دلایل تأخیر در توزیع کتب درسی

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۱۴:۲۴:۲۶
کد خبر: ۹۱۰۶۶۶
دلایل تأخیر در توزیع کتب درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تشریح دلایل تأخیر در توزیع کتب درسی پرداخت و گفت: کتاب درسی به تعداد همه دانش‌آموزان کشور چاپ شده است و کمبود کتب درسی نداریم.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در خصوص مشکل توزیع کتاب درسی در برخی مناطق اظهار کرد: طبق آماری که مدارس در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت‌ می‌کنند، کتاب درسی را تحویل می‌گیرند.

وی ادامه داد: بر اساس بخشنامه‌ای که بهمن‌ سال گذشته برای استان‌ها فرستادیم، استان‌ها آمار درخواست کتاب‌ها را داده و کتب درسی را دریافت کردند و در انبار استان و منطقه است؛ اگر به مدرسه‌ای، کتابی نرسیده است، قطعاً مشکل در انبار و توزیع خود استان است.

* ثبت دیرهنگام دانش‌آموزان در سامانه توزیع مواد آموزشی

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با تأکید بر اینکه بر اساس آمار برای همه استان‌ها کتاب درسی فرستاده شده است، گفت: بعضی از مدیران مدارس در ثبت مشخصات دانش‌آموزان در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی تأخیر داشتند و در برخی از استان‌ها نیز کد واحد آموزشگاهی را تغییر دادند و این موجب اختلال شده است و همچنین بعضی دانش‌آموزان پایه دهم نیز انتخاب رشته را با تأخیر انجام دادند که همه این موارد موجب تأخیر در ارسال کتب درسی می‌شود.

وی اضافه کرد: این موارد را قبل از مهر به مسؤول ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس کشور اطلاع دادیم و به آنها گفتیم که بین آمار دانش‌آموزان و آمار ثبت‌نام شدگان تفاوت وجود دارد؛ بنده خودم در جلسه مدیران کل، این موضوع را هشدار دادم و عنوان کردم که پیگیری کنند.

* خودداری برخی مدارس غیردولتی از ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه توزیع مواد آموزشی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: در حال شناسایی موارد و رفع مشکل هستیم؛ همکاران ما دائماً در حال پیگیری هستند و هرکجا اشکال در عدم ارسال کتاب از سازمان پژوهش باشد، به سرعت اقدام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بعضی از مدارس غیردولتی از ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی خودداری می‌کنند که این خودش تخلف آشکار است؛ از بخش رسیدگی به تخلفات وزارتخانه خواسته‌ایم که به جد این موارد را پیگیری کرده و با متخلفان برخورد کنند.

* تخلف ارسال بخشی از کتاب‌های درسی به بازار آزاد

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم به ورود برخی کتب درسی در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: بعضا شنیده شده است بخشی از کتاب‌هایی که باید از انبار منطقه به مدرسه ارسال شده و در مدرسه توزیع می‌شده است، به بازار آزاد رفته است.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت فاحش بین کتاب‌های درسی و کتاب‌های معمولی، سوء استفاده‌های اینچنینی هم بعضا شنیده شده است که ما در حال بررسی و تحقیق هستیم و قطعا هر نوع تخلفی از این دست شده باشد با جدیت پیگیری می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: از مناطق و شهرستان‌هایی که چنین تخلفی را کرده باشند، شکایت می‌کنیم و پیگیری خواهیم کرد؛ نباید این اتفاق در منطقه و استان بیفتد و ستاد ویژه‌ای برای این کار داریم.

* کمبود کتاب درسی وجود ندارد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه کمبود کتاب درسی وجود ندارد، اظهار کرد: خوشبختانه دولت کمک کرده است و کاغذ کتاب درسی به اندازه کافی بود و ما هم باید به تعدادی کتاب را چاپ کنیم که مصرف شود.

وی افزود: در یک مقیاس ده‌ها میلیونی، اگر یک درصد هم کتاب درسی اضافه داشته باشیم، یک رقم بسیار هنگفتی خواهد شد و دستگاه‌های نظارتی از ما به درستی مواخذه خواهند کرد که چرا اینگونه است و بر این اساس کتاب به تعداد دانش‌آموزان چاپ شده است.

* ارسال کتاب سال قبل در چند استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان کرد: در یکی، دو مورد از عناوین کتاب درسی، یک اصلاحات جزئی صورت گرفته بود اما یکی، دو استان کتاب سال قبل فرستاده شده بود که دنبالش هستیم که کتاب سال 98 برای این چند استان ارسال شود.

وی افزود: در این استان‌ها برای اینکه می‌خواستند ذخیره انبار را بفرستند که البته طبق رویه سال‌های قبل بوده است، این مشکل ایجاد شد که البته فراگیر نبود.

* دانش‌آموزان کتاب درسی با تاریخ سال تحصیلی خود را دریافت می‌کنند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: در سال آینده همه دانش‌آموزان کتاب‌های با تاریخ سال تحصیلی خود را دریافت می‌کنند و اینگونه نخواهد بود که کتاب سال قبل را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: البته این موضوع زحمت ما را زیاد می‌کند و محاسبات خیلی دقیق‌تری برای چاپ کتاب در هر سال باید داشته باشیم ولی عدالت آموزشی باید برای ما به جد مورد توجه باشد مبادا در برخی استان‌ها تاریخ مندرج بر روی کتاب درسی، تاریخ سال قبل باشد مگر اینکه کتابی را برای چند سال، معتبر اعلام کردیم.

* کتاب سبک زندگی و خانواده دختران اصلاح شد

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تصریح کرد: کتاب سبک زندگی و خانواده دختران باید اصلاح می‌شد و به همین دلیل دیرتر برای چاپ رفت اما این کتاب خودخوان است و نوآوری در تألیف کتاب‌های درسی تلقی می‌شود که دیرتر رسیدن آن به دست دانش‌آموزان مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: از همین جا از همه همکارانم می‌خواهم که به این موضوع حساس باشند و نگذارند که توزیع از استان به منطقه یا توزیع از منطقه به مدرسه با کندی صورت گیرد.

منبع:فارس

نظر شما