برگزاری پنجمین نشست تخصصی سازمان محیط زیست با سمن ها

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۹:۳۰:۲۳
کد خبر: ۹۰۷۱۶۴
برگزاری پنجمین نشست تخصصی سازمان محیط زیست با سمن ها
پنجمین نشست از سلسله نشست های تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست با سمن های محیط زیستی، در حوزه معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها با موضوع وضعیت محیط زیست دریایی و تالاب ها برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پنجمین نشست از سلسله نشست های تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست با سمن های محیط زیستی، در حوزه معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها با موضوع وضعیت محیط زیست دریایی و تالاب ها و تدوین برنامه های مدیریت مشارکتی در حفاظت از محیط زیست دریایی و تالاب های کشور باحضور مدیران کل معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها و سرپرست مدیریت اقتصاد و فناوری محیط زیست و مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی در محل سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در ابتدای نشست، مجید فداکار مدیرکل دفتر سواحل، از اقدامات این دفتر توضیحاتی را ارائه داد و گفت: ما حدود ۶ هزار کیلومتر نوار ساحلی داریم که ۹۰۰ کیلیومتر آن در شمال ایران و مابقی آن در جنوب کشور است و چهلمین کشوری هستیم که طول خط ساحلی داریم و از لحاظ اکو سیستمی هم متفاوت هست.

در ادامه این نشست، الماسی مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی به بیان اقدامات این دفتر پرداخت و گفت: بدترین آلودگی های دریایی، آلودگی های نفتی است که باعث شده ما همواره با این نوع آلودگی و دیگر آلودگی ها مواجه باشیم.

وی در خصوص اینکه برخی زیرساخت ها وجود دارد که باعث می‌شود مشارکت عملیاتی شود گفت: یکی از مهم ترین نکاتی که باید وجود داشته باشد، ساختار مشارکت است که بتوانیم فعالیت ها را به آنها واگذار کنیم و دیگر موضوع جایگاه تشکل ها در نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری است، دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی، سابقه فعالیت مشترک محدودی با سمن ها دارد و این جلسه یک شروع بسیار خوب است.

سپس مسعود باقرزاده کریمی مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها گفت :حفاظت از تالاب ها از ۱۵ سال پیش آغاز شده است، با پیگیری دولت، سمن ها و مردم، این امر رشد خوبی پیدا کرده است و با استفاده از این ظرفیت ها بسیاری از مشکلات مرتفع می شود.

وی در خصوص ساختار ستاد حفاظت از تالاب های کشور گفت: در ساختار این ستاد تلاش شده است تا افراد متخصص غیر دولتی نیز حضور داشته باشند و اکنون نماینده سمن های محیط زیستی عضو ستاد است.

باقر زاده کریمی از سمن ها خواست تا اهداف بلند مدت خود را دنبال کنند و به آنها گفت: چند سال قبل در ژاپن با نماینده یکی از سمن های محیط زیستی ملاقات داشتم و دفترچه ای را به من دادند که برنامه ایی ۱۰۰ ساله را دنبال می کرد اما متاسفانه در دولت های ما، نهایت زمانی که برنامه ریزی انجام می شود ۱۰ ساله است، اما در محیط زیست این برنامه ها کوتاه مدت است، زیرا وقتی که ۴۰ سال زمان می برد تا دریاچه ارومیه خشک شود حداقل ۵۰ سال احیاء آن به طول می انجامد.

در ادامه این نشست، داوود میرشکار، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی با برشمردن ویژگی های سمن ها گفت: برجسته ترین ویژگی سمن ها مسئولیت اجتماعی و حس مسئولیت پذیری آنها هست که در بیشتر اوقات یاری‌گر ما هستند، اما با این حال برخی از آنها با هم موازی کاری می کنند.

میرشکار در ادامه به تدوین برنامه های زیست بوم های ساحلی پرداخت و گفت: پایه اصلی این برنامه ها سمن ها هستند و از آنها می خواهیم خودشان هم کار ها را در دست بگیرند. یکی از نمونه های مشارکت سمن ها، نجات فک خزری است که حفاظت آن در ایران، روسیه و قزاقستان توسط سمن ها انجام شده و تلاش می کنند تا دولت ها را متقاعد نمایند که جلوی شکار این گونه ارزشمند رابگیرند.

وی، نمونه ای دیگر از مشارکت سمن ها را عنوان کرد و گفت: در عمان و خلیج فارس هم سمن هایی فعال هستند که برای دلفین ها برنامه حمایتی اجرا می کنند، ما از سمن ها می‌خواهیم تا مطالبات مردم را بیان کنند و در جهت حفظ این زیستگاه های ارزشمند گام بردارند.

در این نشست تعاملی گزارش کلی از سوی مدیران حوزه معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از وضعیت محیط زیست دریایی و تالاب های کشور ارائه شد و همچنین نمایندگان سمن های حاضر در نشست در خصوص تدوین ساختار مشارکت آگاهانه در برنامه های حفاظت از محیط زیست دریایی و تالاب های کشور نظرات خود را ارئه دادند و مصوب شد نشست های آتی به صورت کارگروه های تخصصی در دو حوزه دریایی و تالاب ها، برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز