چه کنیم کودکانمان دیر حرف نزنند؟

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۹:۵۸:۲۵
کد خبر: ۹۰۷۴۹۱
چه کنیم کودکانمان دیر حرف نزنند؟
یکی از نگرانی‌های والدین، مشکلات گفتاری کودکان 2 ساله است. آن‌ها فکر می‌کنند فرزندشان به خوبی رشد نکرده و دارای اختلالاتی است. اما برای حل این مشکل راهکارهای ساده‌ای وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کودک در سن 2 سالگی هر روز با کلمات تازه‌ای آشنا شده و به مرور مهارت‌های گفتاری را کسب می‌کند. او با زبانی ساده سخن می‌گوید و عبارت‌های تک‌کلمه‌ای فراوانی به زبان می‌آورد.

فرزند شما تا 2 سالگی باید بتواند منظور خود را بیان کند و از پاسخی که به شما می‌دهد، متوجه شوید که دستورات ساده شما را فهمیده و واکنش نشان می‌دهد.

در این سن پدر و مادر باید دایره لغات او را افزایش دهند. البته نباید کلاس گفتار درمانی و لغت‌آموزی برای او بگذارید بلکه بصورت غیرمستقیم به او آموزش دهید.

 

قصه گویی

برای حل مشکل گفتاری کودک، راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:

شنونده باشید

وقتی او صحبت کرده و حرف می‌زند نباید حرف او را قطع کنید بلکه فرصت دهید آنچه را می‌خواهد بگوید در ذهن خود آماده کند و تمرکز کافی را بدست آورد.

اگر شخص کم حوصله‌ای هستید، باید این حالت را تغییر دهید. زیرا کودک نمی‌تواند به سرعت صحبت کند و عجله شما کودک را مضطرب کرده و او را دچار گیجی می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات گفتاری کودکان به خصوص در سن 2 سالگی، اضطراب و استرس درونی اوست. مخصوصا زمانی که کلمه‌ای را اشتباه گفته یا حرفی زده که زشت بوده؛ در این هنگام با تمسخر یا عصبانیت اطرافیان روبرو شده و اعتماد به نفس خود را از دست داده

بجای فریاد، قصه بگویید

درباره کارهای روزمره و بازی‌هایی که فرزندتان انجام می‌دهد «قصه» بگویید. سعی کنید هنگام قصه‌گویی با استفاده از کلمات گوناگون فضای واقعی برای کودک ترسیم کنید و آداب صحبت کردن را در قالب دیالوگ‌های قصه، به کودک آموزش دهید.

همچنین برای مثال، زمانی که چیزی را به شما نشان می‌دهد و می‌گوید این «پیشی» است؛ شما در پاسخ از جملات بلند استفاده کنید: «بله عزیزم، این یک گربه کوچولو و بامزه و ناز است که داره دنبال مادرش می‌گرده، تو مادرش را ندیدی؟» به این نحو سعی کنید که گفتگو را با او ادامه دهید.

کتاب خواندن برای کودک

استفاده از کتاب های مصور

سعی کنید برای کودک کتاب داستان‌های مصور تهیه کنید و با هم کتاب بخوانید. می‌توانید گاهی متن کتاب را با لحن زیبا برای او بخوانید و گاهی نیز درمورد تصاویر صحبت کنید و از او بخواهید آنچه را می‌بیند برای شما توضیح دهد. بدین شکل دایره لغات کودک افزایش یافته و درک متفاوتی نسبت به پیرامون خود بدست می‌آورد.

جادوی نوازش

یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات گفتاری کودکان به خصوص در سن 2 سالگی، اضطراب و استرس درونی اوست. مخصوصا زمانی که کلمه‌ای را اشتباه گفته یا حرفی زده که زشت بوده؛ در این هنگام با تمسخر یا عصبانیت اطرافیان روبرو شده و اعتماد به نفس خود را از دست داده.

در آغوش گرفتن و بوسیدن فرزند دلبندتان می‌تواند استرس او را کاهش داده و اعتماد به نفس او افزایش یابد. لذا هنگامی که کلمه را اشتباه گفت، سعی کنید با محبت و خوش‌رویی شیوه درست بیان آن را با کودک تمرین کنید.

طب سنتی چه می‌گوید؟

در طب سنتی برای مصرف هر ماده‌ی غذایی به مزاج فرد دقت کنید و قبل از مصرف هر ماده‌ی غذایی خاصی، باید با یک متخصص طب سنتی مشورت نمایید تا برایتان مشکلی ایجاد نشود و این ماده غذایی با مزاج کودک‌تان سازگار باشد.

از جمله خوراکی‌هایی که در طب سنتی، برای فصاحت کلام و سرعت تکلم کودکان مفید است «تخم بلدرچین و اردک» بوده که برای مصرف این مواد خوراکی نکات و دستورالعمل‌هایی را باید رعایت کرد.(از تاییدیه بهداشتی محصولات مطمئن شوید)

تخم بلدرچین

برای کودکانی که دیر زبان باز می‌کنند و یا نمی‌توانند به درستی صحبت کنند تخم بلدرچین را 15 روز در ماه و به صورت یک روز در میان آب پز کنید و زرده عسلی آن را با مقداری عسل مخلوط و به فرزندتان بدهید.

مصرف تخم اردک نیز برای افزایش سرعت تکلم بچه‌ها کمک کننده است، زرده عسلی تخم اردک را با روغن زیتون مخلوط کنید یا در روغن زیتون زرده آن را کمی تفت دهید و با عسل ترکیب کنید و سپس 10-15 روز در ماه روزی یک زرده را به کودکی که خوب حرف نمی‌زند، بدهید اما باید مصرف این تخم را پس از یکی دو ماه، قطع و سپس دوباره همین کار را تکرار کنید.

نظر شما