مهم ترین اخبار اجتماعی هفته:

برگزاری مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعای حسینی در سراسر کشور/ کشف تخمه ژاپنی با مغز تریاک/ ریزش دیوار بتنی در کربلا/ درخواست تحریم حناچی از سوی سفیر آمریکا در آلمان/ پوشش بیمه‌ای درمان ۳۰۰۰ معتاد از مهرماه

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۱۲:۱۲:۵۳
کد خبر: ۸۹۶۸۱۴
برگزاری مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعای حسینی در سراسر کشور/ کشف تخمه ژاپنی با مغز تریاک/ ریزش دیوار بتنی در کربلا/ درخواست تحریم حناچی از سوی سفیر آمریکا در آلمان/ پوشش بیمه‌ای درمان ۳۰۰۰ معتاد از مهرماه
در این گزارش مهم‌ترین اخباری که طی هفته گذشته در رسانه ها منتشر شده است را با هم خواهیم خواند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی هفته ای که گذشت رسانه های حوزه اجتماعی اخبار مختلفی منتشر کردند که از آن جمله می توان به برگزاری مراسم عزاداری حسینی در سراسر کشور، ریزش دیوار بتنی در کربلا همزمان با عاشورای حسینی، سفر شهردار تهران به برلین و درخواست تحریم حناچی از سوی سفیر آمریکا و نامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رئیس قوه قضائیه اشاره کرد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می پردازیم.

برگزاری عزاداری عاشورا و تاسوعای حسینی در سراسر کشور

18 و 19 شهریور ماه مصادف با عاشورا و تاسوعای حسینی بود و عزاداران در سراسر ایران طی مراسمات با شکوهی واقعه کربلا را پاس داشتند. در این میان همه دستگاه های مختلف از جمله آتش نشانی، اورژانس و سایر دستگاه های خدماتی دوشادوش عزاداران به ارائه خدمات پرداختند تا این مراسم با شکوه تر از همیشه برگزار شود.  مراجعه 4 هزار شهروند تهرانی به مراکز اهدای خون در تاسوعا و عاشورای حسینی،  راه اندازی کمپین های حفاظت از محیط زیست در جریان مراسم عزاداری، ارائه نذری به ایتام و مستضعفین، برگزاری آئین های محلی در شهرها و روستاهای کشور از جمله آیین گل مالی لرستانی ها و حضور بیش از 1200 جهانگرد در یزد برای دیدن مراسم عزاداری از جمله مهم ترین اتفاقات این روزها بود. همچنین در روز عاشورا  قلب پسر 9 ساله یزدی برای پیوند به پسر 9 ساله تهرانی پیوند داده شد که این عمل با موفقیت صورت گرفت.

ریزش دیوار بتنی در کربلا همزمان با عاشورای حسینی

ریزش دیوار در صحن حرم سیدالشهداء در باب الرجاء کربلا سبب کشته و زخمی شدن برخی از زائرین شد. به گفته حاضران در حرم مطهر امام حسین، سقوط یک دیوار بتنی در باب الرجاء مقابل حسینیه تهرانی در نزدیک باب القبله حرم مطهر امام حسین حادثه آفرید. برخی آمارهای غیر رسمی تعداد کشته شدگان در این حادثه را بیش از ۳۱  نفر و زخمی شدن را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده اند.   همچنین برخی منابع از کشته شدن یک زائر ایرانی خبر دادند که هنوز مورد تائید مقامات رسمی قرار نگرفته است. از سوی دیگر معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت از زخمی شدن ۷ تن از زائران ایرانی در میان حادثه دیدگان کربلا خبر داد که به صورت سرپایی مداوا شده اند.

این دیوار بتنی بدلیل حضور تعدادی از افراد در بالای آن برای تماشای مراسم موسوم به رکضه طویریج (دویدن طویریج) از تعادل خارج شد و روی دیگر زائران حاضر در محل سقوط کرد.

علی جمشیدیان از اصفهان، محمدباقر حائری از قم و محمد یوسفی از قم جز مصدومان حادثه کربلا بودند که در بیمارستان بستری و پس از یک روز مرخص شدند.

سفر شهردار تهران به برلین و درخواست تحریم حناچی از سوی سفیر آمریکا

شهردار تهران دوشنبه شب گذشته در راس هیاتی از شهرداری و محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران وارد وین شد. او در این سفر علاوه بر شرکت در اجلاس بین المللی رهبران شهرهای جهان با مدیرکل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و برخی مسئولان محلی شهر وین ملاقات کرد.

به گفته برخی منابع آگاه حناچی از فرصت ملاقات با همتای برلینی خود استفاده کرد تا  درباره حضور شرکت ها، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی آلمان در طرح های شهری و عمرانی تهران رایزنی کند. 

این در حالی است غلامحسین محمدی از  درخواست تحریم پیروز حناچی شهردار تهران از سوی سفیر آمریکا در آلمان خبر داد. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره درخواست تحریم پیروز حناچی شهردار تهران از سوی سفیر آمریکا در آلمان نوشت:"سفیر آمریکا در آلمان در آستانه ورود حناچی به برلین خواستار تحریم وی شد. پیش بینی شده بود آمریکا از سفر موثر شهردار تهران به اروپا با وجود تحریم‌ها و فشار حداکثری بر دولت و ملت ایران از عصبانی است. دیدار‌ها و گفتگو‌ها حاکی از اراده اروپایی‌ها برای کار جدی با شهر تهران است.

نامه وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به رئیس قوه قضائیه

"محمد شریعتمداری " وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در نامه ای به حجّت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضائیه درپی انتشار خبر صدور احکام سنگین برای برخی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تاکید کرد : از مداخله سریع شما در پرونده کارگران هفت تپه تشکر می کنم ، اعتراض حق کارگران است و آمادگی داریم برای مسائل کارگری کمیته مشترک تشکیل دهیم.

متن این نامه به شرح زیر است : 

انتشار خبر صدور احکام سنگین برای برخی کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه  شوک افرین بود و بر همین اساس در جلسه صبح امروز هیأت وزیران  مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیته ای سه نفره مرکب از وزیر دادگستری ، معاون حقوقی رئیس جمهور و اینجانب موضوع را پیگیری کند.

خوشبختانه مطلع شدیم حضرتعالى با مداخله ای بجا و به موقع دستور تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه به این احکام را صادر فرمودید . 

مسلم ان است که با توجه به فشارهای زاید الوصف بدخواهان ایران و نظام سلطه که بویژه در تحمیل تحریم های ظالمانه متبلور است و خصوصاً با توجه به سخنان رهبری معظم انقلاب که فرمودند:"کارگردر امتحان بزرگ دوران انقلاب و دوران دفاع مقدس نشان داد که از بن دندان دارای وجدان دینی و وجدان ملی است " ضرورت دارد  رویکرد منصفانه و مشفقانه با مسایل و اعتراضات کارگران ( که حق آنان است ) در دستور کار همه ما متولیان امر قرار گیرد. 

در همین چارچوب ضمن تشکر  از مداخله سریع حضرتعالی، اینجانب به عنوان مسئول دستگاه متولی تنظیم روابط کار اعلام آمادگى مى کنم در کمیته ای مشترک در کلیه موارد مشابه نظر کارشناسی دستگاه متبوع را نسبت به مسایل کارگری اعلام نموده ، تا یکی از مستنداتی باشد که مبنای تصمیم و قضاوت قرار گیرد.

کشف تخمه ژاپنی با مغز تریاک

فردی که با جاسازی موادمخدر در مغز تخمه ژاپنی قصد انتقال آن به خارج از کشور را داشت، دستگیر شد.  مدتی قبل ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر تهران از طریق منابع خبری و انجام اقدامات اطلاعات از قصد فردی برای قاچاق موادمخدر به خارج از کشور با خبر شده و رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قراردادند. با تحقیقات ماموران مشخص شد که گزارش واصله به پلیس مبارزه با موادمخدر صحت داشته و به همین دلیل با دستور مقام قضایی اقدامات ماموران برای دستگیری این فرد آغاز شد و ماموران با رصد اطلاعاتی و مخفیگاه متهم، وی را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند. همچنین در بازرسی از مخفیگاه وی بیش از دو کیلوگرم تخمه ژاپنی که داخل مغزش تریاک جاساز شده بود، کشف و ضبط شد.

متهم دستگیر شده نیز پس از انتقال به مقر انتظامی تحت بازجویی قرار گرفت و اقرار کرد که با یک تیغ موکت بری تخمه‌های ژاپنی را باز کرده و به جای مغزش تریاک قرار داده و دوباره آن را بسته است. این فرد ادعا کرد که قصد داشته تا این مواد را به خارج ازکشور منتقل کند که پیش از هر اقدامی دستگیر شد.

انتشار یک کلیپ در فضای مجازی درباره برداشتن نام شهدا از معابر و پاسخ شهرداری تهران

 فیلمی در فضای مجازی در مورد برچسب‌گذاری عنوان شهید بر تابلوی نام کوچه‌ها دست به دست شد که غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در حساب توییتری خود نوشت: "از چند روز پیش در فضای مجازی کلیپی با هشتگ «نشان ابدی» دست به دست می‌شد که فردی (ان‌شاءالله با نیت خیر) در منطقه ۱۲ تهران اقدام به برچسب‌گذاری عنوان مقدس شهید بر تابلوی نام کوچه‌ها می‌کرد و این گونه در ماه خون و قیام وظیفه مسئولان خاطی را رأسا انجام می‌داد. واقعیت این است که عکس شهدا را می‌بینیم، اما عکس شهدا عمل می‌کنیم. چه کسانی از این پروژه که متأسفانه مدتی است آغاز شده، سود می‌برند؟ طبق استعلام رسمی و محلی، این اسامی اصولا نام شهدا نیستند و جهت استحضار شهروندان، با تأکید شهردار تهران از تاریخ ۲۰ مردادماه به مناطق شهرداری دستور بررسی کلیه معابر شهر تهران و رفع و اصلاح اشکالات احتمالی در حک نام شهدای عزیز صادر شده و تاکنون حتی کمترین مغایرت‌ها رصد و اصلاح شده است. ملت ایران مدیون خون پاک شهیدان است و این کمترین خدمت ما است."

مستمری همسر فوت شده پس از ازدواج مجدد قطع نمی شود

قائم مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کرده است که براساس قوانین موجود خانمی که همسرش فوت شده است می‌تواند پس از ازدواج مجدد همچنان مستمری همسر فوت شده‌اش را دریافت کند.

پوشش بیمه‌ای درمان 3000 معتاد از مهرماه

سردار منتظرالمهدی ، سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر از پوشش بیمه‌ای درمان برای سه هزار معتاد در کشور خبر داد  و گفت: با پیگیری‌های مکرر ستاد مبارزه با موادمخدر و همکاری سازمان بیمه سلامت، بیمه درمان برای سه هزار نفر معتاد در کشور از مهرماه سال‌جاری برقرار می‌شود.

نظر شما