: متاسفانه ما هم در گزینش و انتخاب افراد، هم در بحث تربیتی معلمان و هم در ارتقا و نگهداری دست و پاشکسته عمل می کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر جای تاسف دارد که  افرادی وارد حرفه دبیری می شوند که ویژگی های شخصیتی و صلاحیت های بالقوه آنها ارزیابی نمی شود.

ساختار آموزش و پرورش و مدارس آفت معلمان باانگیزه

وی افزود: در رابطه با نظام تربیت معلم دانشکده فرهنگیان که دوره 4 ساله دارد و همین طور طرح یک ساله ماده 28 آموزش فرهنگیان دانشگاه شهید رجایی هم دچار ضعف‌های جدی در رابطه با محتوای آموزشی و مهارت آموزی معلمان هستیم.

داوری با بیان اینکه البته در میان افراد، معلمان باانگیزه هم وجود دارند تصریح کرد: برخلاف وجود چنین نکته مثبتی ساختار آموزش و پرورش و همینطور فضای حاکم در مدارس به ندرت این انگیزه را از آنان گرفته چراکه هیچ تفاوتی میان افراد باانگیزه و معلمان عادی قائل نمی‌شویم.

ارتباط مستقیم حضور 30 ساله معلمان با نزول کیفیت علمی آنان

این کارشناس عنوان کرد: آموزش ضمن خدمت کشور، سیستم آموزشی موفقی نیست ضمن اینکه می‌بینیم استخدام‌های 30 ساله نیز خیال معلمان از حضور دائمی‌شان در مدارس را راحت کرده و از توجه آنان به بالابردن کیفیت آموزش دهی متناسب با دانش روز می‌کاهد.

وی در ادامه گفت: از این رو هنگامی که معلمی در شیوه تدریس دچار ضعف باشد و نتواند یا نخواهد آن را رفع کند اخراج نشده و تنها از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر منتقل می‌شود.

داوری در پایان خاطرنشان کرد: کشوری پیشرفت خواهد کرد که به دانش نیروهای انسانی‌اش که اغلب دانش آموزان هستند اهمیت دهد با این وجود می‌بینیم که در ابتدایی‌ترین مراحل انجام این کار که تربیت معلمانی به روز هستیم، ضعف‌های جدی داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز