در گفتگو با یک جامعه شناس مطرح شد:

رفاه عاملی برای اعتیاد زنان/ گرفتاری هویتی و اجتماعی در بین زنان به رواج اعتیاد شدت می بخشد

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۱۱:۱۵:۲۱
کد خبر: ۹۰۷۴۹۵
رفاه عاملی برای اعتیاد زنان/ گرفتاری هویتی و اجتماعی در بین زنان به رواج اعتیاد شدت می بخشد
یک پژوهشگر حوزه زنان گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام شده از جمله دلایلی که برای اعتیاد زنان می توان ذکر کرد مبحث رفاه فراوان زنانی است که در زمره افراد حاضر در طبقات مرفه قرار می گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زنان را می‌توان نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی دانست. در این بین اعتیاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین آسیب‌هایی است که می‌تواند همواره بزرگترین خطرات را برای جامعه زنان به همراه داشته باشد در صورتیکه تصور اکثر افراد جامعه در خصوص اعتیاد و گرایش به آن  این است که مواد مخدر و سوء مصرف آن پدیده ای مردانه است. درواقع اعتقاد بر این موضوع است که زنان کمتر نسبت به مردان به اعتیاد گرایش پیدا می کنند به شکلی سیگار کشیدن زنان و دختران در درون جامعه ما به عنوان یکی از اصلی ترین تابوهاست.

براساس آمارهای رسمی و غیررسمی که در خصوص اعتیاد وجود دارد، حدود 10 درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و این یعنی زنگ خطر و هشداری بزرگ برای مسئولینی که متولی امر پیشگیری و درمان هستند.

فرشته ولی‌مراد، جامعه شناس، کارشناس رسانه و پژوهشگر حوزه زنان، در رابطه با مبحث اعتیاد زنان و به خبرنگار برنا گفت: اگر اعتیاد زنان به صورت کارشناسی ریشه‌یابی شود آن زمان است که می‌توان بر اساس ریشه‌های موجود در خصوص آن به تبادل نظر و بحث و بررسی بپردازیم. متاسفانه در حال حاضر پژوهش‌های لازم در رابطه با ریشه‌یابی این موضوع به صورت دقیق صورت نگرفته است و تمامی علل و دلایلی که برای این موضوع ذکر می‌شود بر اسا فرضیاتی است که از سوی کارشناسان این حوزه مطرح می شود.

این جامعه‌شناس در ادامه به دلایلی مرتبط با مبحث اعتیاد زنان است پرداخت و بیان کرد: دلایل فراوانی را می‌توان در این راستا مطرح کرد اما براساس مطالعاتی که انجام شده از جمله دلایلی که می‌توان ذکر کرد مبحث همراهی با مردان خانه است که گرفتار اعتیادند و بیشتر در بین اقشار ضعیف و متوسط جامعه یافت می شود و یا دلیل دیگر رفاه فراوان زنانی است که در زمره افراد حاضر در طبقات مرفه قرار می گیرند، همچنین مبحث دیگر نیز که نباید از آن غافل شد مبحث گرفتاری هویتی و اجتماعی است که در گاهی از اوقات در بین زنان وجود دارد و در قالب سردرگمی، سوالات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی به علاوه تاثیرات شفاهی که در خصوص مصرف مواد وجود دارد بروز پیدا می کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا زنان مرفهی که مواد مخدر مصرف می کنند واعتیاد دارند به دنبال کسب شخصیت از این طریق هستند یا خیر؟ عنوان کرد: در دو بستر این موضوع را می‌توان بررسی کرد، رفاه طلبی و همچنین ادعای این موضوع که در بین زنان و مردان هیچ تفاوتی وجود ندارد دو بستری است که زنان مرفه را به سمت استفاده از مواد مخدر سوق می دهد. در مبحث رفاه طلبی چون عقل به وسیله مصرف مواد مخدر تا حدودی زایل می شود موضوعی دیگر به جز مصرف در رفاه مهم نیست و در مبحث برابری زنان و مردان نیز متاسفانه زنان مصرف کننده‌ای که مرفه‌اند برابری را فقط در چنین موضوعی می‌بینند و می‌گویند چون مردان استعمال این مواد را انجام می دهند پس آن ها نیز باید دست به مصرف آن بزنند.

این پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: در مبحث اعتیاد متاسفانه به دلیل عدم وجود برنامه‌های اجرایی و عملی در حوزه خانواده شاهد تاثیر گذاری بیش از حد این موضوع بر زنان هستیم. اعتیاد در گذشته فرمی کلاسیک داشت ولی امروزه به دلیل به وجود آمدن فرم های جدید شاهد هستیم که راه نفوذ این موضوع درون زنان تغییر یافته و آنان نیز به دلیل رها شدن به حال خودشان در معرض شدید ترین آسیب ها قرار دارند.

ولی‌مراد با اشاره به مبحث مسئول بودن نهادهایی در رابطه با اعتیاد زنان اظهار کرد: باید نهادی به عنوان متولی امر و همچنین مسئول به دنبال عوامل اعتیاد در بین زنان باشد و پژوهش‌های لازم را در این خصوص انجام دهد تا طرح‌هایی که ارائه می شود را نیز به مرحله اجرا و عملیات برساند ، برای مثال مبحث تفریح و اوقات فراغت برای زنان در کشور به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود تا زنان بتوانند از لحاظ روحی و روانی خود را تخلیه کنند. پس چه بهتر است که مکان‌هایی برای این مبحث اختصاص داده شود و اقدام به تاسیس آن‌ها بکنند، هنگامی که به چنین موضوعی به صورت صحیح پرداخته شود و زنان نیز از آن بهره‌برداری کنند قطعا شاهد کاهش آمار اعتیاد در بین زنان خواهیم بود چون بستری است که قاطبه جامعه زنان می‌توانند از امکانات آن بهره ببرند. متاسفانه در شرایط فعلی هیچ کدام از یر ساخت‌های چنین اقداماتی فراهم نیست و روزانه شاهد هستیم که به میزان آسیب‌هایی اجتماعی مرتبط با زنان افزوده می شود.

او افزود: نیاز است که دولت در این خصوص پیشقدم شود و در کنار آن نیز سازمان‌های غیر دولتی که به یاری زنان بشتابند، به هرحال بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی موجود در کشور به راحتی می‌توانند امکانات لازم در این خصوص را فراهم سازند.

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که فقر به چه میزان می‌تواند در اعتیاد زنان تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: در این خصوص نیز دو مبحث فقر اقتصادی و فقر فرهنگی اثر گذارند به شکلی که 90 درصد این موضوع را فقر فرهنگی به خود اختصاص داده است و فقر اقتصادی درصد کمی را در اختیار دارد. هرچند فقر اقتصادی شاید درصد کمی را به خود اختصاص داده باشد اما عاملی است نباید از آن غافل شد و در کنار آن نیز فقر فرهنگی موجود متاسفانه شاید یکی از ریشه‌های اصلی اعتیادی باشد که در بین زنان وجود دارد اما هیچ فعالیتی در خصوص آن صورت نگرفته است چون هیچ برنامه برای آن وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز