سالاری:

ساختمان‌های اطراف حریم رودخانه‌ها ایمنی ندارد/ انتظار می‌رفت در جریان حادثه سیل، ساخت و سازهای غیر مجاز قلع شود

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۶:۱۳:۳۱
کد خبر: ۹۰۴۷۸۱
ساختمان‌های اطراف حریم رودخانه‌ها ایمنی ندارد/ انتظار می‌رفت در جریان حادثه سیل، ساخت و سازهای غیر مجاز قلع شود
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تهران، ری و تجریش گفت: ساختمان‌های اطراف حریم رودخانه ها ایمنی نداردو انتظار می‌رفت در جریان حادثه سیل، ساخت و سازهای غیر مجاز قلع شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حادثه سیل ابتدای سال 98 زوایای پنهانی از تخلفات شهری را عیان کرد. ساخت و ساز در حریم رود دره‌ها گرچه ممنوع است اما برخی افراد ذی‌نفوذ در بستر رودخانه‌‎ها هتل می‌سازند و یا رستوران‌هایی راه‌اندازی می کنند که در پس آن منجر به از بین رفته جان هموطنان خواهد شد.

این روزها رود دره های تهران  اسیر ذینفعانی شده‌اند که از خانه رود ارتزاق می‌کنند و ممنوعیت‌ها برایشان موضوعیت ندارد. در برخی از این رود دره‌های اطراف پایتخت، ساخت و سازهایی انجام شده که با وجود داشتن حکم قلع، باز هم به کار خود ادامه می‌دهند. در این خصوص این سوال مطرح است که چرا زور شهرداری به رستوران‌های حاشیه رودخانه‌ها نمی‌رسد و اقدامی در این رابطه انجام نمی‌‌شود؟

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تهران، ری و تجریش در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: متاسفانه طی سال‌ها و دهه‌های اخیر، به لحاظ قصوری که مدیریت‌های شهری و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها داشتند و به دلیل عدم همراهی مراجع قضایی و انتظامی شاهد بودیم که در حریم رودخانه‌ها و رود دره‌ها و اطراف شهر تهران و مسیرهای تفرجگاهی مانند محدوده دربند، توچال، سرخه حصار، دارآباد، کن و فرحزاد و همچنین روستاهای محدوده‌ی اطراف تهران، ساخت و سازهای گسترده‌ای اتفاق افتاده است.

او افزود: علاوه بر این که شکل‌گیری این ساخت و سازها تخلف بوده،  نوع ساختمان‌ها هم از ایمنی و پایداری لازم برخوردار نیست و به شدت در مقابل بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و... می‌تواند حادثه خیز باشد. ضمن اینکه مناطق و عرصه‌های تفرجگاهی زیبا و بی‌نظیر را به منظرهای نابهنجار و به هم ریخته تبدیل کردند که در شان مجموعه شهر تهران و اطراف نیست.

سالاری با اشاره به حادثه وقوع سیل در ابتدای سال 98، تصریح کرد: انتظار این بود که در ایام سیل سال گذشته که این موضوع به صورت فراگیر در سطح کشور اتفاق افتاد و همه‌ مسئولین نظام در همه ترازها و مدیریت شهری نسبت به این موضوع دغدغه داشتند و مردم دریافتند که این‌گونه رویه‌های غلط و ساخت و ساز بی حساب و کتاب برای شهر و شهروندان آسیب‌های جدی دارد، اقدامی انجام می‌شد. از این طریق لازم بود در آن فضا مسئولین قضایی و اجرایی ما نسبت به قلع و قمع و تخریب این زایده‌های اطراف تهران و بقیه کلانشهرها اقدام می کردند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: هتلی که در مسیر رودخانه فشم واقع شده و در محدوده اراضی زربند است، مشمول این ساخت و سازهاست تا جایی که شخص رئیس جمهور هم از آن اسم می‌برد. عملا یک ساختمان بلندمرتبه دقیقا در حریم و وسط رودخانه ساخته شده است. وقتی با این‌ها برخورد جدی نمی‌شود اعتماد و اطمینان را از مردم سلب می‌کند و سپس آنان به این رویه‌ها ادامه می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: عرصه‌های تفرجگاهی و رودخانه‌های ما منابع ملی و طبیعی هستند که متعلق به همه مردم است و آحاد مردم باید دسترسی به این عرصه‌ها داشته باشند. عملا این ساخت و سازهای غیرمجاز حقوق عمومی مردم سلب می‌کند و عرصه عمومی و تفرجگاهی یک رودخانه توسط بخشی از شهروندانی که به دنبال منافع شخصی و کسب و کار خودشان هستند، سلب شود.

سالاری تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا این گونه نیست. ایراد جدی به مسئولین وارد است که از فضای ایجاد شده در سیل سال گذشته استفاده نکردند و نسبت به قلع و قمع آنان اقدام نشد. شهرداری قطعا به تنهایی نمی‌تواند کاری کند. به عنوان مثال برخی اقدامات در دربند عجیب است. پل زدند و رودخانه را گرفتند و بدون رعایت مسائل ایمنی فعالیت می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا با این متخلفان برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد؟ گفت: به دلیل اینکه میزان شکل‌گیری آنان زیاد بوده، ذینفعان متخلف این حوزه زیاد شده که ورود شهرداری در این مقیاس قطعا منجر به تبعات اجتماعی و اعتراضات عمومی می شود. در حال حاضر فضای کشور به صورتی است که مردم به شدت در حوزه معیشتی دچار مشکل هستند و نیاز به اهتمام همه دستگاه‌ها و نهادها به صورت توامان در حد شورای تامین شهر و استان دارد که در آنجا با محوریت شهرداری باشد به شرط اینکه اطلاع‌رسانی شود و برای مردم دوباره تبیین شود تا از این موضوعات سوءاستفاده نکنند با این حال انصافا شهرداری در محدوده طرح تفصیلی و حریم شهر نسبت به سایر شهرهای اقماری کارنامه خوبی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز