گزارش ویژه در هفته‌ای که گذشت؛

سلیقه نسل دیروز، سلیقه نوجوان امروز نیست؛ صلبی و خشن رفتار نکنید/ آموزش و پرورش سیاست‌زده، کلیشه‌ای و سنتی عمل می کند/ در کشور هیچ الگوی مشخصی برای نوجوان نداریم

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۵:۰۳:۵۷
کد خبر: ۹۰۶۳۹۸
سلیقه نسل دیروز، سلیقه نوجوان امروز نیست؛ صلبی و خشن رفتار نکنید/ آموزش و پرورش سیاست‌زده، کلیشه‌ای و سنتی عمل می کند/ در کشور هیچ الگوی مشخصی برای نوجوان نداریم
الگوبرداری از افراد با شخصیت‌هایی متفاوت در دنیای تکنولوژی، اتفاقی است که برای تمام نوجوانان جهان می افتد، اما آنچه که اهمیت دارد شکل رفتاری ما با این گونه الگوبرداری هاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در هفته ای که گذشت بررسی های ویژه ای در خصوص علاقه مندی جوانان به شخصیت های اینستاگرامی چون "امیر تتلو" و شکل برخورد جامعه، خانواده و سیاست مداران در مواجه با آن ها داشتیم. 

بر اساس این گزارش؛ نسل ‌جدید و نوجوان، نسلی‌ هستند که تجربه زندگی‌شان با نسل‌های قبل متفاوت است زیرا بیشتر از سایر نسل‌ها در معرض ریزش اطلاعات در دنیای مجازی هستند و در عین  حال با یک سیستم سیاسی و اجتماعی سخت‌گیر و تا حدی متصلب که برآمده از آن تجربه‌های دوران جنگ و روش های سنتی گذشته اند، مواجه هستند.

در نتیجه به‌رغم تمامی دوره‌ها و نسل‌های پیشین خود که هرکدام علاقه‌مندی‌ها و سلایق متفاوتی داشتند، با عدم پذیرش در جامعه و رفتارهای سرکوب‌گرایانه و خشن رو‌به‌رو شدند. در ادامه مروری بر خلاصه گزارش های منتشر شده در این رابطه خواهیم داشت که در ادامه می خوانید.

 راهبران سنتی با نوگرایی مخالف هستند

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه، در این رابطه با بیان اینکه اصولا راهبران سنتی، سنتی فکر می‌کنند و خواستار سنت‌ها هستند، گفت: این ویژگی که به آن پدیده اقتدار مشروع سنتی یا سنت خواه گفته می‌شود سبب می‌شود آن‌ها با نوآوری، مدرینته، نوجویی، نوگرایی و غیره مخالف باشند.

او ادامه داد: رفتار امروز نوجوانان به دلیل رفتار و قید و بندهایی است که ما سنتی‌ها به آن‌ها روا داشته‌ایم. رفتاری که همواره مغایر با تائیدشان و بر خلاف تفکر نسل جدید بود.

کارشناس آموزش و پرورش: آموزش و پرورش سیاست‌زده، کلیشه‌ای و سنتی عمل می کند

محمد داوری، کارشناس آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در الگودهی به کودکان و به ویژه نوجوانان بسیار بد عمل می‌کند، گفت: الگوهای پرورشی و آموزشی ما مورد قبول دانش‌آموز امروزی نیست و جذابیتی برای او ندارد.

او با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما سیاست‌زده و ایدئولوژیک زده است، اضافه کرد: این سیستم عملکردهایی کلیشه‌ای، سنتی، دولتی و متمرکز دارد و متاسفانه هنوز که هنوز است تکرار قالب‌های خشک گذشته و ناکارآمد، همچنان در آموزش و پرورش به چشم می‌خورد و به این ترتیب همان‌طور که می‌بینیم این تکرارهای بی‌حاصل موجب ناکارآمدی سیستم آموزشی ما شده است.

یک روان‌شناس: با نوجوانان چکشی و صلبی رفتار نشود

مجید ابهری، روانشناس، روش‌های سرکوب نسل نوجوان امروز را بزرگترین اشتباه دانست و گفت: از آنجایی‌که نوجوانان و جوانان در کشور ما جزو منطقی‌ترین قشرهای جامعه هستند، نباید با رفتارهای چکشی و صلبی با آن‌ها برخورد کرد. در واقع نوجوانان باید احساس کنند مربیان و خانواده، دوست‌دار آن‌ها بوده و قصدشان هدایت و سلامت روحی و روانی او است. در این صورت در مقابل آن مقاومت نخواهند  کرد. اما به محض اینکه تصور کنند بزرگترها یا مربیان قصد اصلاح (نصیحت) آن‌ها را دارند صد‌درصد مقابل آن‌ها ایستاده و برعکس رفتارها و گفتارهای آن‌ها عمل می‌کنند.

رئیس مجمع سازمان مردم نهاد خوزستان: در کشور هیچ الگوی مشخصی ارائه نداده‌ایم

ایمان محمدی نرگسی، رئیس مجمع سازمان مردم‌نهاد خوزستان، با بیان اینکه نوع رفتاری که با جوانان می‌شود باید برخواسته از نیاز او باشد، گفت: در راستای ارائه اگو درست به نوجوان و جوان ابتدا باید این نکته را مدنظر داشت که نیازهای نوجوانان در طی زمان رشد او متغییر است.

او ادامه داد: گاهی تصور می‌شود نوجوان یا جوان باید رفتاری مطابق با سلایق ما داشته باشد و در یک جمله به بیراهه نرود اما در عین حال هیچ الگوی مشخصی ارائه نداده‌ایم.

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد استان کرمان: در تغییر الگو، نیازمند بررسی خلا‌های موجود هستیم

علی یزدان‌پناه، رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد استان کرمان، با بیان اینکه کنار گذاشتن یک الگو به ظاهر نادرست، نیازمند جایگزینی الگویی صحیح و متناسب است، گفت: بهره گیری از فرهنگ اصیل و استفاده از ظرفیت‌های ملی- مذهبی مهم‌ترین روش برای جلوگیری از رفتارهای غیر متناسب است که باید جایگاه ویژه خود را در جامعه پیدا کند.

نایب رئیس مجمع ملی سمن‌های کشور: سرکوب جوان نتیجه عکس خواهد داد

بهاره کبیری، نایب رئیس مجمع ملی سمن‌های کشور و دبیر شبکه ملی گردشگری جوانان، با اشاره بر اینکه سهولت دسترسی جوانان و نوجوانان به شبکه‌های ارتباطی مختلف، بویژه فضای مجازی، گزینه‌های مختلفی را برای الگوبرداری پیش‌روی جوانان می‌گذارد، گفت: به‌طور مثال افرادی که تحت عناوینی چون «شاخ‌های اینستاگرام» معروف می‌شوند، معمولا تابع اصول اخلاقی نبوده و رفتارهای نامتعارفی را به راحتی در معرض دید میلیون‌ها مخاطب جوان قرار می‌دهند. فرآیند این اتفاق رنگ و لعاب فریبنده و سردرگمی است که گاه ورزشکاران را به سوی خود می‌کشد و گاه نخبگان جامعه را.

او افزود: در این خصوص لازم است متذکر شوم سرکوب جوان و اعمال رفتارهای صلبی، به جای نتیجه مثبت، نتایج عکس و یا حتی تبعاتی بدتری در پی خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز