افزایش خدمات بیمه‌ای و ثبات هزینه‌های حمل و نقل برای زائران اربعین

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۱۲:۰۸:۴۶
کد خبر: ۸۸۹۱۴۲
افزایش خدمات بیمه‌ای و ثبات هزینه‌های حمل و نقل برای زائران اربعین
دبیر ستاد مرکزی اربعین: امسال مقرر شد خدمات بیمه‌ای به زائران اربعین افزایش و هزینه‌های حمل و نقل همانند سال قبل باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های برنا؛ آقای احمد محمدی فر؛ ​ با اشاره به این که برنامه ریزی‌ها برای اربعین امسال از پایان اربعین سال گذشته آغاز شده است افزود: سیاست کلی ما در اربعین امسال مردم محوری، توجه به ارزش‌های معنوی و ارزش مداری میزبانی مردم و دولت عراق است و در همه برنامه‌ها به نظم و امنیت زائران تاکید ویژه داریم.

وی گفت: براساس تفاهم با دولت عراق، صدور روادید، رایگان شده است، برای سفر به عراق نیاز به روادید هست، اما از ۱۰ محرم تا ۳۰ صفر مقرر شده است روادید حذف شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: براساس مذاکرات مسئولان ایرانی و عراقی پس از سال‌ها مرز خسروی بازگشایی خواهد شد که به زودی در مراسمی شاهد این اتفاق خواهیم بود.

محمدی فر ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی (سجا) را از دیگر اقدامات در دستور کار ستاد اربعین ذکر کرد و افزود: این سامانه به منظور راهنمایی و اطلاع رسانی به زائران ایجاد شده است که تلاش داریم پنجره واحدی هم برای دسترسی به همه سامانه‌ها در خصوص اربعین ایجاد شود.

وی گفت: امسال همچون سال گذشته برای ایجاد هر چه بیشتر نظم و امنیت و مدیریت جمعیت میلیونی زائران اربعین سامانه سماح اقدام به نام نویسی زائران می‌کند که تا امروز ۱۵ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

محمدی فر افزود: حتماً زائران در سامانه سماح ثبت نام کنند چرا که سیاست جمهوری اسلامی ایران، در این بخش قانون مداری است و ما از طریق این سامانه و دیگر سامانه‌ها اطلاعیه‌هایی صادر خواهیم کرد که حتماً باید زائران به آن توجه کنند.

وی گفت: بر همین اساس زائران اربعین از ۱۰ محرم می‌توانند فقط با داشتن گذرنامه و ثبت نام در سامانه سماح از کشور خارج شوند و تا ۳۰ صفر این برنامه ادامه دارد و در این محدوده زمانی نیازی به گرفتن روادید نیست.

محمدی فر افزود: ثبت نام در سامانه سماح از ملزومات سفر اربعین است و اگر کسی ثبت نام کرد و به هر دلیلی از سفر منصرف شد می‌تواند مبلغ پرداختی خود را دریافت کند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: با توجه به این که در طول سفر امکان بروز حوادث، بیماری‌ها و نیاز‌های درمانی و پزشکی بسیار زیاد است خدمات بیمه‌ای خوبی برای زائران اربعین در نظر گرفته شده است که مقرر شد این خدمات بیمه‌ای افزایش یابد و در صورت فوت، دیه به طور کامل پرداخت خواهد شد و این خدمات بیمه‌ای علاوه بر خاک عراق در شعاع ۵۰ کیلومتری در داخل کشور هم ارائه می‌شود.

محمدی فر افزود: در مذاکره با مسئولان بیمه مرکزی مقرر شد مبالغ دریافتی برای بیمه کاهش یابد، اما خدمات و پوشش‌ها گسترش پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا امسال هم مانند سال گذشته ارز در اختیار زائران قرار خواهد گرفت؟ گفت: سال گذشته در موضوع ارز چالش‌هایی داشتیم که بنا شد مرتفع شود و در همین خصوص میان مسئولان بانک مرکزی ایران و عراق مذاکراتی صورت گرفته است که امکان استفاده زائران از خدمات ارزی با حداکثر تسهیل در دریافت انجام شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین افزود:​ البته بانک مرکزی در روز‌های آینده جزئیات این موضوع را اعلام خواهد کرد.

محمدی فر درباره امکان حمل و نقل زائران ایرانی در خاک عراق از طریق خودرو‌های ایرانی هم گفت: ما در این خصوص مذاکراتی انجام داده ایم و همه تلاشمان این است که این امکان فراهم شود، اما در داخل ایران همه برنامه ریزی‌ها صورت گرفته است که انتقال زائران از مبدا تا شهر‌های مرزی و از شهر‌های مرزی تا پایانه‌ها بهتر از سال‌های گذشته انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی آیا قیمت مصوب برای حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی در ایام اربعین اعلام خواهد شد؟ افزود: قطعاً یکی از تاکیدات وزارت راه و شهرسازی همین موضوع است و آن‌ها قول داده اند هیچ افزایش قیمتی در حوزه حمل و نقل صورت نگیرد و حداکثر خدمات با قیمت‌های منطقی داده شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: نرخ‌های مصوب اعلام می‌شود و عدول از این نرخ‌ها پیگیرد قانونی دارد.

محمدی فر با اشاره به توسعه حمل و نقل ریلی هم گفت: با بازگشایی مرز خسروی امکان استفاده از خط ریلی کرمانشاه فراهم شده است و مسئولان وزارت راه و شهرسازی قول داده اند خدمات فوق العاده‌ای از طریق حمل و نقل ریلی برای انتقال زائران به نقاط مرزی صورت گیرد و در خصوص انتقال ریلی زائران از خوزستان به بصره هم در حال پیگیری و مذاکره با مسئولان عراقی هستیم.

نام نویسی بیش از ۱۵ هزار نفر در سامانه سماح

مدیر اجرایی ستاد اربعین کشور: تاکنون ۱۵ هزار و ۲۵۳ نفر در سامانه سماح نام نویسی کرده اند.

آقای امیر مرادی در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: از این تعداد ۴ هزار و ۲۴۳ نفر مربوط به استان تهران، هزار و ۳۹۷ نفر استان خوزستان، هزار و ۱۹۵ نفر استان فارس، ۹۵۴ نفر استان خراسان رضوی، ۹۴۸ نفر استان اصفهان و ۵۳۷ نفر استان قم هستند که بیشترین استان‌های ثبت نام کننده تاکنون محسوب می‌شوند.

وی گفت: بر اساس توافق میان ایران و عراق زائران می‌توانند از ۱۹ شهریور (۱۰ محرم) تا ۷ آبان (۳۰ صفر) بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت نام در سامانه سماح(ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه ستاد مرکزی اربعین)، همراه با گذرنامه معتبر برای زیارت اربعین وارد کشور عراق شوند.

آقای مرادی افزود: لغو روادید صرفاً برای بازه زمانی مذکور اجرایی است و خارج از این محدوده زمانی، زائران موظف به اخذ روادید از طریق دفاتر زیارتی هستند.

مدیر اجرایی ستاد اربعین گفت: زائران برای پرداخت هزینه‌های مصوب فقط از طریق درگاه پرداخت الکترونیک سامانه سماح اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام در سامانه سماح رایگان است و هزینه‌های دریافتی صرفاً برای خدمات درمانی و بیمه زائران است افزود: مجموعه مبلغ دریافتی برای این خدمات ۲۲ هزار تومان است که اگر زائری برای ثبت نام به دفاتر زیارتی مراجعه کند سه هزار تومان نیز به عنوان حق الزحمه ثبت به هزینه خدمات درمانی و بیمه‌ای افزوده می‌شود.

منبع:صدا و سیما

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز