فراموش نشدن رؤیاها با این ویتامین

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۸:۴۷:۴۷
کد خبر: ۸۹۸۹۳۷
فراموش نشدن رؤیاها با این ویتامین
پژوهشگران دانشگاه آدلاید استرالیا در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که مصرف مداوم ویتامین ب ۶ درست پیش از خوابیدن، می‌تواند به بهبود توانایی افراد در به یادآوردن رؤیاهای خود کمک کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تحقیقات جدید دانشگاه آدلاید استرالیا نشان می‌دهند که اگر افراد پیش از خوابیدن مکمل ویتامین ب ۶ مصرف کنند، قادر خواهند بود تا رؤیاهایشان را به خاطر بسپارند.

دنهولم اسپی (Denholm Aspy) از اساتید دانشکده روانشناسی دانشگاه آدلاید در رابطه با اثر ویتامین ب ۶ بر حفظ رؤیاها در ذهن گفت: «بهبود توانایی افراد در به یادآوردن رؤیاهایشان درحالی‌که مکمل‌های ویتامین ب ۶ مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که داروی بی‌اثر و تلقینی استفاده کرده‌اند، قابل‌ملاحظه است.

در این پروژه تحقیقاتی یک‌صد شرکت‌کننده از سراسر استرالیا مکمل‌های ویتامین ب ۶ را با دوز بالا به مدت ۵ روز متوالی پیش از خواب مصرف کردند. اسپی درباره عوارض مصرف این ویتامین گفت: «ویتامین ب ۶ عوارض واضح و خاصی بر رؤیاها و یا رنگ رؤیاها نداشته و علاوه بر آن اثر خاصی نیز بر جنبه‌های الگوی خواب شرکت‌کنندگان ایجاد نکرده است. پژوهش‌های این پروژه نخستین تحقیقاتی است که در رابطه با اثرات مصرف ویتامین ب ۶ و دیگر ویتامین‌های گروه ب بر رؤیاهای افراد انجام‌شده است.»

در این تحقیقات، شرکت‌کنندگان ۲۴۰ میلی‌گرم ویتامین ب ۶ را دقیقاً پیش از خواب مصرف کردند. قابل‌ذکر است که این شرکت‌کنندگان پیش‌ازاین تحقیقات، به‌ندرت رؤیاهای خود را به یاد می‌آوردند اما آن‌ها اعلام کردند که پس از مصرف مداوم ویتامین ب ۶ این مشکلشان حل‌شده و پس از بیدار شدن، رؤیاهای خود را به یاد می‌آوردند.

مطلب پیشنهادی:

تومور مغزی و 8نشانه خاموش آن

یکی از شرکت‌کنندگان پس از اتمام پروژه مطالعاتی اظهار داشت: «به نظر می‌رسد که پس از مصرف این ویتامین‌ها رؤیاهایی که می‌دیدم واضح‌تر و واضح‌تر می‌شدند و راحت‌تر و بهتر می‌توانستم رؤیایی را که در خواب‌دیده بودم به خاطر بیاورم. علاوه بر آن کمتر پیش می‌آمد که بخش‌هایی از رؤیایم را از یاد ببرم.»

لازم به توضیح است که می‌توان ویتامین ب ۶ را از مصرف مواد مختلف به دست آورد. موادی چون غلات کامل، حبوبات، میوه‌هایی چون موز و آواکادو، سبزی‌هایی همچون اسفناج و سیب‌زمینی یا محصولاتی مانند شیر، پنیر، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، جگر و ماهی‌ها به‌طور طبیعی حاوی ویتامین ب ۶ هستند که می‌توانند میزان لازم این ویتامین بدن را تأمین کنند.

محققان با تأکید این مسئله که معمولاً مردم بیش از ۶ سال از زندگی خود را در خواب گذرانده و رؤیا می‌بینند، اهمیت حفظ رؤیا دیدن و به خاطر سپردن آن را یادآور شدند. اسپی تأکید کرد: «اگر ما بتوانیم رؤیاهایمان را واضح دیده و آن‌ها را کنترل کنیم، می‌توانیم زمان رؤیا دیدنمان را هم تعیین کرده و میزان آن را افزایش دهیم.» رؤیای واضح رؤیایی است که فرد در حال خواب از رؤیا دیدن خودآگاه بوده و می‌داند که آن اتفاق‌ها در خواب در حال وقوع است. این رؤیای واضح فواید بالقوه  بسیاری دارد.

به اعتقاد کارشناسان، می‌توان از رؤیای واضح دیدن برای غلبه بر رؤیاهای وحشتناک و کابوس‌ها، درمان فوبیا (ترس و انزجار ناشناس)، حل مشکل خلاقانه، بهبود مهارت‌های حرکتی و حتی کمک به توان‌بخشی از آسیب‌های فیزیکی استفاده کرد. برای داشتن رؤیاهای واضح، بسیار مهم است که به‌طور منظم رؤیاها را به خطر بسپاریم. پژوهش‌های انجام‌گرفته توسط این گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که ممکن است مصرف ویتامین ب ۶ یکی از راه‌های کمک به مردم در داشتن رؤیاهای واضح باشد.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آنلاین مهارت‌های ادراکی و محرکی (Perceptual and Motor Skills) منتشرشده و در دسترس پژوهشگران  قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز