مهمترین معضل ایران در ۲۰ سال آینده چه خواهد بود؟

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۱:۰۲:۰۲
کد خبر: ۹۰۵۹۴۵
مهمترین معضل ایران در ۲۰ سال آینده چه خواهد بود؟
رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بحث سالمندی به عنوان یکی از 5 ابرچالش‌های جامعه در 20 سال آینده است بنابراین اگر از همین امروز به فکر نباشیم، مساله سالمندی نیز مانند سایر چالش‌ها، بدون راه حل مناسب باقی می‌ماند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر علیرضا بهرامی در نشست تخصصی "سلامت سالمندی" که امروز صبح با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان حوزه سالمندی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و سیاستگذاری برای حوزه سالمندی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی مساله محور همواره به دنبال حل مسائل و چالش‌های موجود در جامعه است و در همین راستا، بحث سالمندی و سالمند شدن جامعه نیز از مسایلی است که باید از همین امروز برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی بحث سالمندی را به عنوان یکی از 5 ابرچالش‌های جامعه در 20 سال آینده دانست و گفت: اگر از همین امروز به فکر نباشیم، مساله سالمندی نیز مانند سایر چالش‌ها، بدون راه حل مناسب باقی می‌ماند.

وی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ابعاد آموزشی، پژوهشی و درمان حوزه سالمندی، خاطرنشان کرد:‌ همچنین جهاد دانشگاهی با توجه به پتانسیل بالا در حوزه رسانه، جهت برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی در راستای مسایل حوزه سالمندی و تغییر نگرش و دیدگاه جامعه به مقوله سالمندی برنامه ریزی کرده و امیدواریم بتوانیم در این راستا منشأ اثر بوده و قدم‌های خوبی برداریم.

بهرامی با بیان اینکه امروز حدود 7 میلیون سالمند داریم، گفت: این رقم در سال 1420 به بیش از 26 میلیون نفر افزایش می‌یابد که برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسبی را می‌طلبد. از طرف دیگر امروز میانگین 5 نفر در اطراف هر سالمند وجود دارد که این رقم در آینده به 1.2 کاهش می‌یابد، در نتیجه باید برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر در جامعه سالمندی از امروز به فکر باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید مجدد بر تغییر نگرش و دیدگاه جامعه نسبت به مقوله سالمندی، خاطرنشان کرد: اگر برنامه ریزی و بسترسازی مناسب و مطلوبی نداشته باشیم، سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها هم نمی توانند پاسخگوی نیاز جامعه سالمندی در آینده باشند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به تعامل مثبت این نهاد با بهزیستی، شهرداری و تامین اجتماعی در حوزه اجرایی، تصریح کرد:‌ تولید محتوا و دانش مرتبط با حوزه سالمندی جزو وظایف اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ هاست که می‌تواند در قالب پکیج‌ های علمی و تولید محتوا برای سازمان های زیربط و خدمتگذار تهیه و تدوین شود.

وی با اشاره به حضور اساتید و اندیشمندان توانمند در  جامعه عنوان کرد: برای حل مشکلات باید پایگاه‌های موثری برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و مسایل موجود در جامعه تعبیه شود تا بتوان معضلات را به صورت پایه‌ای و آکادمیک مرتفع کرد. در این راستا جهاد دانشگاهی بستر خوبی برای انتقال دانش و رویکردها و نگرش  ها به مساله سالمندی فراهم کرده است.

وی در خاتمه با اشاره به سرمایه نفتی کشور ایران، اظهار داشت: از طرف دیگر تخصص گرایی افراطی در جامعه باب شده که همین مساله به افزایش گنجینه دانش سلامت جامعه منجر شده اما تا زمانی که بستر مناسبی برای انتقال این دانش به سطح جامعه فراهم نشود، مشکلی حل نخواهد شد.

گفتنی است، این نشست تخصصی با حضور اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه، وزارت بهداشت و سازمان پژوهش‌های مجلس و همچنین دانشجویان حوزه سالمندی در 3  پنل " حمایت های اجتماعی و سالمندی"، "اشتغال، مهارت ورزی و کارآفرینی" و "سالمندی سالم در ایران، چالش‌ها و راهکارها" به همت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز