وکیل پایه یک دادگستری:

سگ گردانی غیرقانونی نیست؛ رئیس پلیس پایتخت اعمال سلیقه کرده است/ تصمیم ممنوعیت سگ گردانی موج سواری است

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۱۰:۴۰:۲۵
کد خبر: ۹۰۴۲۸۶
سگ گردانی غیرقانونی نیست؛ رئیس پلیس پایتخت اعمال سلیقه کرده است/ تصمیم ممنوعیت سگ گردانی موج سواری است
سیدعلی مجتهدزاده در واکنش به سخنان رئیس پلیس پایتخت مبنی بر ممنوعیت سگ گردانی در معابر و خودر‌های شخصی گفت: هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت سگ گردانی وجود ندارد و تصمیم نیروی انتظامی اعمال سلیقه است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ظهر دیروز خبری در یکی از سایت‌های معتبر منتشر شد مبنی بر اینکه  «رئیس پلیس پایتخت از برخورد پلیس با سگ گردانی در معابر عمومی و حمل این حیوان توسط خودرو‌ها خبر داد.» سردار حسین رحیمی در این گفتگو عنوان کرده است که «خیلی‌ها برداشت می‌کنند پلیس با نگهداری سگ مشکل دارد که باید بگویم ما با نگهداری سگ در منازل شخصی مشکلی نداریم و مسئله مورد نظر ما حضور افراد به همراه سگ در معابر عمومی مانند پارک‌ها و حمل آن با خودرو است. انجام این اقدامات غیرقانونی است و اگر پلیس با این موارد مواجه شود با جدیت برخورد خواهد کرد.» این در حالی است که بنا به گفته وکلای دادگستری هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت سگ گردانی وجود ندارد و افراد می‌توانند از اقدام نیروی انتظامی به قوه قضائیه شکایت کنند.

نیروی انتظامی حق ندارد فراتر از قانون برود

سیدعلی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری، در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: برای اعمال مجازات‌ برای سگ گردانی لازم است قانونی وجود داشته باشد. قانونی در خصوص خسارتی که حیوانات ممکن است وارد کنند، وجود دارد که این قانون مقید به سگ نیست اما قانونِ صریحی مبنی بر ممنوعیت سگ گردانی وجود ندارد.

او در واکنش به گفته‌های رئیس پلیس پایتخت اظهار کرد: نیروی انتظامی که حافظ قانون است، باید قانون مصوب را اجرا کند و حق ندارد فراتر از قانون برود و حرف‌های دیگری بزند.

مجتهدزاده با بیان اینکه فرمانده پلیس پایتخت وقتی صحبت می‌کند باید صحبت‌هایش پشتوانه قانونی داشته باشد، تصریح کرد: باید قانون ممنوعیت سگ گردانی را صراحتا اعلام کنند تا ببینیم کجاست. بدانیم قانون منع سگ گردانی در جیب آقایان است یا در ذهن‌شان و یا قرار است تصویب شود؟

این وکیل دادگستری خاطر نشان شد: البته در این مورد حقوق صاحب حیوانات هم تضییع می‌شود. سگ باید چه کند؟ سگی که در خانه است نباید بیرون بیاید و بگردد؟ این مخالف حقوق حیوانات است.

او با اشاره به برخی اتفاقات مشابه مبنی بر تضییع حقوق حیوانات بیان کرد: مورد دیگری در لواسان انجام شد که جای سوال دارد. شهردار لواسان ورود اسب را به قسمتی که قبلا گشت داشته‌اند، ممنوع کرده و مشخص نیست شهردار لواسان این قانون را از کجا آورده است؟

دستگاه قضا ضعف نشان می‌دهد/ وقتی قانونی وجود ندارد، مجازات برای شکستن آن بی معناست

این حقوقدان با تاکید بر اینکه برخی ارگان‌ها اقداماتی خلاف قانون انجام می دهند، گفت: در جایی که دستگاه قضا ضعف نشان می‌دهد و نظارت ندارد، با این موارد برخورد خواهیم کرد. شهرداری ممنوعیت قائل می شود و رئیس پلیس پایتخت که قطعا زور بیشتری دارد به همین روال رفتار می‌کند. نمی‌دانم این قانون‌ها از کجاست؟ تا زمانی که قانونی تصویب نشده باشد نمی‌توان برای شکستن آن مجازات تعیین کرد.

مجتهدزاده یادآور شد: خیلی افرادی که حیوان خانگی دارند باید آنان را بیرون ببرند وگرنه آن حیوان بیماری پیدا می‌کند. با این حال برخی افراد قائل به این نیستند و زور دارند و اجرا هم می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که صاحبان سگ چه کاری می‌توانند در این رابطه انجام بدهند، گفت: باید این افراد شکایت کنند اما این که به خدا شکایت کند یا دستگاه ناظر بر نیروی انتظامی را نمی‌دانم. وقتی فرمانده پلیس پایتخت این حرف را می‌زند، که با پشتوانه قضایی و سیاسی است، نمی‌توان از دستگاه قضا توقع داشت وارد این مقوله شود چراکه نگاه افراد مبتنی بر قانون نیست و تصور می‌کنند سگ نجس است این در حالی است که در جایی گفته نشده حقوق سگ را تضییع کنید. در نظام قضایی قانونمند جای طرح شکایت وجود دارد.

نگه‌داشتن سگ جرم نیست

مجتهدزاده در پاسخ به این سوال که ماشین حریم شخصی محسوب می‌شود و این ممنوعیت شامل حریم خصوصی نخواهد شد، گفت: وقتی اصل عمل غیر قانونی است نمی‌توان توقع کرد. ماشین حریم شخصی است ولی وقتی اصل عمل غیر قانونی نیست و نگه داشتن سگ جرم نیست حال ماشین حریم خصوصی باشد.

این وکیل دادگستری بیان کرد: باید قانونی در این رابطه  تصویب شود و اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت داد. چندی پیش ماجرایی در خصوص حمله سگ اتفاق افتاد که منجر به برخی اقدامات شد. این در حالی است که خیلی از انسان‌ها جرایم بدتری دچار می‌شوند پس باید برای همه فکری کنند.

او در پایان تاکید کرد: این تصمیم سلیقه‌ای است و تصمیمی مبتنی بر نگاه حقوقی و قضایی نیست. به نظر می‌رسد این ممنوعیت مبتنی بر موج سواری است. چراکه جریان و موجی ایجاد شده است. رئیس پلیس پایتخت باید حافظ قانون باشد نه اینکه حرف‌هایی بزند که تنها اعمال سلیقه است.

نظر شما