در گفت و گو با کارشناس آموزش و پرورش مطرح شد:

رواج معلم خصوصی به عنوان یک شغل نان و آب‌دار/ چرا برخی از معلمان در کلاس کم‌کاری می‌کنند؟

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۵:۲۲:۱۶
کد خبر: ۸۸۹۸۸۸
رواج معلم خصوصی به عنوان یک شغل نان و آب‌دار/ چرا برخی از معلمان در کلاس کم‌کاری می‌کنند؟
در حال حاضر تدریس خصوصی شغل پر نان و آب داری محسوب می شود که همه افراد اعم از معلم رسمی یا یک تازه فارق التحصیل شده از دانشگاه به روش های گوناگونی روی آن حساب می کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دانش آموز: اجازه؟ این بخش از درس رو  یاد نگرفتیم، میشه دوباره تکرار کنید؟

معلم: زمان کلاس اجازه تدریس مجدد این مبحث رو نمیده، در کلاس خصوصی ام ثبت نام کنید!

کلاس خصوصی مدت‌هاست که راهی پردرآمد برای برخی از معلمان در کنار شغل اصلی‌شان عنوان می شود. تدریس خصوصی به آموزشی اطلاق می‌شود که معلم، موضوعی معین را در قبال دریافت هزینه‌ای تدریس می‌کند.

تبلیغات برای راهیابی به این حرفه هم می‌تواند ساده باشد و هم با آب و تاب. یکی صاحب سایت و آگهی‌های اینترنتی، یکی صاحب کارت ویزیت، یکی در پی چسباندن آگهی‌های تایپ شده روی دیوار، یکی پرتجربه و دیگری تازه از راه رسیده به سمت تدریس روی می‌آورند.

البته اینکه چرا افراد به سمت آموزش‌های خصوصی می روند را باید در مؤلفه‌هایی مانند نبودن اساتید مجرب، بهتر یاد گرفتن درس‌ها، ارائه نکات آموزشی بیشتر و جدیدتر، آشنایی با روش‌های تست‌زنی، جمعیت زیاد کلاس‌های رسمی، نبودن وقت کافی برای تدریس برخی از دروس در مدارس و غیره اشاره کرد.

همچنین کیفیت پایین مدارس دولتی و عدم برآوردن نیاز آموزشی برای امتحانات مدرسه و امتحان ورودی دانشگاه را از دیگر عوامل مهم گسترش پدیده تدریس خصوصی است. همه این عوامل سبب شده این کلاس‌ها رشد صعودی داشته باشد و جامعه معلمان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در این رابطه با یک کارشناس آموزش و پرورش به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

تزلزل جایگاه اخلاقی و حرفه ای معلمان با ترویج تدریس خصوصی 

محمد داوری با بیان اینکه متاسفانه رشد تدریس خصوصی در مدارس در حال افزایش است گفت: این موضوع انتقاد جدی را به معلمان وارد می کند چراکه معلمان نه به لحاظ اخلاقی و نه به لحاظ مسئولیت کاری حق ندارند به شیوه ای در کلاس آموزش دهند که دانش آموزان نیازمند کلاس خصوصی و معلم خصوصی باشند.

وی ادامه داد: معلمان باید در کلاس های عادی در تدریس به دانش آموزان تمام تلاش خود را کرده و وظایف خود را در غالب فعالیتی حرفه ای انجام دهند.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه این موضوع به عنوان یک معضل به جایگاه اخلاقی معلمان آسیب وارد می کند افزود: البته ریشه این مورد در مشکلات معیشتی معلمان نهفته است و مسئله منزلتی آنان را نشانه می رود چراکه عده ای از معلمان ما متاسفانه منزلتشان را به معاش خود می فروشند.

سهم بزرگ جبر اقتصادی 

داوری در ادامه عنوان کرد: این درحالی است که هیچ معلمی قلبا راضی به فروش منزلت خود نبوده و گاها مشکلات اقتصادی آن ها را مجبور به کم کاری در کلاس و پیشنهاد کلاس خصوصی می کند.

وی اضافه کرد: معمولا معلمانی که نگاه تجاری و مالی به آموش دارند در بین دانش آموزان و والدین مقبول و محبوب نیستند. یعنی به عنوان یک معلم کارآمد و مسئولیت پذیر شناخته نمی شوند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: عوامل پیدایش این معضل در نواقص اداری، ساختاری، فرهنگی و معیشتی پنهان شده است.

استثنا برای دانش آموزان کم هوش

وی با اشاره به اینکه استثنا برای برخی از دانش آموزان با ضریب هوشی پایین تر وجود دارد، تصریح کرد: غالبا در یک کلاس دانش آموزانی با ضرایب هوشی و انگیزه متفاوت حضور دارند و ممکن است برخی از آن ها برای آموزش بیشتر و بهتر نیازمند ساعات فوق برنامه آموزشی باشند. بعلاوه والدینی نیز هستند که علاقمند یادگیری بیشتر فرزندشان در مقطع تحصیلی بوده و او را به حضور به کلاس های خصوصی ترغیب می کنند.

معلمان شناسنامه دار شوند

داوری ادامه داد: سوال اینجاست که این موضوع چگونه اعمال شود که همه گیر نباشد و شکل مافیایی به خود نگیرد؟ در پاسخ باید گفت، اکنون بحثی با عنوان نظام معلمی مطرح است که مانند نظام صنفی پرستاری فعالیت می‌کند. در این نظام صلاحیت معلمان بررسی و رتبه‌بندی آنان بر اساس توانمندی‌هایشان انجام می‌شود و در نهایت خانواده‌ها می‌توانند بر این اساس معلمی را انتخاب کنند که امتیاز بیشتر ی نسبت به سایرین دارد.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه انجام این کار معلمان را شناسنامه‌دار خواهد کرد توضیح داد: به این ترتیب افرادی می‌توانند به‌صورت خصوصی تدریس کنند که مجوز لازم را از مراکز مربوطه کسب کرده باشند.

ساختار اداری ناکارآمد است

وی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع که راه حل خوبی برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد است اگر در ساختار صنفی و تحت نظارت سازمان نظام معلمی قرار گیرد عملی خواهد بود چراکه با حضور در ساختار اداری مانند تمامی چاره جویی‌های دیگر کشور دچار ناکارآمدی خواهد شد.

نظر شما