واکاوی تاثیرمخرب شبکه‌های اجتماعی در رواج عروسی‌های لاکچری و پرهزینه

ازدواج پوشالی با الگوی «اینستاگرام»

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۱۵:۴۰:۰۹
کد خبر: ۸۹۸۷۳۶
ازدواج پوشالی با الگوی «اینستاگرام»
شاید کمی دور از ذهن و غیرقابل باور به نظر برسد، اما کم نیستند آدم‌هایی که به خاطر«اینستاگرم» سفر می‌روند، وسایل جدید می‌خرند، مهمانی‌های اعیانی می گیرند و خلاصه هر کاری می‌کنند که چند عکس خوب و دهان پرکن برای انتشار در «اینستاگرام» داشته باشند و بتوانند از این طریق رخنمایی کنند.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تاسف‌انگیز اینکه حالا پای همین داستان تلخ به مراسم ازدواج هم کشیده شده است. عروس و دامادی که با سختی توانسته‌اند وام ازدواج بگیرند، حاضرند همه مبلغ وام را هزینه کنند تا عکس‌های عروسی‌شان شبیه فلان مراسم عروسی باشد که به اعتقادشان خیلی خاص و «لاکچری» برگزار و در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.

نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی بخصوص «اینستاگرام» در جامعه موجب شده تجمل‌گرایی افراطی در مراسم عروسی، ریشه بدواند. انتشار تصاویر مختلف از عروسی‌های فانتزی در این شبکه اجتماعی، خیلی از عروس و دامادها را وسوسه می‌کند که همین شکل از مراسم پرخرج عروسی را الگوبرداری کنند؛ حتی اگر این کار برایشان به قیمت گرفتن قرض و وام های سنگین در سال‌های اول ازدواج تمام شود.

در این بین، چشم و هم‌چشمی هم باعث شده محیط «اینستاگرام» فضایی برای فخر فروشی در مراسم عروسی باشد. اینکه عروس و داماد چه لباسی می‌پوشند، سالن عروسی‌شان چقدر بزرگ و شیک است و چند نوع غذا برای مهمانان تدارک دیده اند، هر کدامشان به تصاویر اینستاگرامی برای چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است.

این محتواهای فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و بویژه «اینستاگرام»، خیلی از زوج‌های جوان را به سمت عروسی‌های به قول خودشان «شاهانه و لاکچری» تحریک می‌کند تا نشان بدهند از بقیه عروس و دامادهای فامیل و آشنا، چیزی کم ندارند و حتی از آنها سرتر هستند!

اینستاگرام؛ ابزاری برای ترویج مصرف گرایی

اینکه بگوئیم هر مراسم عروسی پرخرجی به دلیل ضریب نفوذ بالای اینستاگرام در جامعه اتفاق می‌افتاد، تحلیل درستی نیست، اما قطعا شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، نقش انکارناپذیری در رواج عروسی‌های پر زرق و برق و البته پرهزینه دارد.

لیلا امیرانی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده، نیز به بحث نقش شبکه‌های اجتماعی در رواج عروسی‌های لاکچری می‌پردازد و می‌گوید: در گذشته اغلب مراسم عروسی به شکل کاملا  ساده برگزار می‌شد و اتفاقا ساده بودن این مراسم برای عروس و داماد و خانواده آنها یک امتیاز مثبت به حساب می‌آمد. خانواده‌های عروس و داماد هم کاملا حواس‌شان بود که هزینه‌های عروسی برای زوج‌های جوان خیلی زیاد تمام نشود و حتی در برخی شهرهای ایران، هنوز هم این رسم وجود دارد که خانواده عروس و داماد، کل هزینه مراسم عروسی را تقبل می کنند تا فشار مالی به زوج های جوان نیاید، اما با رواج شبکه‌های اجتماعی مثل «اینستاگرام» از این فرهنگ موثر در حال فاصله گرفتن هستیم و مصرف گرایی و هزینه‌تراشی‌های بی‌مورد به یک ارزش مهم در خیلی از مراسم عروسی تبدیل شده است.

او تاکید می‌کند: در واقع، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی مشابه به ابزاری برای ترویج مصرف گرایی در جامعه تبدیل شده‌اند. این میل به مصرف‌گرایی برای نمایش در شبکه‌های اجتماعی، فقط یک نمونه بارزش در برگزاری مراسم پر خرج عروسی دیده می شود و این زوج‌ها معمولا بعد از عروسی هم به شکل‌های دیگری در دام تبلیغات مصرف‌گرایی می‌افتند.

زوج‌هایی که فقط به دنبال تحسین دیگران هستند

مدیریت هزینه‌های مراسم عروسی، یک هنر است که باید این هنر از سوی بزرگترها به زوج‌های جوان آموزش داده شود، اما این روزها برخی والدین نه تنها با برگزاری مراسم عروسی گرانقیمت مخالفت نمی‌کنند، بلکه خودشان هم با عروس و داماد، همصدا می شوند و برگزاری مراسم های پرهزینه را نوعی دستاورد و موفقیت برای زوج‌های جوان‌شان می دانند.

امیرانی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده، نیز خاطرنشان می‌کند: اصرار برای داشتن عکس‌های ویژه عروسی جهت نمایش دادن در اینستاگرام، می‌تواند از کمبود اعتماد به نفس زوج‌های جوان هم نشات بگیرد. عروس و دامادی که برای حرف مردم، بهای زیادی قائل هستند و حاضرند هر کاری انجام بدهند تا تائید و تحسین دیگران را برانگیزند، قطعا از شخصیت مستقل و قوی برخوردار نیستند و در آینده هم زندگی زناشویی آنها تحت تاثیر همین کمبود اعتماد به نفس خواهد بود.

او یادآور می‌شود: وقتی عروس و داماد به‌جای تلاش برای داشتن آینده‌ای بهتر، همه فکر و ذکرشان این می‌شود که عکس‌های جذاب‌تری از مراسم عروسی در اینستاگرام منتشر کنند و برای این کار حاضرند هر هزینه‌ای را به جان بخرند، این زوج‌ها به نوعی تلاش دارند تا نقاط ضعف شخصیتی و رفتاری خود را پشت عکس‌های تجملی از مراسم عروسی پنهان کنند، بنابراین رفتار چنین زوج‌هایی نباید الگویی برای سایر عروس و دامادها باشد. واقعیت این است که برگزاری مراسم عروسی پرهزینه به دوام و بقای یک ازدواج کمکی نمی‌کند و چه بسا با افزایش فشار مالی ناشی از این‌گونه مراسم، زمینه برای بروز اختلاف و درگیری بین عروس و داماد نیز ایجاد شود.

از جهیزیه‌های برند تا آرایش‌های میلیونی

این روزها در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص در اینستاگرام، صفحات مجازی زیادی وجود دارد که از خرید لباس عروسی تا تهیه جهیزیه‌های مجلسی را تبلیغ می‌کند. حتی صفحات مجازی متعددی وجود دارد که آرایش‌گاه‌ها و مزون‌های لباس عروس چند میلیونی را پیشنهاد می کند.

از سوی دیگر مراسم عروسی و متعلقات آن به یکی از بازارهای داغ در اینستاگرام تبدیل شده که خیلی‌ها تلاش می‌کنند از این بازار میلیونی، سهم بیشتری به دست بیاورند. اینکه زوج‌های جوان تحت تاثیر این فضاهای بازاری قرار نگیرند، نیازمند آموزش و اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها و سایر نهادهای فرهنگ‌ساز است تا تبلیغات در اینستاگرام به خالی شدن جیب زوج‌های جوان ختم نشود.

همچنین شاهدیم که انواع و اقسام جهیزیه‌های میلیونی هم در اینستاگرام تبلیغ می‌شود و یا حتی گاهی برخی زوج‌های جوان، تصاویر اینستاگرامی از جهیزیه‌های گرانقیمت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اینکه زوج‌های جوان احساس کنند که آنها هم باید حتما شبیه همین جهیزیه‌های برند را بخرند و برای این کار به آب و آتش بزنند، یک خطای شناختی بزرگ در ابتدای مسیر زندگی مشترک است که می‌تواند سال‌ها تبعات مالی و روانی برای زوج‌های جوان به همراه داشته باشد و گاه آنها مجبور شوند برای آن تاوان سنگینی بپردازند.

نظر شما