آخر هفته کجا بریم؟

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۵:۲۳:۰۹
کد خبر: ۹۰۹۳۳۷
آخر هفته کجا بریم؟
باغ‌های ایرانی از مشهورترین باغ‌های دنیا هستند که برخی از آن‌ها در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده‌اند و در تهران هم این برخی از این باغات باقی مانده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بسیاری از باغ‌های مناطق شمالی تهران تخریب شده و جای خود را به پاره آهن‌های سر به فلک کشیده داده است اما در این میان برخی از باغ‌های ایرانی همچنان خودنمایی می‌کنند. باغ موزه هنر ایرانی یکی از این باغ‌هاست. باغ موزه هنر ایرانی مربوط به دوره پهلوی است و به توران توفیقی تعلق دارد. توران توفیقی همسر سپهبد احمد امیراحمدی است که پس از ازدواج با او  نام خود را به توران مهاجر اسلامی تغییر داد. این باغ در واقع اقامتگاه تابستانی این زوج بود. از سوی دیگر در دوره پهلوی به مناسبت جشن‎های ۲۵۰۰ ساله، سفارش ساخت ماکت‎هایی از آثار تاریخی ایران را به کشور ایتالیا دادند. این ماکت‌‎ها در آن زمان ساخته شد ولی مورد استفاده قرار نگرفت. جنس این ماکت‎ها از بتون بوده و تزیین‎های پنجره‎ها از رزین و پلی‎استر است. هشت ‌بهشت، چهل ‌ستون، گنبد ‌قابوس، شمس‌ العماره، سی‌و‌سه‌ پل، کاروانسرای مهیار، باغ ‌فین کاشان، نقش رستم، برج ‌آزادی، برج‌ میلاد و … تعدادی از ماکت‌های موجود در این باغ موزه هستند.

تاریخچه این باغ موزه زیبا به سال ۱۳۱۰ و دوران رضاخان بر می‌گردد. طرحی که در آن سال برای باغ کشیده بودند، هیچ شباهتی به طرح کنونی باغ نداشته و در واقع، بسیاری از حوضچه ها و آب راه های پارک، در سال ۸۴ به آن اضافه شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کاربری این باغ هم از حالت باغی شخصی، به شکل پارکی عمومی درآمد. باغ موزه هنر ایرانی سال‌ها در اختیار خانه سینما قرار داشت، اما پس از بازسازی‌های کلی سال ۱۳۸۴ تغییر کاربری داد و در نهایت در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را به عنوان یک باغ موزه آغاز کرد.

آثار هنری موجود در این باغ را به دو دسته تقسیم کرده‌اند. بخش اول ماکت‌های بسیار زیبایی از آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری کشور هستند که برای بازدید در این باغ قرار داده شده اند. گویا بسیاری از این آثار را در دوران پیش از انقلاب، برای شرکت در جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته بودند. در کنار این ماکت‌های ارزشمند بتونی، آثار حجمی بسیار زیبایی هم از برخی هنرمندان معاصر ایران در باغ موزه هنر ایرانی وجود دارند که علاقه مندان به هنر مجسمه سازی و کار با چوب و فلز، می توانند از آن ها بازدید کنند.  

این باغ یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران است که پس از بازسازی‌های انجام شده در سال ۱۳۸۴ کم‌کم جای خود را بین گردشگران باز کرد و دارای جاذبه‌هایی از جمله نمایشگا‌ه و کارگاه‌های هنری، فضای سبز و باغ ایرانی و مرکز فروش صنایع دستی و محصولات فرهنگی است. پس از بازسازی محوطه این پارک، مراکز فروش صنایع دستی و برخی محصولات فرهنگی- هنری، کارگاه های هنری و چند محوطه فضای سبز دیگر هم به این مجموعه اضافه شد.

کارگاه آفرینش هنری با حضور استادان و سرآمدان عرصه هنر در رشته های شعر، خوشنویسی و نقاشی ایرانی به معرفی هنر اصیل کشورمان میپردازد.وجود غرفه های صنایع دستی، سفال و سرامیک، کتاب فروشی، گلخانه، سوغات ایرانی، مجموعه کهن دیار و کافه هنرمندان از دیگر جاذبه های این مجموعه تاریخی به شمار می آید. این‌باغ از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول و با شیوه معماری خاص دوره خود بنا شده‌است.

باغ موزه هنر ایرانی با درختان کهنسال واقع در منطقه الهیه با مساحت تقریبی یک هکتار در بهار 1386 گشایش یافت.

   آدرس باغ هنر ایرانی: محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز