یک جامعه‌شناس:

مسئولان نسبت به لایحه امنیت زنان حساس باشند/ قانون به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۲۳:۰۷:۰۱
کد خبر: ۹۰۹۶۱۰
مسئولان نسبت به لایحه امنیت زنان حساس باشند/ قانون به فرهنگ‌سازی نیاز دارد
امان‌الله قرایی‌مقدم حمایت مسئولان از لایحه امنیت زنان را ضروری ارزیابی کرد و توضیح داد: مسئولان به عنوان مجریان قانون باید قبل از هر کسی نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساس باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امنیت یکی از مولفه‌های اساسی رفاه اجتماعی است و زنان به عنوان سرمایه‌های انسانی هر جامعه‌ای، نقشی موثر در پیشبرد تعالی و اهداف جامعه دارند؛ این مهم جز با احساس امنیت آنها در عرصه‌های اجتماعی امکان پذیر نخواهد شد. لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت در دولت نهم مطرح شد اما به طور جدی در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت.

خشونت نسبت به زنان عبارت است از ارتکاب هر فعل یا ترک فعلی که موجب ورود آسیب یا ضرر به تمامیت جسمانی یا روانی یا حیثیت یا شخصیت و کرامت یا حقوق و آزادی‌های قانونی زن شود یا هر یک از آن‌ها را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

براساس آمارها در سال ۹۵ تعداد ۱۳۳۷۰ مورد همسرآزاری به اورژانس گزارش شده‌ است. آذر ۹۶ نیز یکی از مقامات رسمی سازمان بهزیستی اعلام کرد در استان تهران زنان نسبت به دیگر نقاط کشور وضعیت بهتری دارند. در آذر ۹۳ هم سخنگوی وقت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفته بود: میزان مرگ و میر ناشی از خشونت در زنان ۱۵ تا ۴۴ سال با میزان مرگ به علت سرطان برابر است!

قانون به فرهنگ سازی نیاز دارد

در این رابطه امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، با بیان اینکه وجود قانون برای امنیت زنان می‌تواند بازدارنده باشد، گفت: قانون به خودی خود می‌تواند فرهنگ‌ساز و آموزش‌دهنده باشد و رفتار درست اجتماعی و فردی را شکل دهد.

او ادامه داد: برای اینکه یک قانون جای خود را در جامعه بیابد و مردم را وادار به پیروی کند ابتدا لازم است تا به وسیله رسانه‌ها و کتب آموزشی و ابزارهای اطلاعات جمعی ارائه و نهادینه شود.

مسئولان نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساس باشند

این جامعه‌شناس حمایت مسئولان از لایحه امنیت زنان را ضروری ارزیابی کرد و توضیح داد: مسئولان به عنوان مجریان قانون باید قبل از هر کسی نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساس باشند.

قرایی‌مقدم تاکید کرد: قانون قبل از اینکه بتواند تغییری را در جامعه ایجاد کند باید تمام جوانبش سنجیده و اصطلاحا پخته شود.

آسیب‌شناسی قبل از قانون‌گذاری باشد

او با اشاره به اینکه قانون باید به شکلی باشد که کسی نتواند از آن تخطی کند، گفت: خیلی از قوانین در جامعه ثبت شده‌اند اما چون فرهنگ‌سازی نشده و زمینه اجتماعی و آسیب‌های وارده از عدم اجرای آن شناسایی نشده، به درستی انجام نمی‌شود. لایحه امنیت زنان نیز جزو مواردی است که باید علاوه بر فرهنگ‌سازی، آسیب‌شناسی درستی روی آن صورت گیرد و سپس تحت عنوان قانون در جامعه اعمال شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز