گزارش ویژه؛

برخورد سرکوب‌گر با نوجوانان نتیجه عکس خواهد داد/ شاخ‌های اینستاگرام فریبنده و سردرگم‌کننده هستند/ خلاء‌های جامعه شناسایی شوند

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۰:۳۷:۱۸
کد خبر: ۹۰۴۸۱۶
برخورد سرکوب‌گر با نوجوانان نتیجه عکس خواهد داد/ شاخ‌های اینستاگرام فریبنده و سردرگم‌کننده هستند/ خلاء‌های جامعه شناسایی شوند
الگوبرداری از افراد با شخصیت هایی متفاوت در دنیای تکنولوژی، اتفاقی است که برای تمام نوجوانان جهان می افتد، اما آنچه که اهمیت دارد شکل رفتاری ما با این گونه الگوبرداری هاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ روز گذشته گزارشی در زمینه الگوبرداری نوجوان‌ها و جوان‌های دهه های 70 و 80 با عنوان «چرا نوجوانان امروزی تتلو را الگو قرار می‌دهند؟/ آموزش و پرورش سیاست‌زده، کلیشه‌ای و سنتی عمل می‌کند» منتشر شد.

بر اساس این گزارش، نسل ‌جدید و نوجوان، نسلی‌ هستند که تجربه زندگی‌شان با نسل‌های قبل متفاوت است زیرا بیشتر از سایر نسل‌ها در معرض ریزش اطلاعات در دنیای مجازی هستند.

بعلاوه هیچ تجربه‌ای از شرایط کشور در دوران دفاع مقدس و انقلاب نداشته و در عین حال با یک سیستم سیاسی و اجتماعی سخت‌گیر و تا حدی متصلب که برآمده از آن تجربه‌هاست، مواجه هستند. در این رابطه راحت‌ترین و اصطلاحا دم دست‌ترین الگو رفتاری و پوششی کاربران دنیای مجازی هستند که می‌تواند تقلیدی غلط یا صحیحی از آب درآید.

در این راستا باید توجه داشت که الگوبرداری از افراد با شخصیت‌هایی متفاوت در دنیای تکنولوژی، اتفاقی است که برای تمام نوجوانان جهان می‌افتد، اما آنچه که اهمیت دارد شکل رفتاری ما با این گونه الگوبرداری‌هاست.

متاسفانه این موضوع با توجه به الگوی انتخاب شده گاهی با مخالفت‌های سرکوب گرایانه‌ای همراه است که نتیجه معکوس و زیان باری را به این نوجوانان وارد می‌کند.

در این رابطه نظر برخی از سمن‌های جوانان را به عنوان قشری که ارتباط بیشتری به گروه سنی جوان و نوجوان دارند، جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

رئیس مجمع سازمان مردم نهاد خوزستان: در کشور هیچ الگوی مشخصی ارائه نداده‌ایم

ایمان محمدی نرگسی، رئیس مجمع سازمان مردم نهاد خوزستان، با بیان اینکه نوع رفتاری که با جوانان می‌شود باید برخواسته از نیاز او باشد، گفت: در راستای ارائه اگو درست به نوجوان و جوان ابتدا باید این نکته را مدنظر داشت که نیازهای نوجوانان در طی زمان رشد او متغییر است.

او ادامه داد: گاهی تصور می‌شود نوجوان یا جوان باید رفتاری مطابق با سلایق ما داشته باشد و در یک جمله به بیراهه نرود اما در عین حال هیچ الگوی مشخصی ارائه نداده‌ایم.

محمدی نرگسی تاکید کرد: هنگامی که الگو وجود نداشته باشد، نوجوان و جوان به سمت الگوهایی حرکت می‌کند که جذاب‌تر یا پر سر و صدا‌تر است.

0000000000

رئیس مجمع سازمان‌ مردم نهاد خوزستان با بیان اینکه متاسفانه مصداق‌های سنی که می‌توانستند الگوهای مناسبی برای تشخیص هویت و تاریخ ما باشد را معرفی نکرده‌ایم، توضیح داد: در این رابطه می‌توانستیم الگوی صحیح و غلط را پیش روی چشم نوجوانان قرار دهیم تا خودشان بهترین شیوه رفتاری را انتخاب کنند.

او با اشاره به اینکه برخوردهای سرکوب‌گرایانه همواره نتیجه عکس داده‌اند، توضیح داد: اگر بخواهیم شیوه سرکوب را پیش گیریم عایدی نخواهیم داشت. در حوزه‌های حکومتی و در احکام مدنی، در خانواده و حتی در جامعه، هیچ زمانی رفتار صلبی نوجوانان را به راه بهتر یا درست‌تری نکشانده است و تنها مهر تائیدی بود بر انتخاب الگوی رفتاری آن‌ها.

محمدی نرگسی ارائه الگوهای و شیوه‌های نو را بهترین عملکرد دانست و گفت: به عنوان مثال در حوزه موسیقی سنتی اگر عملکرد و تبلیغات بیشتری داشته باشیم و با روش‌های نوین جوانان را جذب کنیم می توانیم ارائه بهتری داشته باشیم .

او در پایان با بیان اینکه تنها راه افزایش مشکلات و معضلات جوانان، سرکوب آن هاست، خاطرنشان کرد: در حوزه جوانان و نوجوان اگر انگیزه را بگیریم، تراوشات وجودی‌شان را نشناسیم و نیاز طبیعی آن‌ها را غلط بدانیم، سرکوب‌شان کرده‌ایم و خود را به حاشیه خواهیم کشاند.

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد استان کرمان: برای تغییر الگو غلط باید دانست خلا چه چیزهایی در جامعه محسوس است

علی یزدان‌پناه، رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد استان کرمان، در رابطه با شکل رفتاری با جوانان در حیطه الگوبرداری آن‌ها گفت: نگاه صلبی و سرکوب کننده همیشه نتیجه عکس داشته است. در این راستا اگر بخواهیم نتیجه مطلوب بگیریم باید رفتار و وظایف خود را ابتدا مورد سنجش قرار دهیم و ارزیابی دقیقی از عملکرد خود در این مسیر داشته باشیم.

او ادامه داد: همانگونه که آموزه‌های دینی چون دین مبین اسلام، بر این باور است که باید با افراد خاطی با عطوفت رفتار کرد؛ برای تغییر دادن یک روش و یا الگو نادرست نیز باید ابتدا با ریشه‌یابی مشخص شود که الگوی مربوطه تا چه میزان برای مخاطبینش جاذبه داشته و خلا چه چیزی را پر می‌کند.

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد استان کرمان با بیان اینکه یکی از روش‌های صلب کردن از یک الگو نادرست، جایگزین کردن الگویی صحیح و متناسب با خلاء الگویی بوده که مخاطب را به دنبال خود کشانده است، توضیح داد: بهره گیری از فرهنگ اصیل و استفاده از ظرفیت‌های ملی- مذهبی مهم‌ترین روش برای جلوگیری از رفتارهای غیر متناسب است که باید جایگاه ویژه خود را در جامعه پیدا کند.

98

یزدان‌پناه ادامه داد: بکارگیری فرهنگ و اجرای آن امری نیست که بطور خاص (دولت) بتواند عهده‌دار این مسئولیت باشد چراکه در این رابطه نیازمند مشارکت اجتماعی هستیم.

او تاثیر سازمان‌های مردم نهاد به ویژه جوانان را مهم ارزیابی کرد و افزود: این قشر از جامعه همواره نقش مهم و بسزایی در اجرای نقش فرهنگ داوطلبانه و انسان دوستانه داشته است.

نایب رئیس مجمع ملی سمن‌های کشور: شبکه‌های مجازی فریبنده و سردرگم کننده هستند

بهاره کبیری، نایب رئیس مجمع ملی سمن‌های کشور و دبیر شبکه ملی گردشگری جوانان، با اشاره بر اینکه سهولت دسترسی جوانان و نوجوانان به شبکه‌های ارتباطی مختلف، بویژه فضای مجازی، گزینه‌های مختلفی را برای الگوبرداری پیش‌روی جوانان می‌گذارد، گفت: به‌طور مثال افرادی که تحت عناوینی چون «شاخ‌های اینستاگرام» معروف می‌شوند، معمولا تابع اصول اخلاقی نبوده و رفتارهای نامتعارفی را به راحتی در معرض دید میلیون‌ها مخاطب جوان قرار می‌دهند. فرآیند این اتفاق رنگ و لعاب فریبنده و سردرگمی است که گاه ورزشکاران را به سوی خود می‌کشد و گاه نخبگان جامعه را.

او در ادامه عنوان کرد: به عنوان یک جوان ایرانی، بسیار نگران نفوذهای نرم فرهنگی و از بین رفتن قباحت و زشتی اعمالی هستم که به دور از شان جامعه ایرانی بوده و امروزه به راحتی در قالب محتواهای مختلف به جوانان عرضه می‌شود.

نایب رئیس مجمع ملی سمن‌های کشور افزود: در این خصوص لازم است متذکر شوم سرکوب جوان و اعمال رفتارهای صلبی، به جای نتیجه مثبت، نتایج عکس و یا حتی تبعاتی بدتری در پی خواهد داشت.

ش

کبیری عنوان کرد: البته هر جوان و نوجوان ایرانی باید به قدری آموزش دیده باشد که خود به راحتی قادر به تشخیص الگوی درست از الگوی غلط بوده و بهترین الگوها را برای خود برگزیند.

او گفت: قطعا جامعه و سیاستمداران و دولت هرکدام در رفع این مساله نقش ویژه‌ای دارند، که در کنار آن‌ها سازمان‌های مردم نهاد به عنوان حلقه وصل دولت و ملت، می‌توانند برنامه‌های بلند مدت فرهنگی دولت را به درستی به جوانان برسانند.

دبیر شبکه ملی گردشگری جوانان با بیان اینکه این آموزش و فرهنگ سازی لزوما از طریق مدرسه و فضای کارگاه و ... اتفاق نخواهد افتاد، افزود: شاید بهترین راه آموزش و مقابله، استفاده از شبکه‌های مجازی و غنی و تقویت نمودن آن با محتوای مناسب و جذابی باشد که توان مقابله با محتوای نامناسب را داشته و از نظر روانشناسی روی جوانان اثرگذار باشد.

او در پایان، جوانان را بزرگترین سرمایه کشور دانست و گفت: امروز جوانان سازمان‌های مردم نهاد سراسر کشور زمینه‌های مختلف خدمت رسانی به مردم در تمام کشور فعالیت می‌کنند، در میان همین جوانان با انگیزه و با اراده که در در راه سازندگی کشور می‌کوشند، الگوهای مناسبی برای هم سن و سالان‌شان هستند که امیدوارم با جذب بیشتر جوانان در این فعالیت‌های مردمی، تمام جوانان کشورمان با الگوبرداری درست در حساس‌ترین مقاطع زندگی‌شان در مسیرهای پیشرفت وموفقیت و خدمت قرار گیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز