یک کارشناس آموزشی:

حذف زبان خارجی از مدارس در راستای تقویت بخش خصوصی است/ کارآمدی درس زبان انگلیسی از برخی از دروس ارائه شده بیشتر است

۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۲۳:۲۳:۵۹
کد خبر: ۹۱۰۱۳۰
حذف زبان خارجی از مدارس در راستای تقویت بخش خصوصی است/ کارآمدی درس زبان انگلیسی از برخی از دروس ارائه شده بیشتر است
مهدی بهلولی گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان زبان انگلیسی را نسبت به باقی دروس ارائه شده ناکارآمد دانست و حتی شاهد هستیم این درس نسبت به باقی دروس در مدارس در برخی از اوقات کارآمدتر است و حتی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیش از 50 نماینده مجلس با ارائه طرح یک فوریتی «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» خواستار رفع انحصار و ایجاد فرصت آموزش برای علاقه‌مندان به زبان‌های غیرانگلیسی شده‌اند.

 نمایندگان امضاکننده در بخش مقدمه و دلایل توجیهی این طرح به ضروری نبودن تعلیم زبان خارجی به دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ندارند اشاره کرده‌اند و معتقدند آموختن زبان خارجی به این دانش‌آموزان منجر به افت تحصیلی آن‌ها می‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند دانش‌آموزانی که با هدف مهارت‌آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند، نیاز ضروری به آموختن زبان خارجی ندارند.

دلیل بعدی مطرح شده در این خصوص مبحث ناکارآمدی مدارس در آموزش زبان خارجی است. آن‌ها معتقدند آموزش زبان در مدارس نسبت به آموزش در آموزشگاه‌های آزاد زبان کمتر موفقیت‌آمیز بوده و بهتر است آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیرانگلیسی از محیط مدرسه خارج و از طریق آموزشگاه‌های آزاد انجام شود.

مهدی بهلولی، کارشناسی آموزشی و به عنوان یکی از منتقدان این طرح به خبرنگار برنا گفت: در این رابطه تنها چیزی که می‌توان گفت این است که طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس طرحی است کارشناسی نشده که هیچ‌گونه پختگی در آن مشاهده نمی‌شود و بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام داده‌ام به عنوان یک کارشناس آموزشی می‌گویم که این طرح تحت هیچ شرایطی قابل دفاع نیست.

بهلولی در ادامه با اشاره به این موضوع که طرح مطرح شده در مجلس حتی با اسناد برنامه درسی ملی در کشور مغایرت دارد بیان کرد: براساس سند برنامه درسی ملی آموزش زبان خارجی باید در مقطع متوسطه اول شروع شود. البته در پیش‌نویس این سند به صورت اختیاری ذکر شده بود که آموزش زبان خارجی می‌تواند از دوره دوم ابتدایی نیز شروع شود که در دوران وزارت آقای حاجی‌بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش، این پیش‌نویس حذف شد اما در طرح ارائه شده به مجلس مبحث آموزش درس زبان انگلیسی از متوسطه دوم آغاز می‌شود و آن هم در محیط خارج از مدرسه و این یعنی مغایرت کامل سند برنامه درسی ملی که مورد تائید وزارت آموزش و پرورش است.

او ادامه داد: موضوعی که بسیار تعجب برانگیز است مبحث نوع نگاه نمایندگان امضا کننده این طرح به بازار کار و اشتغال در سطح ملی و جهانی است که بسیار قابل تامل است و از افرادی که به عنوان وکلای ملت در خانه ملت فعالیت دارند بعید است. در جهان جدید موضوع کار دستخوش تغییرات جدیدی شده و شغل‌های نوینی به وجود آمده که اشخاص فعال در آن فعالیت کاری نیاز مبرم به فراگیری زبان خارجی از جمله زبان انگلیسی دارند و تبدیل به یکی از ضرورت‌های زیست در این قرن شده است؛ برای مثال مبحث توریسم و صنعت گردشگری از جمله مشاغلی است که افراد با گردشگران و توریست‌های خارجی سر و کار دارند و باید به اقتضای زمان خود را به روز کنند که بخشی از این به روز شدن‌ها مبحث یادگیری زبان انگلیسی برای راهنمایی مسافران و گردشگران خارجی است. در نتیجه زمانی که این طرح به ثمر بنشیند و به تصویب برسد شاهد وارد شدن ضربه سنگین بر پیکیره صنعت توریسم و گردشگری خواهیم بود.

این کارشناس آموزشی در پاسخ به این سوال که آیا درس زبان انگلیسی نسبت به باقی دروس ارائه شده برای دانش‌آموزان ناکارآمد است یا خیر؟ عنوان کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان زبان انگلیسی را نسبت به باقی دروس ارائه شده ناکارآمد دانست و حتی شاهد هستیم این درس نسبت به باقی دروس در مدارس در برخی از اوقات کارآمدتر است و حتی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف شود.

او در پاسخ به این سوال که فعالان آموزشی چه واکنشی را نسبت به ارائه این طرح داشته‌اند؟ گفت: واکنش‌های مختلفی در این خصوص صورت پذیرفته که هیچ‌کدام در رسای دفاع از این طرح نبوده و تمامی واکنش‌ها در رابطه با انتقاد از آن بوده که حتی به اعتراض نیز منجر شده است. به‌صورت کلی اگر بخواهیم بگوئیم به هیچ عنوان مورد توجه و اقبال عمومی جامعه فرهنگیان قرار نگرفته و باتوجه به موارد ذکر شده در این طرح هیچ‌گاه مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

بهلولی در خصوص ارزیابی که این طرح انجام می‌شود نیز گفت: بر اساس مطالعات و مشاهدات تنها چیزی که بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد و عیان است مبحث تقویت بخش خصوصی بوده و در واقع به وجود آوردن انحصار آموزش زبان انگلیسی برای این بخش است در صورتی‌که هیچ تفکری پشت این موضوع نبوده که خانواده‌های بی بضاعت به چه شکلی می‌توانند از پس هزینه‌های آموزش زبان خارجه در آموزشگاه‌ها بر آیند یا در روستاهایی که هیچ‌گونه دسترسی به آموزشگاه‌های آزاد زبان خارجی نیست دانش‌آموزان باید به چه صورتی به آن دسترسی داشته باشند و اگر واقع‌بین باشیم باید گفت قشر ضعیف جامعه در این طرح مورد توجه قرار نگرفته‌ و فراموش شده‌اند.

او در پایان نیز در خصوص تکلیف آموزگاران زبان انگلیسی و مبحث اسخدام آن‌ها در آموزش پرورش نیز گفت: با اجرای این قانون آموزش و پرورش دیگر حق جذب و استخدام هیچ معلم زبان خارجی را نخواهد داشت و وضعیت بیش از 50 هزار آموزگار زبان انگلیسی که در حال حاضر مشغول به تدریس هستند مبهم خواهد شد. هرچند در ماده پنجم این طرح پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته اما اگر واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم شاهد خواهیم بود میزان کارآمدی موارد مطرح شده در ماده پنجم بسیار ضعیف خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز