مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد؛

ثبت عجیب ترین پستاندار در ایران

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۱۹:۴۹:۴۵
کد خبر: ۸۹۰۵۸۱
ثبت عجیب ترین پستاندار در ایران
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی از ثبت دو رکورد جدید گونه‌های پستاندار و خزنده در فهرست پراکنش حیات وحش خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش برنا؛ مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی از ثبت دو رکورد جدید گونه‌های پستاندار و خزنده در فهرست پراکنش حیات وحش خراسان رضوی خبر داد.

تورج همتی ادامه داد: گونه حشره خور کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران توسط محیط‌بانان سرخس در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه برای نخستین‌بار دراین منطقه به صورت مستند ثبت و رکورد شد.

وی ادامه داد: این‌گونه بعد از انتقال به بانک ژن استان و تهیه نمونه بافت، در زیستگاه اصلی رهاسازی شد.

همتی ضمن اشاره به اینکه «حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus به عنوان کوچکترین پستاندار شب‌گرد و قلمروطلب شناخته شده است»، گفت: طول عمر این‌گونه که حداکثر 2.5 گرم وزن دارد، حدوداً 15 ماه است و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه «کمترین نگرانی» (LC) در فهرست سرخ IUCN  قرار دارد.

 این مقام مسئول افزود: حدوداً چهار سال قبل این‌گونه در شهرستان کلات نیز به ثبت رسیده بود و با مستندسازی حضور آن در سرخس، این منطقه نیز به فهرست پراکنش این پستاندار افزوده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین از ثبت حضور گونه‌ای خزنده به نام گکوی پلنگی ترکمنی در شهرستان نیشابور خبر داد و گفت: این‌گونه که نخستین‌بار قریب 15 سال پیش در منطقه بزنگان به ثبت رسید و پس از آن حدوداً 5 سال پیش در منطقه ابوچناری شهرستان جغتای مشاهده شد، به‌تازگی توسط یکی از طبیعت دوستان روستای جوز درنیشابور تصویر برداری و شناسایی شده است.

همتی ادامه داد: گکوی پلنگی ترکمنی با نام علمی Eublepharis macularius از راسته پولک‌داران، زیر راسته مارمولک‌ها و تیره جکوها بوده و عمدتاً در مناطق نیمه‌بیابانی و کوهپایه‌ها، در سراشیبی‌ها و تپه‌های سنگلاخی با پوشش گیاهی درختی یا بوته‌ای پراکنده زیست می‌کند و پیش از این در کوه‌های کپه داغ و شمال شرق ایران گزارش شده بود.

وی در ارتباط با عادات و رفتار این‌گونه اظهار کرد: گکوی پلنگی ترکمن معمولاً شب‌ها فعالیت می‌کند و اغلب از حشرات و عنکبوتیان و گاهی مهره‌داران کوچک تغذیه می‌کند و  فصل تخمگذاری آن عموماً خرداد یا تیر ماه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز