نابب رئیس کمیسون اجتماعی مجلس:

ارائه مجدد طرح «کودک همسری» پس از رفع نواقص/ مردم قانون را اجرا نمی‌کنند

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۵:۱۸:۱۰
کد خبر: ۸۹۷۴۳۹
ارائه مجدد طرح «کودک همسری» پس از رفع نواقص/ مردم قانون را اجرا نمی‌کنند
نابب رئیس کمیسون اجتماعی مجلس گفت: طرح «کودک همسری» پس از پایان زمان قانونی و رفع نواقص مجددا ارائه خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با توقف طرح «کودک همسری»، ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در ایران همچنان ممنوعیت قانونی ندارد و لایحه افزایش این سن در ۱۶ سال به بن‌بست خورده است.

در تازه‌ترین یادآوری این طرح در دوم اردیبهشت ماه سال جاری، نماینده اردبیل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در نطق میان دستور، ثبت ۴۳هزار ازدواج در سن ۱۰ الی ۱۵ سال را افت شاخص‌های انسانی و نشانه فقر در آموزش همگانی و تنزل در رفاه عمومی خواند. هرچند که سخنگوی قضایی مجلس در همان جلسه در موجه دانستن ازدواج دختربچه‌ها به مادر بزرگش استناد کرد که در ۹ سالگی شوهر کرد و مشکلی نداشت!

این در حالی است که سرشماری‌های سال ۹۵ مرکز آمار ایران حاکی از وجود ۱۰ میلیون و ۹۳۰ هزار دختر زیر 18 سال در ایران است که چهار میلیون و ۳۸۱ هزار نفر ۱۰ تا ۱۸ سال سن داشتند. این در حالیست که طبق همین آمارها ۸/۵ درصد این تعداد (۳۷۳ هزار نفر) همسردار، دو صدم درصد (۹۴۲ نفر) بر اثر فوت همسر و ۱۶صدم درصد (حدود ۷ هزار نفر) بر اثر طلاق بدون همسر هستند.

براساس آمارهای همان سال خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، زنجان و خراسان شمالی در صدر استان‌هایی قرار دارند که کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در آنها ازدواج می‌کنند. میانگین سالانه کودک همسری در خراسان رضوی ۶ هزار مورد، آذربایجان شرقی ۴هزار مورد و خوزستان ۲هزار و ۵۰۰ مورد عنوان می‌شود.بعلاوه در سال ۹۶ استان زنجان با بیش از ۳۶هزار ازدواج زیر ۱۴ سال پیشگام کودک همسری بوده است.

برهمین اساس کودک همسری به عنوان یک آسیب اجتماعی و فقر فرهنگی در عصر حاضر شناخته می شود که از مهمترین آسیب‌های آن می‌توان به زنانه شدن فقر، گسترش خشونت، خیانت، طلاق، افسردگی، ترک تحصیل، انزوای اجتماعی و فرار از خانه و غیره اشاره کرد. بعلاوه جدایی ناگهانی از دنیای معصومانه کودکی، مشکلات زایمان زودهنگام، ناتوانی در اداره زندگی و نگهداری فرزند و پیامدهای روانی و جسمی نیز از دیگر معضلات این شکل از ازدواج است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: ازدواج کمتر از 13 سال باطل است

جمعه گذشته 22 شهریور ماه آیت‌الله مکارم شیرازی، یکی از مراجع عظام تقلید، ازدواج کمتر از 13 سال را باطل اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه در گذشته این اجازه به اولیاء داده می‌شد که حتی برای صغیر همسری انتخاب کنند و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شد ولی در عصر و زمان ما عملا ثابت شده که این ازدواج‌ها به مصلحت دخترها و پسرها نیست، گفت: این شکل از ازدواج‌ها فساد به همراه خواهند داشت و با توجه به اینکه غبطه و مصلحت باید رعایت شود این‌گونه ازدواج باطل است و اعتباری ندارد.

ارائه مجدد طرح «کودک همسری» پس از پایان زمان قانونی و رفع نواقص

در این رابطه با سهیلا جلودارزاده، نایب رئیس کمیسون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با ارائه مجدد طرح کودک همسری و برنامه‌های پیش رو به گفت‌وگو نشستیم.

جلودارزاده با بیان اینکه مطرح کردن این طرح در مجلس مستلزم بررسی زمان قانونی است، گفت: برای بررسی مجدد این طرح باید ابتدا مشکلات موجود در طرح گذشته را بررسی کرد و در زمان درست به مجلس ارائه داد.

او با اشاره به فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی مبنی بر اینکه ازدواج کودکان کمتر از 13 سال باطل است، عنوان کرد: فتوای ایشان برای مقلدان محترم است و از طرفی گفته ایشان، همان دغدغه‌ای است که چندی پیش در مجلس مطرح شد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: علاوه بر تمام آنچه که در رابطه با کودک همسری عنوان می‌شود، مسائل شرعی نیز در این آسیب دخیل است، به شکلی که دختر و پسر 13 ساله هنوز بالغ نشده تا بتواند از نظر روحی و روانی تصمیمات لازم را برای زندگی و آینده خود بگیرد.

بسیاری از مناطق کشور قانون را اجرا نمی‌کنند

نایب رئیس کمیسون اجتماعی مجلس در رابطه با ازدواج زودهنگام دختران گفت: سن جنسی دختران عموما از 13 سالگی آغاز می‌شود. با توجه به این موضوع  ازدواج زیر این سن نیازمند کسب تکلیف و نامه قانونی از دادگاه است تا بتواند حکم اجرایی بگیرد. این درحالی است که متاسفانه در بسیاری از استان‌ها و مناطق کشور این قانون اجرایی نمی‌شود.

او سن 13 سال و پائین‌تر از آن را برای ازدواج دختران نادرست دانست و توضیح داد: دختران در سنین 13 سال تازه وارد سن بلوغ شده‌اند و از همین رو در مرحله‌ای بسیار حساس به لحاظ روحی و جسمی قرار دارند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که تعقل لازم را برای تصمیم گیری آینده نداشته و اگر از مشاوران ازدواج هم راهنمایی بگیرند حرف‌ها و دغدغه‌هایشان به دلیل تفکرات و احساسات زودگذر تائید نخواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز