سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان از بیت المال به علت ضعف مالیات بر دخانیات هدر می رود

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۱۰:۰۹:۲۰
کد خبر: ۸۸۹۵۹۳
سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان از بیت المال به علت ضعف مالیات بر دخانیات هدر می رود
دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان از بیت المال به علت وجود ضعف در فرمول مالیات بر دخانیات در کشور هدر می رود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ محمدرضا مسجدی افزود: تاکنون برای افزایش مالیات دخانیات به خصوص سیگار اقدام جدی انجام نشده و فقط اعلام کردند که سیگار ۶۸ درصد گران شده ولی باید مالیات نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه افزایش مالیات در کاهش تقاضا بسیار موثر است، گفت: وقتی مالیات سیگار به همراه قیمت افزایش می یابد، مصرف کنندگان مجبور هستند استعمال آن را کم یا متوقف و مصرف‌کنندگان جدید ممکن است از شروع مصرف خودداری کنند.

مسجدی اظهار داشت: دخانیات سالانه ۶ میلیون نفر را می­ کشد که از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر، غیر سیگاری‌هایی هستند که به خاطر استنشاق دود می میرند، در صورت عدم‌مداخله مؤثر، این اپیدمی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، هرسال هشت میلیون نفر را به کام مرگ خواهد فرستاد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بیش از ۸۰درصد از این مرگ های قابل‌پیشگیری در میان مردمی است که در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می­ کنند، سازمان جهانی بهداشت از تمامی کشورها تقاضا کرده­ مالیات بر دخانیات را افزایش دهند، زیرا مالیات بیشتر، تاثیر بسزایی بر کاهش مصرف دخانیات در میان گروه­های با درآمد پایین­ تر دارد و از شروع مصرف توسط بسیاری از نوجوانان نیز جلوگیری می­ کند.

به گفته مسجدی، بر اساس تحقیقات انجام شده، افزایش مالیات در حدی که قیمت دخانیات را ۱۰ درصد افزایش دهد، باعث می­ شود مصرف دخانیات در کشورهای با درآمد بالا، چهار درصد و در کشورهای با درآمد متوسط و پایین، بیش از هشت درصد کاهش یابد و همچنین اگر درآمد حاصل از افزایش مالیات به بخش بهداشت اختصاص یابد، می­ تواند سرمایه‌گذاری دولت­ها در این بخش را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات افزود:یکی از موثرترین رویکردها برای کنترل گسترش مصرف دخانیات، استفاده از سیاست­هایی است که به‌طور مستقیم بر «کاهش تقاضا» تمرکز دارند.

مسجدی اظهار داشت:  کنترل دخانیات تاثیر مثبتی روی افراد، جامعه و اقتصاد دارد و منجر به ترک دخانیات و کاهش مصرف در گروه­های جامعه  می شود و  کاهش مصرف سیگار و دیگر محصولات دخانی، در جامعه چرخه پویایی ایجاد می ­کند که در دوره زمانی متوسط تا بلندمدت با بهبود وضعیت سلامتی افرادی که موفق به ترک دخانیات شده ­اند، موجب رونق اقتصادی و اجتماعی در جامعه را فراهم می­ کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز