کبیری:

بخش تعاون نیازمند شفافیت و نوآوری/افزایش ۱۲برابری اهداف نظارتی و حسابرسی/برند سازی ۱۱۰۰شرکت تعاونی

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۱۲:۳۲:۵۹
کد خبر: ۸۹۳۱۱۲
بخش تعاون نیازمند شفافیت و نوآوری/افزایش ۱۲برابری اهداف نظارتی و حسابرسی/برند سازی ۱۱۰۰شرکت تعاونی
نشست خبری محمد کبیری؛ معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اصحاب رسانه در محل ساختمان شماره ۲ این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ کبیری در این نشست خبری با توجه به اقدامات معاونت تعاون به مناسبت هفته تعاون که از ۹شهریور ماه آغاز شد عنوان کرد: روز شنبه به همراه جمعی از تعاونگران و ذی‌نفعان از محل معاونت به مرقد امام رفتیم تا ضمن تجدید میثاق با آرمان های امام از سخنان آیت‌الله حسن خمینی نیز استفاده کنیم که خوشبختانه مطالبی دقیق و عمیق در خصوص ضرورت توجه به بخش تعاون و چالش‌های پیش روی آن را مطرح کردند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برنامه اصلی اما در سالن تلاش با حضور آقای جهانگیری، معاون اول رییس جمهور برگزار شد که سه بخش داشت. بخش اول نمایشگاهی از دستاوردهای بخش تعاون در ۹ ماه اخیر بود و بخش دوم افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه در سراسر کشور و در بخش سوم از تعاونی‌های برتر در سال ۹۸ تقدیر کردیم.

کبیری افزود: آنچه مدنظر ما بود که خدمت مردم و مسئولین بگوییم این است که بخش تعاون نیازمند دو رویکرد جدی توسعه شفافیت و نوآوری است، در توسعه شفافیت ایجاد سامانه هوشمند بخش تعاون که محوریت آن نظام هوشمند خود کنترلی اعضا بر روی هیات مدیره ها و مدیران عامل شرکت های تعاونی است.

وی ادامه داد: در روز جهانی تعاون از این سامانه رونمایی شد ولی در ادامه نیازمند این هستیم که دستگاه‌های دیگر نیز کمک هایی را انجام دهند، و سازمان هایی همچون سازمان ثبت با ما همکاری کند و ما نیز اعلام‌ آمادگی کرده ایم تا با سامانه ثبت شرکت‌ها همکاری های لازم را صورت دهیم و تعاونی‌ها در یک سامانه نیازهای خود را درخواست کنند.

کبیری تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد اطلاعات خیلی خوبی از تعاونی‌ها، بنگاه‌ها و شرکت‌ها دارد که اگر ما بتوانیم همکاری لازم را داشته باشیم با آن‌ها به راحتی می توان رصد درستی را انجام دهیم و سعی می کنیم با دستگاه‌های دیگری که تعاونی‌ها نیاز دارند از آن ها مجور بگیرند همکاری کنیم.

وی ادامه داد: با یکسان سازی این سامانه و همکاری و تعامل با باقی سازمان دیگر شاهدی این نخواهیم بود که تعاونی‌ها ۳۰ تا ۴۰ روز صبر کنند تا فقط دستگاه ما به آن‌ها اجازه ثبت بدهد و می‌توان این زمان را بسیار کم کرد.

وی تصریح‌کرد: افزایش دوازده برابری اهداف نظارتی و حسابرسی کار دومی بود که خوشبختانه صورت گرفت و ما نیز نیازمندیم برای برگرداندن اعتماد این را اثبات کنیم که بخش تعاون از فساد دور خواهد بود.

کبیری گفت: سامانه شفافیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون نیز از سری برنامه هایی بود که افتتاح شد تا تممام قراردادهای این صندوق در دسترس عموم قرار بگیرد، همچنین تامین مالی برای پروژه های تعاونی‌ها بحث دیگری در نمایشگاه بود که معتقدیم باید راهی بجز تسهیلات بانکی را برای تامین مالی آنان در پیش بگیریم و طرحی که بر روی آن کار کرده ایم، طرح تامین مالی خرد تضمین شده است که افراد طرح خود را روی سامانه بارگزاری می کنند و افراد در صورتی که مایل باشند می‌توانند بر روی این طرح‌ها سرمایه گذاری کنند و اینگونه اصل سرمایه افراد تضمین میشود.

وی افزود: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برای اینکه بتواند از پروژه‌های بیشتری حمایت کند باید اصل سرمایه‌اش افزایش پیدا بکند.

 

کبیری در خصوص توسعه بازار تعاونی‌هانیز خاطر نشان کرد: ما این مشکل را در تمام تعاونی‌ها و بنگاه‌ها کوچک و بزرگ داریم که تمرکز آن‌ها بر روی تولید است بدون اینکه بازار را بررسی کنند و باعث می شود محصولات خیلی خوبی بتوانیم تولید کنیم اما بازار کاری وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: سامانه‌ای طراحی شده است به نام تعاون مارکت که برای خرید و فروش بین تعاونی‌ها است ک اولین معامله در آن روز شنبه انجام شد و فکر میکنم اتفاق خوبی بود زیرا اکثر تعاونی هایی که نمی‌توانند برند سازی بکنند در این سامانه حضور پیدا کرده اند.

کبیری ادامه داد: ۱۱۰۰شرکت تعاونی را شناسایی کردیم و محصولاتشان را برندسازی کردیم و سایتی برایشان ایجاد کردیم.

کبیری در خصوص بحث توسعه نوآوری نیز خاطر نشان کرد: اولین مرکز نوآوری تعاون همانگونه که وعده داده بودیم در استان فارس افتتاح شد که مدیریت این مراکز غیردولتی است و به کمک شتاب دهنده هایی که به تایید وزازت ارتباطات رسیده‌اند کارشان را شروع میکنند.

وی در خصوص دو هدف اصلی این مراکز نیز گفت: افزایش بهره‌وری با ارائه مشاوره‌های لازم و دوم حمایت از تعاونی‌های دانش بنیان و نوبنیان و تعاونی‌هایی که در سطح دانش بنیان نیستند اما فعالیت‌های نوآورانه دارند از جمله اهداف این مراکز است.

وی ادامه داد بحث افزایش توان مالی بخش تعاون موضوعی بود که ما به دنبال آن بودیم که با کمک نمایندگان بودجه شکل‌گیری تعاونی‌ها ۱۲ برابر افزایش پیدا کرد که از نمایندگان تشکر میکنیم و با عنایت آقای نوبخت ،رییس سازمان برنامه و بودجه حساب جداگانه‌ای برای بخش تعاون در خزانه باز شد زیرا باید ۳۰ درصد درآمدهای حاصل از واگذاری‌های به بخش تعاون تخصیص یاید،

اما از سال ۸۸ تا به حال این بودجه و تخصیص آن محقق نشده است ولی به بخش تعاون تخصیص پیدا نمیکرد که خوشبختانه آقای نوبخت در طی دو ماه گذشته دستور دادند که حساب جداگانه‌ای در این رابطه برای بخش تعاون ایجاد شود.

کبیری در ادامه این موضوع نیز خاطر نشان کرد: مطالبه بخش تعاون از دولت در این رابطه به بیش از ۱۸هزار و پونصد میلیارد تومان می رسد اما چون دولت بودجه ندارد ما به دنبال این رفتیم از روش هایی استفاده کنیم که بتوانیم مطالبات خود را تهاتر بکنیم، در سال ۹۸ از این بدهی هزارمیلیارد تومان برای بانک توسعه تعاون در نظر گرفته شده است که متاسفانه دریافت نشده است.

کبیری در خصوص مابقی طرح هایی که از سوی معاونت تعاون ،وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گفت: بجای اینکه شرکت‌ها را به صورت منفرد تحت حمایت قرار دهیم زنجیره‌ وار آن ها را تحت حمایت قرار می دهیم زیرا اگر تسهیلات به صورت منفرد در اختیار بنگاه‌ها قرار دهیم‌ نمی‌توانند آن‌ را برگردانند و بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: از صندوق توسعه ملی و استفاده از تبصره ۱۸ تسهیلات را بگیریم که در جلسه سران قوا مطرح شد و از آن استقبال شد، همچنین در بحث اشتغال روستایی منابعی که هنوز مانده است تعاونی‌ها در شرایط برابر اولویت خواهند بود .

همچنین در ادامه این نشست کبیری با اشاره به تعاونی های مسکن تصریح کرد:

مشکلاتی که در خصوص تهاونی های مسکن وجود دارد عبارت است از سومدیریت که این مشکل در حال برطرف شدن است و مشکل دوم تامین مالی منظم پروژه ها است که منجر به طولانی شدن پروژه خواهد شد و من در سفرهایم دیدم که برخی پروژه ها با شوک ارزی مواجه بودند و توان به اتمام رساندن پروژه‌ها را ندارند در طرحی که برای حمایت از این تعاونی ها در نطر گرفته شده است بانک‌واسطه گری میکند به این معنا که کسی که عضو است به بانک مراجعه میکند و بانک موظف است که تامین مالی منظم به پیمانکار پرداخت میکند و عضو در قالب بازپرداخت تسهیلات را به بانک‌ پرداخت میکند و برای شروع از منابع داخلی بانک استفاده میکنیم ولی درخواست خط اعتباری از بانک مرکزی خواهیم کرد.

در بحث واگذاری ها نیز تاکید کردیم که اولویت با تعاونی‌هایی که اهلیت مالی و مدیریتی و سرمایه اجتماعی لازم دارند باشد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز