توسعه مترو حومه تهران بر گردن دولت یا شهرداری؟

۱۳۹۸/۰۶/۲۹ - ۰۵:۵۵:۵۸
کد خبر: ۹۰۰۱۳۷
توسعه مترو حومه تهران بر گردن دولت یا شهرداری؟
مهاجرت به سمت حومه در پایتخت شدت گرفته است ولی زیر ساخت‌هایی مانند مترو برای تردد مردم کمتر در نظر گرفته شده اما سوال اساسی این است که چه کسی مسئول توسعه خطوط مترو تهران به سمت شهرهای اقماری بوده که بعضا در نقاط دور دست ایجاد شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با افزایش قیمت‌ها در پایتخت بسیاری از افراد به فکر مهاجرت به حومه و کار در تهران افتادند. گرچه این سبک سفر در تهران وجود داشته به‌طوری که جمعیت روز پایتخت در مقایسه با شب حدود 6 میلیون تفاوت دارد با این حال بنا به گفته متخصصان امر، حجم خروج از تهران شدت گرفته ولی آیا زیر ساخت‌های پایتخت و حومه برای عبور و مرور افراد مناسب است؟ شهرهای خوابگاهی مانند کرج سال‌های گذشته در حوالی پایتخت توسعه یافت و شهرهایی مانند پرند، اندیشه، پردیس و یا شهریار نیز همچون کرج میزبان شب کارکنان تهرانی است در حالی که زیرساخت‌هایی مانند مترو برای تردد هر روزه افراد کمتر در نظر گرفته شده و سوال اساسی این بوده که آیا ساماندهی مترو تهران به حومه بر عهده شهرداری‌هاست؟ آیا شهرداری‌ها آمادگی جا به جایی افراد را دارند؟ تا چه میزان برای شرایط مختلف خود را آماده کردیم؟

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران و محسن پورسیدآقایی، معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران، در این رابطه اظهار نظر کردند.

 

هاشمی رفسنجانی: ساخت مترو حومه بر گردن دولت/ تمام هزینه مترو پرند را دولت پرداخت کرده است

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های تهران  و حومه برای تردد افراد بر عهده شهرداری تهران است، گفت: مترو تهران به دو بخش تقسیم می‌شود که شامل تهران و حومه است. هزینه آنچه تهران و حریم تهران نام‌گذاری شده بر عهده شهرداری تهران بوده اما وقتی از حریم عبور می‌کنیم و به سمت شهرهای اقماری می‌رویم هزینه‌اش را همان شهر باید تقبل کند اما از آنجایی که شهرها دارای امکانات خاص نیستند تا بتوانند این هزینه را تقبل کنند، دولت باید کمک کرده و این هزینه‌ها را پرداخت کند.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که هزینه مترو کرج را چه کسی پرداخت کرده؟ عنوان کرد: هزینه مترو کرج نصف نصف بود و نیمی شهرداری تهران و نیمی دیگر را دولت تقبل کرد. همه متروها این‌گونه است که نیمی دولت می‌دهد اما هزینه مترو پرند را دولت پرداخت کرده است. اسم شرکت مترو، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه است. این که حومه کجا باشد مهم است. ما حومه را در مرز حریم در نظر می‌گیریم. از آنجا به بعد دولت و شهر مذکور باید  به میدان بیاید. هزینه مترو در کل کشور به صورت نصف نصف بر گردن دولت و شهرداری است.

 

پورسیدآقایی: شهرداری مسئولیتی در قبال مترو حومه ندارد/ وزارت راه خط مترو کرج را تحویل بگیرد

معاون شهردار تهران در این خصوص به خبرگزاری برنا گفت: مسئولیت قطارهای حومه‌ای در قانون و برنامه ششم به دولت یعنی وزارت راه واگذار شده و شهرداری تهران مسئولیتی در راه اندازی مترو حومه ندارد. به همین دلیل مجری خط حومه اسلامشهر به خود اسلامشهر منتقل شد و سایر خطوط حومه مثل پردیس یا سایر جاها را باید وزارت راه پیگیری کند.

محسن پورسیدآقایی در ارتباط با اینکه چرا ساخت مترو کرج بر گردن شهرداری تهران است؟ اظهار کرد: مترو کرج به دلیل اینکه از قدیم راه اندازی شده دست ماست که آن را هم پیشنهاد دادیم اگر مسئولیت قطارهای حومه‌ای به وزارت راه داده شده، خط را هم وزارت راه تحویل بگیرد و اداره کند چراکه خط حومه‌ای است نه خط مترو درون شهری.

او بیان کرد: وظیفه مترو تهران اداره شهر تهران است. ما از مردم تهران پول می‌گیریم که این شهر را اداره کنیم و طبیعتا نمی‌توانیم برای خارج تهران خرج کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز