وقتی لوکیشن فیلم، خانه‌های تاریخی را به دردسر می‌اندازد

صدمه به خانه تاریخی به بهانه استفاده برای لوکیشن فیلم ممنوع!/ به زودی مرمت خانه وثوق‌الدوله آغاز خواهد شد

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۱:۵۳:۰۵
کد خبر: ۸۹۸۲۰۲
مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با بیان اینکه مداخله بدون مجوز در خانه‌های تاریخی ممنوع است، گفت: خانه وثوق‌الدوله که در اختیار وزارت ارتباطات است به زودی مرمت خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، ساخت فیلم‌های موفق در خانه‌های تاریخی سبب شده این مراکز به مردم معرفی شود و حفاظت از آنان اهمیت بیشتر پیدا کند چراکه هویت دو چندان پیدا خواهد کرد که از این میان می‌توان به خانه اتحادیه (لوکیشن فیلم دایی جان ناپلئون) و خانه وثوق‌الدوله (لوکیشن سریال شهرزاد)، اشاره داشت. این رویداد فرهنگی اهمیت خانه‌ها را نسبت به سایر بناهای میراثی دوچندان می‌کند و جامعه نسبت بدان حساسیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

با وجود همه مزایایی که قرار گرفتن لوکیشن‌های فیلم در این خانه‌ها دارد اما فرآیند ساخت فیلم خود سبب آسیب جدی به برخی از این سرمایه‌های میراثی خواهد شد و عوامل فیلم ممکن است به در و دیوار و سقف این خانه‌ها صدمه وارد کند. در این رابطه این سوال مطرح است که وزارت میراث فرهنگی چه دستورالعملی برای مقابله با آسیب خانه‌های تاریخی به دلیل استفاده به عنوان لوکیشن فیلم دارد و آیا به این دست موارد ورود پیدا خواهند کرد؟

خانه بزرگ آقا در سریال شهرزاد، از جمله خانه‌های تاریخی است که سقف و در و دیوارش مورد آسیب قرار گرفته است. سیدهادی احمدی روئینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به نظارت وزارت میراث فرهنگی بر خانه‌های تاریخی از شکایت قضایی در صورت صدمه به خانه‌های تاریخی برای ساخت فیلم خبر داد.

استفاده از خانه‌های تاریخی برای لوکیشن فیلم را به رسمیت می‌شناسیم

احمدی روئینی با بیان اینکه استفاده از خانه‌های تاریخی برای لوکیشن فیلم مانند هر استفاده مجاز دیگری را  به رسمیت می‌شناسیم، گفت: دستورالعمل حفظ و حراست از خانه‌های تاریخی که برای لوکیشن در نظر می‌گیرند در مقایسه با سایر خانه‌ها برابر است.

او با تاکید بر این که استفاده از لوکیشن برای فیلم‌ها در بنای تاریخی دو نوع است، اظهار کرد:  بنایی که ثبت میراث فرهنگی است باید از میراث فرهنگی اجازه بگیرند و نظارت یگان و کارشناس ما در تمام این فرآیند وجود دارد. خیلی از فیلم‌ها و سریال‌ها در کاخ‌های پهلوی ضبط می‌شود با حضور میراث است و مطمئنا  نظارت کامل وجود دارد.

تشکیل پرونده قضایی علیه مالکان متخلف

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اضافه کرد: گاهی بنای ثبتی در اختیار شخص و یا بخش خصوصی است و بدون اطلاع به میراث فرهنگی اقداماتی انجام می‌دهند. کسی که مالک است موظف بوده که از آن نگهداری کند.

احمدی روئینی در ادامه تصریح کرد: نوع دیگر این است که مطلع نمی‌شویم اقدامی انجام داده‌اند. برخی مواقع کاروانسرایی داریم که در آن فیلم جنگی بازی شده و تیراندازی صورت گرفته است. هر یک مدل خاص خود را دارد. معمولا اگر اثر ثبتی باشد و به ما اطلاع ندهند علیه‌شان پرونده قضایی تشکیل می‌دهیم.

او تاکید کرد:  گاهی خانه‌ای در اختیار میراث فرهنگی نیست نظیر خانه‌های ثبتی که در اختیار شهرداری و یا وزارتخانه‌ای باشد. مواردی داریم که نامه‌نگاری و کار حقوقی انجام داده‌ایم. باید عنوان کنم چندین پرونده حقوقی علیه واحدهای مختلفی وجود دارد.

مداخله بدون مجوز در خانه‌های تاریخی ممنوع/ شکایت علیه برخی واحدهای نظامی برای عدم حفاظت از آثار تاریخی

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اضافه کرد: مواردی داریم که علیه شهرداری‌ها، نهادهای غیردولتی مانند واحدهای نظامی و وزارتخانه‌ها شکایت داشتیم چراکه مداخله بدون مجوز صورت گرفته است. بدترین حالت تخریب است اما در خوشبینانه‌ترین حالت استفاده‌ای است که مورد صدمه قرار گرفته که جبران صدمه باید صورت بگیرد.

او با بیان اینکه جبران صدمه به خانه‌های میراثی صرفا مالی نیست، گفت: این جبران با هزینه مالی است بدین صورت که برآوردی صورت می‌گیرد و خانه مرمت خواهد شد.

مالکیت با ثبت آثار ملی از بین نمی‌رود

احمدی تاکید کرد: مالکیت با ثبت آثار ملی از بین نمی‌رود و مالکیت همچنان قابل احترام است. منتهی اگر آثار تاریخی در اختیار دولت باشد به استناد اینکه قادر به نگهداری نیستند و بی‌توجه هستند این بناها را در داخل دولت می‌توان به وزارت میراث فرهنگی منتقل کرد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در پایان با اشاره به وضعیت خانه موسوم به بزرگ آقا گفت: خانه وثوق‌الدوله در اختیار وزارت ارتباطات است. حتما پیگیری می‌شود و نباید به خانه صدمه‌ای وارد شود و اگر برای این بنا اتفاقی بیفتد، خسارات جبران خواهد شد. ضمن اینکه کل هزینه‌های آن خانه را آقای وزیر با روی گشاده تقبل کرده‌اند اما مرمت آن هنوز آغاز نشده است. پیگیری و مکاتبه مجدد برای آن صورت خواهد گرفت.

عکس: ایسنا

1463501618288_10-th3

1463228612286_19-th3

1463228611397_12-th3

1463228610617_08-th3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز