آخرین وضعیت مراکز بازپروری معتادان متجاهر شهرداری تهران؛

واگذاری مرکز بهاران به بهزیستی به صحن شورا کشیده شد/ فخاری: تذکر می‌دهم

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۵:۱۷:۱۰
کد خبر: ۸۸۹۲۶۶
واگذاری مرکز بهاران به بهزیستی به صحن شورا کشیده شد/ فخاری: تذکر می‌دهم
مراکز بهاران برای بهبودیافتگان و بازپروری معتادین متجاهر از سوی شهرداری تهران دایر شد. در این خصوص معاون فرهنگی شهردار تهران از واگذاری این مراکز به بهزیستی خبر داد. تفاهم‌نامه‌ای که به عقیده اعضای شورای شهر و شهردار تهران تخلف است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ساماندهی معتادین متجاهر و بهبود یافتگان در زمره مسئولیت‌های سازمان بهزیستی است اما به دلیل اینکه بهزیستی با کمبود بودجه مواجه است و یا توانایی ساماندهی ندارد دست به دامان شهرداری‌ها شده و از آن جایی که حضور معتادین در شهر مخاطره آمیز است شهرداری تهران به مداخلات اجتماعی روی می آورد در این راستا مجموعه های بهاران به این منظور در پایتخت ساخته شد اما این روزها معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قصد دارد تفاهم نامه ای با سازمان بهزیستی داشته باشد و بخشی از نظارت این مجموعه را به بهزیستی واگذار کند که در این رابطه اعضای شورای شهر تهران وحتی شهردار تهران این قرار داد را مورد انتقاد جدی قرار داده اند. از جزئیات این تفاهم نامه  خبری در دست نیست اما عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نسبت به این تفاهم نامه واکنش نشان داد و آن را تخلف دانسته است.

معاون شهردار تهران: تفاهم‌نامه شهرداری با بهزیستی برای نظارت بر مجموعه‌های بهاران/ شهرداری، بهاران را به بهزیستی می‌سپارد

محمدرضا جوادی یگانه در چهارم تیرماه 98 به خبرنگار برنا از عقد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی برای بهره‌برداری از مجموعه بهاران  خبر داد.

معاون شهردار تهران در رابطه با آخرین وضعیت مجموعه بهاران به خبرنگار برنا گفت: بناست شهرداری تهران در رابطه با مجموعه بهاران تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی منعقد کند.

وی در خصوص جزئیات این تفاهم‌نامه بیان کرد: طی این تفاهم‌نامه زیر ساخت‌ها از سوی شهرداری در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد و نظارت بر این مجموعه با بهزیستی خواهد بود و خیریه‌ها نیز از این مجموعه‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

جوادی یگانه عنوان کرد: طی تفاهم‌نامه پنج ساله‌ای که منعقد خواهد شد، بهزیستی مدیریت بر مجموعه بهاران را عهده‌دار خواهد بود و خیریه‌ها در آنجا مشغول خواهند شد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: این تفاهم‌نامه در دست اجرا بوده و هنوز منعقد نشده است.

گفتنی است مجموعه‌های بهاران سال‌های گذشته برای بازگشت معتادین متجاهر به جامعه از سوی شهرداری تهران ساخته و تجهیز شده بود.

حناچی: باید شورای شهر واگذاری بهاران را تائید کند

این در حالی است که شهردار تهران در 29 مرداد ماه سال جاری طی صحبتی از  هرگونه واگذاری اموال شهرداری به غیر را منوط به تائید و مجوز شورای شهر بیان کرد.

پیروز حناچی درباره واگذاری 11 مرکز بهاران شهرداری تهران به سازمان بهزیستی و اعتراض استاندار تهران نسبت به عدم تحقق این موضوع، گفت: سیاست‌های ما در مورد مراکز بهاران هیچ تغییری نکرده است. واگذاری اموال شهرداری به غیر باید مسیر شورای شهر تهران را طی کند.

حجت نظری: واگذاری زیر ساخت بهاران به بهزیستی منطقی نیست/ خدمات اجتماعی شهرداری خودش می‌تواند به خوبی فضا را مدیریت کند

حجت نظری در دهم تیرماه سال جاری در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: مراکز بهاران یکی از فضاهایی است که مدیریت شهری توانسته در آن‌ها خوب عمل کند و کارنامه خوبی در این حوزه از مدیریت شهری به جای مانده اما در مراکز بهاران، فضاهایی که به شهرداری تعلق دارند به سازمان‌های مردم نهاد به طور موقت نه به صورت انتقال مالکیت واگذار می‌شوند تا سازمان‌های مردم نهاد فعال وظایف‌شان را در این حوزه آن بخش از وظایفی که مربوط به دولت و بخش عمومی است به بهترین شکل ایفا کند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: در رابطه با مجموعه بهاران تا اینجا توانستیم مناسب عمل کنیم و نظارت خوبی داشته‌ایم چنانچه مراکز بهارانی بوده‌اند که ضعیف عمل کردند خیلی زود یا با فاصله معقولی، به بهره‌برداران جدید منتقل شده‌اند و بهره‌بردار جدید توانسته در آن فضا بهتر عمل کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدهای انجام شده از مجموعه بهاران گفت: از چند فضای بهاران دیدن کرده‌ام و مجموعا نمره خوبی به کسانی که از این فضاها استفاده می‌کنند، می‌دهم چراکه اقدام به بازپروری و اشتغال زایی افراد آلوده به اعتیاد کرده اند.

نظری عنوان کرد: هر چند ممکن است نواقصی وجود داشته باشد که اجتناب ناپذیر است. البته باید به دنبال این باشیم که شرایط بهتری ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اظهار کرد: همه می‌دانیم عمده دلیل روی آوردن به اعتیاد برای افرادی که بازپروری شده‌اند، این است که این افراد وقتی بازپروری می شوند کسی حاضر نیست به آن‌ها شغل بدهد و دچار چالش هستند.

نظری اضافه کرد: موضوعی که در مراکز بهاران خیلی دیده نمی‌شود و بهاران این امکان را فراهم می‌کند که افراد بهبود یافته بتوانند ارتزاق و کسب و کار داشته باشند و مهم‌تر از درآمد، احساس کنند برای جامعه‌شان بی‌اهمیت نیستند. اتفاق خوبی است که در مراکز بهاران رخ می‌دهد و احساس می‌کنم نظارت شهرداری هم خوب بوده است.

وی ضمن انتقاد از تفاهم‌نامه شهرداری تهران با سازمان بهزیستی گفت: اینکه بخواهیم نظارت سازمان بهزیستی را به این امر اضافه کنیم اتفاق خوبی است اما اینکه بخواهیم کل فرایند را به سازمان بهزیستی واگذار کنیم این واگذاری عقلانی نخواهد بود چراکه فضا و فرصتی که در اختیار خودتان است را می‌خواهید به سازمان دیگری واگذار کنید تا او در مورد اماکن شما نظارت کند.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: اگر قرار است این فرآیند بدون ساختمان‌ها و امکانات واگذار شود، شاید قابل تامل بوده و خیلی جای نگرانی نیست اما این که بخواهید کل فرایند به همراه امکانات فیزیکی و ساختمان و... به بهزیستی منتقل کنید عاقلانه نیست چراکه سازمان خدمات اجتماعی شهرداری خودش می‌تواند به خوبی فضا را مدیریت کند  و از پس آن بر بیاید.

الهام فخاری: واگذاری مراکز بهاران تخلف است

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با برنا در این رابطه گفت: در رابطه با بهاران روز سه‌شنبه 5 شهریور ماه در صحن گزارشی ارائه خواهم کرد.

فخاری تاکید کرد: واگذاری بهاران جز تکالیف و مسئولیت‌های شوراست از این رو واگذاری هر نوع ملک یا نهاد مربوطه با هماهنگی شورا باید صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این مطلب که معاون شهردار گفته با بهزیستی قراردادی جهت بهره‌برداری از بهاران صورت گرفته، گفت: نمی‌توانند بدون مصوبه شورا در مورد دارایی‌ها، نهادها و فضاهای شهری تصمیم‌گیری کنند و شهرداری نمی‌تواند قراردادی با نهاد دیگر ببندد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد:  آقای حناچی، شهردار تهران، موضع‌گیری درستی انجام دادند. این موضوع در شورا بررسی خواهد شد و روز سه‌شنبه طی نطقی صحبتی ارائه خواهم داد.

نظر شما