عضو شورای اسلامی شهر تهران:

لزوم تبدیل حرف به عمل رئیس قوه قضائیه/ برخورد رئیس جمهور وقت نسبت به قالیباف در رابطه با بدهی‌ها مناسب نبود

۱۳۹۸/۰۶/۲۹ - ۰۶:۰۲:۵۴
کد خبر: ۸۹۵۳۷۸
لزوم تبدیل حرف به عمل رئیس قوه قضائیه/ برخورد رئیس جمهور وقت نسبت به قالیباف در رابطه با بدهی‌ها مناسب نبود
عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از نحوه برخورد با فساد از سوی قوه قضائیه به لزوم گردش آزاد اطلاعات و برخورد غیر قهری قانون با افشا کنندگان فساد تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندی است که گزارش‌های تخلف و بدهی شهردار اسبق تهران خبرساز شده است. اما این ادعا وجود دارد که پس از هر انتشار خبر در این رابطه، جو خاصی علیه مدیریت شهری حاضر به راه می‌افتد و حاشیه‌های مختلفی ایجاد می شود. اما پس از ارسال اسناد مختلف طی دو سال گذشته، شاهد سکوت قوه قضائیه هستیم و همچنان نمی‌دانیم شهردار اسبق تخلفی انجام داده و یا خیر و اساسا رقم بدهی شهرداری تهران 16 هزار میلیارد است یا 69 هزار میلیارد!!!

اخبار زیادی در رابطه با فساد از سوی قوه قضائیه این روزها منتشر می‌شود که نشان از تغییر رویکرد این قوه دارد. اما همچنان هم اطلاعات دقیقی در رابطه با افراد به نام، در مدیریت شهری گذشته که این روزها در زندان به سر می‌برند و یا در شهر تردد می‌کنند نداریم. در این رابطه به سراغ شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، رفتیم تا از جزئیات پرونده ها و اسناد موجود اطلاع کسب کنیم.

بررسی مدیریت شهری گذشته از جمله وظایف دوره پنجم

شهربانو امانی با اشاره به اقداماتی که در گذشته صورت گرفته عنوان کرد: در ابتدای دوره پنجم، تهیه سند تحویل و تحول را خواسته بودیم که امیدواریم همه مسئولین یکب‌ار برای همیشه و در بدو ورود این کار را  انجام بدهند.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با جزئیات این سند اظهار کرد: تلاش کردیم با توجه به اینکه جامعه به حد کافی ملتهب است، در فضای قانون‌مند و چارچوب‌دار از حق و حقوق شهروندان که نمایندگی مردم را در شورا داریم، دفاع کنیم و با توجه به اینکه شفافیت یکی از قول‌هایی است که به مردم داده بودیم اسناد مختلفی از جمله سند تحویل تحول و بررسی حسابرسی سال 93 را تهیه کردیم.

وی اضافه کرد: گزارش حسابرسی سال 93  در صحن علنی شورا قرائت شد که حسابرس دوره گذشته و مستقل، آن را انجام داد و فرآیند انتخاب وی هم شفاف است. بدین ترتیب سعی کردیم همه اسناد مشخص و شفاف تهیه شود و در دسترس قرار بگیرد تا وضعیت موجود بهتر نشان داده شود.

اهتمام قوه قضائیه از سوی مردم جدی تلقی نمی‌شود

امانی تاکید کرد: زمانی که کشور درگیر فساد سیستماتیک و ساختاری شده اگر از ابتدا و زمان انحراف از معیار، بررسی این فسادها  در دستور کار بود قطعا در حال حاضر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم،  بر جای خود باقی مانده بود و لازم نبود شاهد 15 میلیون پرونده باشیم و مهم‌تر از آن هر روز  هر کانال تلویزیونی را روشن  کنیم فسادی را نشان می دهد.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با اقدامات اخیر قوه قضائیه جهت مقابله با فساد عنوان کرد: این سوال باقی است که چرا افکار عمومی و اکثریت مردم، اهتمامی که قوه قضائیه در دستور کار قرار داده به عنوان ارزش محسوب نمی‌کند و چرا این اقدامات از سوی جامعه جدی گرفته نمی‌شود؟ باید توجه کنیم پیشگیری و برخورد با فساد باید ریشه‌ای باشد.

وی تصریح کرد: امیدوارم صحبت‌های رئیس جدید قوه قضائیه از حرف به عمل تبدیل شود. این گفته‌ها زمانی تبدیل به عمل خواهد شد که جلو فرآیند فساد گرفته شود.

بدهی 3 هزار میلیاردی که قالیباف تحویل گرفت

امانی گفت: سعی کردیم مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون رفتار کنیم اما این در حالی است که وقتی بحث بدهی‌های شهرداری مطرح شد، سیمای جمهوری اسلامی زمانی را در اختیار شهردار اسبق گذاشت و ایشان صحبت کردند اما شورای شهر به صدا و سیما  نامه نوشت که ما باید در این رابطه دفاع کنیم. متاسفانه تنها روابط عمومی سیما جواب داد و عنوان کرد اعضای شورا در جاهای دیگر صحبت کرده‌اند و این دعوت از شهردار اسبق در صدا و سیمای ملی نافی قانون نیست.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: وظیفه ما این بود که همه چیز را شفاف و مستند کنیم. از این رو بدهی را باید به دست مقامات از جمله شخص اول مملکت و دولت برسانیم. از حناچی، شهردار تهران، تشکر می‌کنم که مطالبه و درخواست شورای شهر را انجام داد.

وی اضافه کرد: از همان اول استقرار شورا از همه مقامات کشوری درخواست دیدار عمومی داشتیم که گفتگو فیمابین صورت بگیرد تا رهنمود بگیرم اما متاسفانه برای شورا وقت داده نشد.

امانی با اشاره به روند گذشته اظهار کرد: وقتی آقای قالیباف شهرداری تهران را تحویل می‌گیرد همان‌گونه که در اخبار آمد نزدیک 3 هزار میلیارد از بدهی شهردار قبلی وجود داشت. وی به ریاست جمهوری وقت، نامه می‌نویسد که این اسناد هزینه سه هزار میلیاردی است که در زمان شما انجام شده است. اگر تائید می‌کنید به عنوان هزینه تائید شده در حساب شهرداری منظور کنیم با کمال تعجب آقای قالیباف جواب نمی‌گیرد و در ارتباط با آن نامه از الفاظ دیگری استفاده می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید از ابتدا مشکلات مختلف بررسی می شد، گفت: وقتی برخورد در زمانش درست انجام نمی‌شود به رویه تبدیل خواهد شد و سه هزار میلیارد به 69 هزار میلیارد تبدیل می‌شود.

فرافکنی به جای پاسخگویی/ حساسیت گزینشی نسبت به فساد

وی در رابطه با اینکه چرا پس از انتشار اخبار از شهردار اسبق، حواشی از شهرداری کنونی جایش را می‌گیرد؟ گفت: برخی افراد به جای سالم‌سازی، پاسخ‌گویی درست و قانون‌مند به فرافکنی، تهمت و افترا دست می‌زنند، شاهد بودیم آقای حناچی یکی از آیات قرآن را تلاوت می‌کنند، این چه ایرادی دارد؟

امانی عنوان کرد: وقتی پاسخ منطقی و قانون‌مند باشد طبیعتا به فضاسازی و جوسازی نیاز نیست. در افکار عمومی این گونه است هر کسی با فساد، ریشه‌ای برخورد کند مورد تهاجم قرار می‌گیرد.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که بدهی‌ها و تخلفات به قوه قضائیه ارجاع شده یا خیر؟ گفت: تخلفات قانونی با بدهی‌ها متفاوت است. وقتی برای کوچکترین مسئله مانند شورایاری‌ها سازمان بازرسی کل کشور تا دقیقه آخر و حتی زمان برگزاری انتخابات حساس بوده، چرا این پرونده‌ها را به نهاد بالا دستی خود نفرستاده است؟ قطعا بخشی از پرونده تخلفات از جمله گزارش حسابرسی تخلفات قانونی بوده که مستنداتش باید به قوه قضائیه ارجاع شود.

قوه قضائیه پاسخگو باشد/ گردش آزاد اطلاعات راه حل برون رفت از وضع موجود

امانی در ادامه با اشاره به لزوم برخورد با فساد اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه بحث فساد اقتصادی  نیاز به عزم و اراده جدی دارد. از ابتدا وقتی بحث فساد می‌شد، داد می‌زدند آبروی نظام در خطر است در نتیجه به امروز رسیدیم. اگر عزم و اراده نباشد کسانی که منابع مالی و رسانه در اختیار دارند امروزه شبکه‌های رسانه‌ای هم در اختیار دارند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: باید ریاست محترم قوه قضائیه پاسخگو باشد. وقتی بحث مبارزه با فساد بسیار جدی است فرآیند و تمهیدات مبارزه با فساد، گردش آزاد اطلاعات است. وقتی مردم قبول می‌کنند  که عزم و اراده با جدیت وجود دارد که تنها سخنرانی نباشد باید بسترسازی و گردش آزاد اطلاعات صورت بگیرد. در نتیجه خبرنگاری که چهار تا عکس منتشر می‌کند، احکام طویل مدت گرفته که این امر منافات با عزم و اراده رئیس قوه قضائیه دارد.

امانی در پایان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی دقیق و افشای فساد باید مورد حمایت قانون باشد نه اینکه این افراد مورد غضب قانون و قهر قانون باشند که این دوگانه و تضاد است و شهرداری هم مستثنی از این امر نیست. طبیعتا شبکه رانتی منافع‌شان با یکدیگر فرقی ندارد و در کل شئونات منافع مشترک دارند. بحث فساد و رشوه دامن کشور را گرفته، فرقی ندارد چه نوع مدیریتی اعم از شهری یا ملی باشد. یک شبکه در هم تنیده است و باید فکری برای آن شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز