گزارش؛

خداحافظی با دکه‌های روزنامه/ آیا سوپرمارکت‌ها جایگزین دکه‌های مطبوعاتی می شوند؟

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۱۰:۵۰:۲۶
کد خبر: ۹۰۰۶۲۰
خداحافظی با دکه‌های روزنامه/ آیا سوپرمارکت‌ها جایگزین دکه‌های مطبوعاتی می شوند؟
رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری مجوز جدید برای دکه‌های مطبوعاتی صادر نمی‌کند، گفت: ساختمان‌های تجاری زیادی در تهران خالی است و بهتر است به جای مجوز برای ایجاد دکه‌های جدید، از آن ساختمان‌ها استفاده شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکه‌های روزنامه فروشی سال‌هاست که در سراسر کشور وجود دارد و به عقیده برخی به جاذبه شهری تبدیل شده است. اینکه رهگذران هنگام عبور از کنار این دکه‌ها مشغول خواندن روزنامه می‌شوند خود به خود سبب افزایش فروش نشریات مکتوب خواهد بود با این حال به عقیده متولیان امر شهری، حضور دکه‌های روزنامه فروشی نمای بصری شهر را بر هم می‌زند و به همین دلیل دیگر مجوز برای دکه‌ای جدید صادر نخواهد شد. افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به عدم صدور مجوز برای دکه‌های روزنامه، تلویحا سوپرمارکت‌ها را جایگزین آنان دانست.

افزایش دکه‌های مطبوعاتی مساوی است با نارضایتی مردم!

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با سرنوشت دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر گفت:  سال‌هاست مجوزی برای ایجاد دکه‌های روزنامه فروشی داده نمی‌شود. افزایش تعداد دکه‌ها سبب نارضایتی مردم شده است چراکه این دکه‌ها در معابر هستند و سبب بر هم زدن منظر شهری می‌شوند.

حبیب‌زاده افزود: در مقطعی مجوز 1200 دکه گل فروشی و روزنامه فروشی داده شد بعد از اینکه با منظر شهری نامناسب مواجه شدند بلافاصله این مجوزها ممنوع شد اما برای افراد قبلی حقوق مکتسبه‌ای ایجاد شده است. آن افراد در قالب قراردادهایی که از قبل داشتند کار خود را ادامه می‌دهند اما قرار است قراردادها اصلاح شود تا منبع درآمدی برای شهرداری باشد به همین دلیل مجوز جدید برای دکه‌های مطبوعاتی صادر نمی‌شود.

انتقال دکه‌های مطبوعاتی به ساختمان‌های تجاری!

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری بنا ندارد در آینده مجوزهایی برای دکه‌های مطبوعاتی صادر کند؟ افزود: تاکنون احساس نیاز نشده است بهتر است مواردی از این قبیل در ساختمان‌های موجود در تهران که خالی است استفاده شود.

او اضافه کرد: تهران به لحاظ مراکز تجاری غنی است. گاهی در منطقه و یا بخشی، ساختمانی وجود ندارد و ضرورت دارد در آن منطقه، دکه‌ای پیش‌بینی شود که در آن صورت می‌توان ورود پیدا کرد ولی تاکنون احساس نیاز نشده است.

حبیب‌زاده در پاسخ به اینکه مردم به صورت عرفی از دکه‌های روزنامه، نشریه‌های مکتوب را دریافت می‌کنند و چنانچه مجوز داده نشود از جاذبه‌های شهری کاسته خواهد شد، گفت: با این نگاه مخالف هستم. بخش عمده‌ای از سوپرمارکت‌هایی که ارزاق عمومی می‌فروشند، روزنامه هم می‌فروشند و سال‌هاست که این موضوع در شهر ما جا افتاده است.

نظر شما
پرونده ویژه