چگونه از بحران افسردگی پس از زایمان رها شویم

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۷:۰۱:۲۳
کد خبر: ۹۰۸۰۵۶
چگونه از بحران افسردگی پس از زایمان رها شویم
یک روانشناس گفت: افسردگی پس از زایمان یک نوع افسردگی است که بطور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد مادران جهان را هر سال درگیر می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور درباره اختلال افسردگی پس از زایمان اظهار کرد: افسردگی پس از زایمان یک نوع افسردگی است که بطور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد مادران جهان را هر سال درگیر می‌کند.

این روانشناس بیان کرد: علائم آن شبیه علائم افسردگی است و در عرض چند روز یا چند هفته پس از زایمان شروع می‌شود، و لازم است که این بیماری کاملا جدی گرفته شود، چون روی سلامت نوزاد و مادر تاثیر می‌گذارد.

او ادامه داد: بطورکلی، دلایل افسردگی پس از زایمان ناشی از ترکیب عوامل هورمونی، زیست‌محیطی، عاطفی و ژنتیکی است که برخی از این عوامل خارج از کنترل فرد است، بسیار مهم است که مادر و اطرافیان، او را بدلیل این بیماری سرزنش نکنند و او را مسئول این بیماری ندانند.

زین الدینی با بیان اینکه مادرانی که در دوران بارداری از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند و یا دارای تعارض در روابطشان هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که پس از زایمان به این بیماری مبتلا شوند، افزود: خستگی جسمی پس از زایمان، محرومیت از خواب، بی‌خوابی‌های مداوم و تلاش مادران برای تطبیق عاطفی خودشان با مادرشدن احتمال ابتلا را بیشتر می‌کند.

این روانشناس گفت:، اگر مادر از علائم زیر، ۵ مورد یا بیشتر را تقریبا هر روز و در بیشتر ساعات روز، به مدت حداقل دو هفته متوالی تجربه کنند، ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده باشد.

او افزود:این علائم عبارتند از: احساس غمگینی و اندوه شدید، احساس پوچی یا ناامیدی، احساس لذت نبردن از فعالیت‌های روزمره، احساس تحریک‌پذیری و زود عصبانی شدن، دشواری در به خواب رفتن در شب و یا مشکل در بیدار ماندن در طول روز، از دست دادن اشتها یا پرخوری بیش از حد، احساس بی‌ارزش بودن، احساس گناه شدید، داشتن افکار منفی در مورد خود و دیگران، احساس ناتوانی در کنارآمدن با مسائل و مراقبت از نوزاد، ترس از تنها ماندن با نوزاد، احساس ترس شدید بدون دلیل، بی‌علاقه بودن به کودک، احساس خستگی و بی‌انرژی بودن و داشتن افکار منفی در رابطه با آسیب رساندن به خود و نوزاد.

زین الدینی ادامه داد: بهتر است به محض مشاهده این علائم، برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مادر و نوزاد با روانشناس و روانپزشک مشورت شود، چون احتمالا هم درمان دارویی و هم مداخلات روانشناختی در جهت کاهش احساس افسردگی و اضطراب بیمار نیاز است.

او گفت: دارو‌های ضدافسردگی طبق پژوهش‌هایی که در سرتا سر دنیا روی هزاران مادر انجام شده است، نشان داده است که هیچ تداخلی با شیر دادن مادر ندارد و تاثیر منفی روی نوزاد نخواهد داشت و بالعکس عدم دریافت درمان مناسب برای افسردگی پس از زایمان مادر، می‌تواند آسیب بیشتری وارد کند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: مادران قبل از بارداری، آگاهی‌های لازم در رابطه با دوران بارداری و دوره پس از زایمان را دریافت کنند تا اضطراب کمتری را تجربه کنند و سازگاری بهتری در رابطه با مسائل این دوران داشته باشند.

نظر شما