این پای مصنوعی جدید زمین را حس می‌کند

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۹:۴۰:۱۹
کد خبر: ۸۹۶۶۴۱
این پای مصنوعی جدید زمین را حس می‌کند
محققین موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich) موفق به ساخت پای مصنوعی با حس لامسه شدند. در این پروتز حسگرهایی تعبیه شده که حرکات مفصل زانو و فشارهای کف پا را شبیه سازی می کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تیم مذکور با گذاشتن سنسور و الکترود در یک پای مصنوعی معمولی کاری کرده اند تا فرد با پوشیدن آن حرکت های زانو و فشار کف پا را حس کند. تاکنون این پروتز توسط دو فرد که پای آنها از زانو به بالا قطع شده مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج رضایت بخش اعلام شده است.

پژوهشگران برای آزمایش سنسورها از پای مصنوعی شرکت Ossur استفاده کرده اند که از پردازنده و سنسور در مفصل زانو بهره می برد. آنها یک کفی با چندین سنسور را به کف پای مصنوعی متصل کردند. این سنسورها فشارهای زمین را در قالب سیگنال از طریق بلوتوث به طور لحظه ای به کنترلری که در مفصل زانو تعبیه شده ارسال می کنند.

 

الگوریتم های کنترلر سیگنال ها را به سیگنال های نورونی تبدیل کرده و آنها را به ایمپلنت کوچکی در عصب درشت نی در پشت ران فرد می فرستند. مغز این سیگنال ها را به عنوان فشار به زانو و پا پردازش کرده و فرد کم توان حس می کند پا متعلق به اوست.

پژوهشگران می گویند پای مصنوعی حس دار آنها سبب می شود افراد کم توان با سرعت و اعتماد به نفس بیشتری راه رفته و کمتر خسته شوند.

پژوهشگران برای کم کردن درد فانتوم یا فانتوم لیمب (phantom limb pain)، ایمپلنت مخصوصی را در عصب درشت نی قرار داده اند که با شبیه سازی های الکتریکی منجر به کاهش درد چشمگیر پس از چند دقیقه استفاده از این پای مصنوعی شده است. البته فعال کردن این ایمپلنت باید در محیط آزمایشگاه انجام گیرد.

پژوهشگران موسسه فناوری فدرال زوریخ امیدوارند با انجام آزمایشات بیشتر پای مصنوعی حس دار آنها به یک محصول تجاری تبدیل شده تا معلولین بیشتری از آن بهره مند شوند.

نظر شما