اتفاقات مهم اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

خبر خوب برای خدمت سربازی جوانان فعال اجتماعی/ پای اطلاعات سپاه به تابعیت باز شد/ تاریخ افتتاح پل زندگی مشخص شد

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۵:۲۲:۰۱
کد خبر: ۹۰۳۱۹۳
خبر خوب برای خدمت سربازی جوانان فعال اجتماعی/ پای اطلاعات سپاه به تابعیت باز شد/ تاریخ افتتاح پل زندگی مشخص شد
طی هفته گذشته اتفاقات خوب و بدی در رسانه‌ها و در حوزه اجتماعی منعکس شد که مرور این اخبار جالب توجه است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته آخر شهریورماه اتفاقات تلخ و شیرینی در فضای مجازی منتشر شد. خیلی از این اتفاقات و اخبار آنقدرها جالب توجه بود که در همه شبکه‌های مجازی و رسانه ها انعکاس یافت. مرور برخی از این اخبار در ادامه خالی از لطف نیست.

خبر خوب هفته: موافقت مقام معظم رهبری با امریه در تشکل‌های مردم نهاد

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از موافقت مقام معظم رهبری با امریه و ادامه خدمت جوانان در تشکل‌های مردم نهاد خبر داد و عنوان کرد به زودی سایت و سامانه امریه جوانان آغاز به کار می‌کند .  طی دستور مقام معظم رهبری 300 نفر از اعضای تشکل های مردم نهاد جوانان می توانند 6 ماهه پایانی سربازی را به صورت امریه در خود همان تشکل بگذرانند.

در این راستا بیانیه هیات رییسه مجمع ملی جوانان کشور درباره موافقت با امریه و ادامه خدمت جوانان در تشکل‌های مردم نهاد صادر و از رهبر معظم انقلاب تشکر شد .

اخبار ویژه هفته: تایید اطلاعات سپاه به شروط دریافت تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی / آغاز رتبه‌بندی فرهنگیان/ کتب درسی کاربرد ندارد

تایید اطلاعات سپاه به شروط دریافت تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی اضافه شد. بدین ترتیب نمایندگان مجلس لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

***

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی از جریمه نقدی اصناف به کارگیرنده مشمولان غایب خبرداد و گفت: مشمولان غایبی که تاکنون برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکرده اند برابر ماده 10 قانون با محرومیت های اجتماعی مواجه می شوند.

***

معاون حقوقی ‌وزیر‌ آموزش و پرورش عنوان کرد: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان ‌آغاز شد و پاداش فرهنگیان بازنشسته مهرماه پرداخت می‌شود

***

یک کارشناس آموزشی گفت: وضعیت کتب درسی و محتویات آن در شرایط فعلی به شکلی است که نمی‌توان به صورت دقیق در مورد آن اعلام نظر کرد و به صورت کامل مورد تایید قرار داد زیرا هیچ سنخیتی با سیستم آموزشی کشور ندارند. برخی از دروس سیستم آموزشی هیچ کاربردی ندارد و کتب درسی باید بر اساس دانش آموز محوری تدوین شود

مناسبت هفته: جمعه این هفته موزه‌ها رایگان هستند

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: در صورت هماهنگی موزه های کشور در روز 5 مهر به مناسبت روز گردشگری موزه‌ها رایگان هستند.

خبر عجیب هفته: اولیا می توانند به مدارس دولتی کمک کنند

در حالی که سال های گذشته ممنوعیت پرداخت پول از سوی اولیا به مدارس دولتی ممنوع بود و با آن برخورد می شد اما وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۵ درصد مدارس ما دولتی است و سرانه آنها پرداخت نشده است، گفت:  برای همین اولیا می‌توانند به مدارس دولتی به خانه دوم فرزندان‌شان کمک کنند؛ البته اجباری در آن نیست.

پروژه هفته: احداث پل زندگی تا سال ۹۹

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از احداث پل زندگی تا سال ۹۹  در محدوده پل گیشا سابق خبر داد.

حادثه هفته: مصدومیت ۵ تن بر اثر زمین‌لرزه در شهرستان ایذه/ فرود اضطراری هواپیما در مشهد

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مصدومیت ۵ تن بر اثر زمین‌لرزه در شهرستان ایذه در استان خوزستان خبر داد. حادثه زلزله ۴/۶ ریشتری دوم مهر ماه در ساعت ۱۲:۳۶ به وقوع پیوست. این زمین‌لرزه در شهرستان‌های ایذه، باغملک و مسجدسلیمان اتفاق افتاد. بر اثر این زمین‌لرزه ۵ تن در حین فرار مجروح شدند. تاکنون 7 زلزله طی هفته اخیر در ایذه رخ داده است.

***

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی از فرود اضطراری هواپیمای حامل مسافران پرواز شیراز - مشهد که از ناحیه چرخ جلو دچار نقص شده بود خبر داد که با موفقیت در باند فرودگاه بین المللی مشهد انجام شد.

هشدار هفته: جدا کردن مادر و نوزاد پس از زایمان به هیچ عنوان قابل توجیه نیست

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در کنار هم بودن مادر و نوزاد پس از زایمان در برقراری سریع‌تر ارتباط عاطفی یا آموزش مادر در فرآیند تغذیه کودک تاثیرگذار است از این رو جدا کردن مادر و نوزاد پس از زایمان به هیچ وجه قابل توجیه نیست

مطالبه هفته:  قانون حمایت از معلولین اجرا شود

مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت گفت: مهم ترین مطالبه افراد دارای معلولیت اجرا قانون حمایت افراد دارای معلولیت است. از این رو قانون حمایت از معلولین باید اجرا شود.

خبر جنجالی هفته: حکم نجفی نقض شد/ قطع یارانه 200 هزار نفر

اخباری مبنی بر نقض حکم محمد علی نجفی، شهردار اسبق تهران از سوی دیوان عالی کشور در فضای مجازی منتشر شد و وکیل نجفی نقض حکم موکلش نوسط دیوان عالی کشور را تایید کرد.

در این رابطه علیرضا ببری، داماد شهردار اسبق تهران گفت: از طریق فضای مجازی متوجه حکم نقض دیوان شدیم و امیدوارم طی هفته پیشرو آقای نجفی آزاد شود.

***

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه (هدفمندی یارانه‌ها)، گفت: تا پایان 31 شهریور ماه «پیامک قطع یارانه» با سرشماره «یارانه» به ۲۰۰ هزار خانواده‌ای که براساس بررسی‌ها جزو سه دهک بالای درآمدی بودند ارسال شد.

استخدام هفته: استخدام در دستگاه های اجرایی

مدیرکل دفتر توسعه منابع انسانی وزارت نیرو خبر داد:  هفتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور آذرماه امسال برگزار می‌شود در جریان برگزاری این آزمون 438 نفر در شرکت‌های دولتی وزارت نیرو جذب خواهند شد.

خبر بد هفته: انتشار فیلم بریدن گوش الاغ در فضای مجازی/ سقف خانه نیما یوشیج در حال فرو ریختن

طی هفته گذشته فیلمی در فضای مجازی مبنی بر بریدن گوش الاغی منتشر شد که واکنش شدید حامیان حیوانات را در بر داشت. در ادامه جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از دستگیری عامل بریدن گوش خر در شهرستان بهشهر استان مازندران خبر داد و گفت: این فرد توسط ماموران ناجا شناسایی و  دستگیر شده و قرار بازداشت برای وی صادر شده است.

***

اگرچه ۶ ماه است که خانه نیما یوشیج به تملک شهرداری تهران درآمده، اما تاکنون هیچ اقدامی برای نوسازی سقف آن از سوی این نهاد انجام نشده است  و سقف آن در حال فرو ریختن است.

انتقاد هفته: حذف فیلتر دوده

عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور ضمن انتقاد از برخی سیاست‌ها گفت: موافقت با درخواست عدم الزام نصب فیلتر دوده بازی کردن با جان مردم است . رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موافقت با درخواست خودروسازان برای عدم الزام نصب فیلتر دوده، بازی کردن با جان مردم است، تاکید کرد: اگر بخواهیم در پایتخت هزاران خودرو دیزلی غیر استاندارد داشته باشیم، وضعیت آلودگی هوای تهران مجددا وارد شرایط ناسالم خواهد شد.

تخلف هفته:  احضار ۴ نفر از کارکنان بهزیستی

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، احضار ۴ نفر از کارکنان بهزیستی را تایید کرد.

هشدارهای سلامتی هفته: لوازم آرایشی تقلبی به کبد آسیب می زند/ اینستاگرام تبلیغ محصولات رژیمی و آرایشی را محدود می‌کند/ سرطان‌زا بودن داروی رانیتیدین

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه باید از عرضه کالاهای سلامت محور فاقد شناسه بهداشتی جلوگیری کرد ضعف فرهنگ و نظارت را در عرضه لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی موثر  خواند و آن را برای کبد مضر دانست.

***

اینستاگرام نمایش پست‌های تبلیغ کننده محصولات رژیمی و آرایشی را برای کاربران زیر هجده سال محدود می کند. این قانون در فیسبوک نیز اجرا خواهد شد.

***

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در آخرین بیانیه خود اعلام می کند که تعدادی از داروهای گروه «رانیتیدین» (Ranitidine) دارای سطوح ناچیزی از ترکیبات سرطان زا هستند. از این دارو برای درمان حساسیت و ریفلاکس استفاده شده و محبوبیت بالایی در آمریکا و ایران دارد.

آسیب هفته: افزایش اجاره خانه‌های ساعتی در تهران

افزایش اجاره خانه‌های ساعتی در تهران! موضوع اجاره خانه‌های مبله برای یک روز، حدودا 5 سالی می‌شود که باب شده و هر روز هم برتعدادشان اضافه می‌شود. خانه‌هایی که رنگ و بوی فحشا دارند و این سبک از اجاره دادن‌شان غیرقانونی است که طی سال های اخیر افزایش پیدا کرده است. از این رو گفته می شود جوانان مرفه مشتری خانه‌هایی با رنگ و بوی فساد هستند.

اعتراف هفته:  نمی‌توانیم کنکور را برداریم

حذف کنکور جنجال زیادی به پا کرده و برخی از مافیای کنکور سخن گفتند. در این رابطه وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز برخی دانشگاه‌ها توانسته‌اند در آخر خط، ملاک‌های دیگری برای ارزشیابی قرار دهند و از ظرفیت‌های استارتاپ‌ها و گروه‌های کارآفرینی بهره‌مند شوند. نمی‌توانیم کنکور را برداریم باید در کنار آن متقاضیانی دیگری بگذاریم که نسبت به آلام مردم احساس مسئولیت کرده و جهت‌گیری را به سمت خودش ببرد.

قانون هفته:  ارسال متن نهایی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت به دولت

اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا از ارسال متن نهایی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت به دولت خبر داد و گفت: از اقدامات روز‌های اخیر نهایی شدن متن لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت است. در دوره جدید برای بررسی این لایحه اهتمام جدی انجام شد و متن پیشنهادی در حوزه معاونت‌های ذیربط در قوه قضاییه و با تشکیل کارگروه‌های مشترک فیمابین دولت، قوه قضاییه و مرکز پژوهش‌های مجلس و کارگروه‌های تخصصی در معاونت حقوقی قوه قضاییه بررسی شد که براساس وعده زمان بندی شده‌ به ریاست قوه قضاییه اعلام کردند به این وعده عمل کردیم متن نهایی این لایحه به دولت ارسال شد.

خبر محیط زیست هفته: بازداشت عوامل آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران/ هشدار درباره تخریب لایه ازون

موسی خلیل‌اللهی در رابطه با با آخرین وضعیت پرونده آتش سوزی جنگل‎های ارسباران گفت: ماموریتی جهت بررسی علل و عوامل وقوع آتش سوزی به معاونت پیشگیری استان آذربایجان شرقی و معاون دادستان مرکز استان در امور حقوق عامه محول شده بود که در این رابطه تحقیقات انجام و ۳ نفر بازداشت شدند.

***

دبیر کل سازمان ملل، درباره تخریب لایه ازون به مردم جهان هشدار داد . آنتونیو گوترش گفت: باید مراقب باشیم در مورد حفاظت از لایه اوزون بی توجهی نشود و در مقابل تهدید تجارت غیر قانونی مواد مخرب لایه اوزون هوشیار باشیم.

اختراع هفته:  اختراع بچه شور جایزه ایگ نوبل برای دانشمند ایرانی

اختراع بچه شور جایزه ایگ نوبل برای دانشمند ایرانی! بیست و نهمین مسابقه ایگ نوبل مثل سال‌های گذشته شاهد اختراعات جالب و خنده‌دار بسیاری بود. اما مهمترین آن‌ها حداقل برای ما ایرانی‌ها، برنده شدن «ایمان فرحبخش» در بخش مهندسی این مسابقه است. این ایرانی خلاق یک ماشین تعویض پوشک خودکار اختراع کرده است که شکلی مانند ماشین ظرف‌شویی دارد. این دستگاه دارای محفظه‌ای با درپوش شیشه‌ای، صندلی کودک، کمربند ایمنی، آبپاش و خشک‌کن است که بر اساس فایل پتنت (US patent 10034582) حداقل شستن بخشی از کودک را تضمین می‌کند.

گزارش هفته؛ گزارش اشتباه مددکاران بیمارستان، مادران را به زحمت می‌اندازد/ مردان در خودکشی جدی‌تر هستند

گزارش اشتباه مددکاران بیمارستان، مادران را به زحمت می‌اندازد. گرچه حضور مددکاران در بیمارستان‌های مناطق جنوبی اهمیت زیادی دارد اما گاهی آماتور بودن برخی از این مددکاران کار دست جامعه می‌دهد و ضمن قطع ارتباط عاطفی مادر و فرزند، نوزاد را از شیر مادر محروم می‌کند.

***

 خودسوزی جدیدترین شیوه خودکشی در عصر حاضر است که قبحش در جامعه ریخته است . مردان در خودکشی جدی‌ترند و بر اساس آمارها بیشتر از زنان در مواجهه با این عمل جان خود را از دست می‌دهند درحالی که زنان 3 برابر مردان اقدام به خودکشی می‌کنند.

نظر شما