طرح بهره برداری از دریاچه نمک قم به شکل مدار بسته اجرا می‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۸:۴۲:۰۳
کد خبر: ۹۰۱۱۲۸
طرح بهره برداری از دریاچه نمک قم به شکل مدار بسته اجرا می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: برای مدیریت بیلان آبی این استان و همچنین جلوگیری از نفوذ ریزگردها قرار بر این شده که سیستم بهره برداری از دریاچه نمک به صورت مدار بسته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سید رضا موسوی مشکینی روز شنبه در نهمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز به این موضوع تاکید کرده و نمونه مشابه آن نیز در دریاچه ارومیه درحال اجراست.

وی تصریح کرد: نباید سالیانه چند میلیون متر مکعب آب را از دریاچه نمک خشک کنیم، بعد شاهد کم آبی دشتهای استان و کاهش حجم آب چاه ها و خشکسالی باشیم.

مدیرکل محیط زیست قم بیان کرد: نظر نهایی سازمان محیط زیست که آن را به صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کردیم، اجرای طرح به صورت مدار بسته میباشد، و اگر قرار است شورابه ای برداشت شود با این تکنولوژی باید به داخل دریاچه برگردد.

 دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: ما نمیتوانیم طراز آبی دریاچه نمک را به امید اینکه می خواهیم یک سری مواد معدنی برداشت کنیم، کاهش دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز