یک کارشناس آموزش:

آیا مدرسه، خلاقیت را نابود می‌کند؟/ صدا‌و‌سیما در ازای دریافت مبالغ میلیاردی آدرس غلط به مردم می‌دهد/ دانش آموزانی که نمره ۲۰ می‌گیرند شاد نیستند

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۵:۴۸:۲۲
کد خبر: ۹۰۶۹۱۰
آیا مدرسه، خلاقیت را نابود می‌کند؟/ صدا‌و‌سیما در ازای دریافت مبالغ میلیاردی آدرس غلط به مردم می‌دهد/ دانش آموزانی که نمره ۲۰ می‌گیرند شاد نیستند
فرجی با بیان اینکه وقتی صحبت از تحصیلات می‌کنیم منظورمان همه آن چیزی است که یک کودک نیاز دارد تا یک زندگی سالم و با نشاط به همراه رضایتمندی در زندگی‌اش داشته باشد، گفت: اما مدرک تحصیلی الزاما این موارد را به همراه ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ همه شاگردان درس می خوانند و زحمت می کشند تا در امتحانات موفق شوند. اگر دانش آموزی در این سیستم، نمرات خوبی کسب کند مورد دید منفی مدیران، معلمان، والدین و جامعه قرار می‌گیرد. وقتی همین امروز شرط ثبت نام بسیاری از مدارس خوب معدل بالاست، وقتی همه خود را قربانی رشد در این رتبه‌بندی می‌کنند، طبیعتاً بسیاری از استعدادهایی که می‌توانستند موزیسین، نقاش، کارگردان، خطاط، لوله کش و صنعتگران شوند مورد بی مهری قرار می‌گیرند.

مدرک تحصیلی الزاما رضایتمندی نمی‌آورد

عباس فرجی در رابطه با این موضوع با بیان اینکه متاسفانه مدرک تحصیلی و نه خود تحصیلات در جامعه ایرانی یک تقدس عجیبی پیدا کرده و والدین بیش از آنکه به تحصیلات فرزندشان تمرکز داشته باشند به مدرک تحصیلی فرزندشان توجه دارند، گفت: این دو از هم جداست. وقتی صحبت از تحصیلات می‌کنیم منظورمان همه آن چیزی است که یک کودک نیاز دارد تا یک زندگی سالم و با نشاط به همراه رضایتمندی در زندگی‌اش داشته باشد اما مدرک تحصیلی الزاما این موارد را به همراه ندارد.

او ادامه داد: شخصا در مشاوره با دانش آموختگان بسیاری با مدارک تحصیلی بالا، عدم رضایتمندی در زندگی‌شان را دیده‌ام چراکه در خلال اخذ مدرک تحصیلی از آنچه بایست فرا می‌گرفتند غافل شد‌ه‌اند.

این کارشناس توضیح داد: مهم‌ترین رسالت والدین کمک به رشد همه‌جانبه‌ کودکان‌شان است نه شاگرد اول و یا دوم شدن آنها. کودک می‌تواند شاگردی متوسط اما با نشاط باشد و در عین حال می‌تواند شاگرد اول اما پر تنش و مضطرب. این انتخاب مهمی است که والدین باید داشته باشند. کودک می‌تواند ترک تحصیل کند اما موفق باشد در عین حال می تواند دکتری بگیرد ولی موفق نباشد.

آیا مدرسه، خلاقیت را نابود می‌کند؟

فرجی به مثالی در این رابطه اشاره کرد و گفت: بگذارید مصداقی برایتان بیاورم از «سِر کِن رابینسون» در مصاحبه‌‌ای با مجله تایم، که می‌‌گوید: «من خودم در مقطع دکتری تحصیل کرده‌‌ام. کتاب می‌‌نویسم. استاد دانشگاه بوده‌‌ام. چنین نیست که خارج از این سیستم ایستاده باشم و به آن انتقاد کنم» ولی به‌‌این نکته نیز اشاره می‌کند که نظام آموزشی فعلی پاسخگوی نیازهای بسیاری از مردم نیست.

او ادامه داد: رابینسون- که سخنرانی‌‌اش با عنوان «آیا مدرسه، خلاقیت را نابود می‌کند؟» در یکی از سخنرانی‌های تِد سال ۲۰۰۶، با ۵۲ میلیون بازدید همچنان پربازدیدترین ویدیو در تِد است. او معتقد است تعداد بالای آزمون‌‌های استاندارد در مدارس، اولویت‌‌دهی به رشته‌‌های علوم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات برابر رشته‌‌های علوم انسانی، حد بالای استرس و نگرانی در میان دانش‌‌آموزان، و رویه‌‌ای که به‌‌سمت تکالیف بیشتر و ساعات استراحت کمتر پیش می‌‌رود، بسیار مشکل‌‌آفرینند و این را  هم اضافه کنم او در 16 سالگی با ترک تحصیل دختر خود موافقت کرد چراکه متعقد بود الزامان موفقیت در تحصیلات بالا نیست.

صدا و سیما آدرس غلط به خانواده‌ها می‌دهد

این مشاور آموزش به تبلیغات تشویقی صدا‌و‌سیما در این خصوص اشاره کرد و عنوان کرد: معتقدم صدا و سیما نقش محوری دارد. مادامی که این رسانه یک طرفه به بمباران خانواده از طریق پخش آگهی‌های تبلیغاتی در خصوص کلاس‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی اقدام می کند سخت است به خانواده‌ها بگوئیم این راه درست نیست.

فرجی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد صدا سیما باید در تعامل با آموزش و پرورش باشد و صرف دریافت هزینه‌های میلیاردی از موسسات آموزشی آینده کودکان را به خطر نیندازد زیرا این آدرس غلط دادن به اولیا می تواند تبعات اجتماعی و روانی زیادی داشته باشد.

نظر شما