یک مشاور آموزش:

نمایندگان اولیاء موتور امضا و تدارکات‌چی مدارس/ اهداف اصلی انجمن‌ها به حاشیه رفته است

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۰:۱۴:۲۱
کد خبر: ۹۰۷۷۳۹
نمایندگان اولیاء موتور امضا و تدارکات‌چی مدارس/ اهداف اصلی انجمن‌ها به حاشیه رفته است
انجمن اولیا و مربیان در مدارس اهرمی برای دریافت پول از والدین دانش‌آموزان شده و به دلیل اینکه طی این سال‌ها وزارت آموزش و پرورش به مدیران اجازه دریافت هرگونه وجه نقد از والدین را نداده اعضای انجمن هستند که این نقش ممنوعه را بازی می‌کنند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آغاز همکاری خانه و مدرسه در قالب انجمن به سال ۱۳۲۶ شمسی برمی‌گردد. در آن سال شورای عالی فرهنگ، تشکیل این انجمن‌ها را در همه آموزشگاه‌ها همراه با شرح وظایف‌شان تصویب کرد. در سال ۱۳۴۶ شمسی، انجمن اولیا و مربیان ایران تاسیس و به ثبت رسید.

انجمن اولیا و مربیان دارای بیش از 16 هدف مشخص است که می‌توان به تأمین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا، هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه، جلب همکاری اولیای دانش‌آموزان جهت مشارکت و کمک و ارتقای کیفیت فعالیت‌های مربوط و ارائه پیشنهادهای لازم به مدیر مدرسه و غیره اشاره کرد.

این درحالی است که موقیعت فعلی انجمن اولیا و مربیان، پس از گذشت 42 سال از تاسیس این انجمن، کارکرد و اهداف اصلی آن به حاشیه رفته و هسته مرکزی آن در حال تغییر است.

هم اکنون فعالیت انجمن اولیا و مربیان در برگزاری کلاس‌های آموزشی برای والدین، تهیه نشریه پیوند و ارائه خدمات مشاوره‌ای به والدین آن هم به شکل محدود و تنها در مناطق شهری خلاصه شده و به‌جز این برنامه‌های معمول که از گذشته نیز وجود داشته طرح‌های دیگری را دنبال نمی کند. 

در واقع انجمن اولیا و مربیان در مدارس اهرمی برای دریافت پول از والدین دانش آموزان شده و به دلیل اینکه طی این سال‌ها وزارت آموزش و پرورش به مدیران اجازه دریافت هرگونه وجه نقد از والدین را نداده  اعضای انجمن هستند که این نقش ممنوعه را بازی می‌کنند!

در این رابطه به عباس فرجی، کاشناس و مشاور آموزش، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

انجمن های اولیا و مربیان، تدارکات چی و تامین کننده‌ منابع مالی مدارس شدند

فرجی در این رابطه با بیان اینکه متاسفانه انجمن‌های اولیا و مربیان نتوانسته‌اند نقش محوری درستی را در این خصوص بازی کنند، گفت: به این ترتیب آن‌ها بیشتر به تدارکات چی و تامین کننده منابع مالی مدارس تبدیل شده‌اند در حالی که در شرح وظایف انجمن‌ها طیف وسیعی از کارهایی که بایست انجام دهند به دوش‌شان است. 

او ادامه داد: به گمان من آموزش و پرورش باید این بخش را با آموزش نمایندگان انجمن اولیا تقویت کند.

روند انتخابات نمایندگان اولیاء در یک مسیر کهنه و اشتباه

این کارشناس آموزش با اشاره به اینکه از انجمن اولیا و مربیان استفاده ابزاری می شود، عنوان کرد: انتخاب نمایندگان انجمن‌ها در آموزش و پرورش از اساس اشتباه است چراکه اوایل سال تحصیلی جلسه‌ای با اولیا گذاشته و در جلسه عمومی پرسیده می‌شود «چه کسی حاضر است نماینده اولیا باشد؟»، چند نفر دست بالا می‌برند، رای‌گیری می‌شود، یکی، دو نفر انتخاب می‌شود و تمام کل داستان این چند دهه‌ انتخاب نمایندگان انجمن اولیا به همین شیوه ادامه پیدا می‌کند که به هیچ عنوان مطلوب نیست .

فرجی تاکید کرد: متاسفانه بدون اینکه سوابق این افراد بررسی و شرح وظایف به درستی توضیح داده شود و در نهایت جلسات توجیهی ارائه شود، نمایندگان اولیاء انتخاب می‌شوند و در نتیجه چنین انتخاباتی هیچ سودی برای دانش آموزان نخواهد داشت.

نمایندگان اولیاء همواره مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند

این مشاور آموزش با بیان اینکه طبیعی است که از این بخش همیشه سوءاستفاده می‌شود، اضافه کرد: همانطور که سال‌هاست می‌بینیم که از نمایندگان اولیاء در قالب موتور امضا و تدارکات‌چی‌های مدارس استفاده می‌شود.

او در پایان تصریح کرد: همه تصمیمات مدارس باید از فیلتر انجمن اولیا عبور کند، چراکه آینده یک نسل شوخی نیست. در این راستا باید کم کاری انجمن اولیا و مربیان را در آموزش و پرورش جدی گرفت و در این زمینه مطالعات بسیاری را انجام داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز